Fermate Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Eldste sønn hadde bygget stuePCen inn i et gammelt Radionette (rør og Teak) kabinett og ønsket å koble en av de gamle bryterne til volum på PCen. Han hadde Google seg fram til en stepper og en Arduino og bad far om litt hjelp til USB koblingen og softwaren som måtte kjøre på PCen Plutselig våknet alt jeg puslet med som 14 åring hjemme på gutterommet med loddebolt, 'AE boken', Jostykit og Arngren elektronikk fram igjen med full styrke. 40 år etter er synet dårligere men økonomien MYE bedre og dermed gikk turen til Kjell & Co og en impulshandel på noen lapper med alt som fantes av småkretser og add-on dingser. GUD SÅ MORSOMT å mekke og lodde litt igjen! Og med mikroprosessorer og litt software kommer en MYE lengre en med transistorer og logiske kretser! Og med Internet trenger jeg ikke sitte alene å lure på noe lenger . Skulle NESTEN ønske jeg var 14 år igjen nå... Mye av dette egner seg jo perfekt til sensorer og styringer til hjemmeautomasjon! Denne her for eksempel (som egentlig koster $1,5) er jo en komplett WEB server (Uten Arduino) som med 2xAA og en bryter burde kunne kommunisere med HS3. Og denne her (som egentlig koster £6) er det jo ikke grenser for hva en kan få til med! Er det noen andre her inne som pusler med slikt? Jeg klør i fingrene etter å lage en HS3 plugin! Noen som har forsøkt å bruke Visual Studio plugin's til noen av disse små prosessorene? 2 Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) He, He, slet nok ut noen loddebolter, ja. Økonomien var vesentlig dårligere. Snekret noe "radiogreier", først med krytstall og så rør og senere transistorer. Og når transistorene kom måtte man jo ha batterier,... det var dyrt. Ble nesten "expert" på å lage batterieliminatorer med ringetrafo, likeretterbro kondensatorer og spole.... Hadde økonomien vært bedre, tenk hvor mye man kunne kjøpt fra Arngren.... Men da hadde man kanskje ikke giddet lage så mye, .... det hadde vel blitt omtrent som nå, kjøper alt ferdig. Eldstebroren og jeg, vi bygget i sin tid en TV!! Med stereo, to høyttalere og forsterkere. Men det ble jo aldri noe stereolyd.... :hmm:De sendte nok ikke i stereo i svarthvitt tv's tid. Ja, det er jo så fantastisk mye å kjøpe for nesten ingen penger. Sett på mye, har anskaffet diverse; Men det blir mest liggende, andre prosjekter som tar all tid. Har visse forhåpninger til å påvirke barnebarna litt i denne retningen Holder på med litt grunnleggende nå i julepresang, en liten "arbeidsbenk". Tenker etterhvert å legge til batterier, lys, lysdioder etc. Men de må jo være med selv blir kanskje å rive de løs fra nettbrett og denslags... Edit: Nei har nok ikke gjort noe av det du ellers nevner, kun SW Har bla laget en API for å hente inn sensorverdier og vise disse i chart. Endret 1. desember 2015 av arneolav Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Og rett etter å ha skrevet dette leser jeg Moskus sitt innlegg på Facebook og ser at jeg er for sent ute som vanlig. Arduino plugin finnes allerede. Akkurat som når jeg ville lage en HomeSeer://protokoll Sukk, jeg skal dra hjem å furte i kveld og føle meg gammel og utdatert, -snufs Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 ... Har visse forhåpninger til å påvirke barnebarna litt i denne retningen Holder på med litt grunnleggende nå i julepresang, en liten "arbeidsbenk". ... Breadboard? Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 ... Har visse forhåpninger til å påvirke barnebarna litt i denne retningen Holder på med litt grunnleggende nå i julepresang, en liten "arbeidsbenk". ... Breadboard? Det blir nok noen år til. (2 og 4 år men "Racere" på nettbrett. Først må de lære at det behøves to ledninger for å få en lommelykt pære til å lyse.... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Jeg klør i fingrene etter å lage en HS3 plugin! Det ER allerede en Arduino-plugin, og ja, den er genial! http://store.homeseer.com/store/Arduino-Plug-in-for-HS3-P1843.aspx eller... Og rett etter å ha skrevet dette leser jeg Moskus sitt innlegg på Facebook og ser at jeg er for sent ute som vanlig. Arduino plugin finnes allerede. Akkurat som når jeg ville lage en HomeSeer://protokoll Sukk, jeg skal dra hjem å furte i kveld og føle meg gammel og utdatert, -snufs Du kan jo lage din egen homseer-protokoll uansett. https://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa767914%28VS.85%29.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396 Bruker det på intranett-sidene våre (snart). En liten launcher gjør dermed intranett vesentlig mer kraftig. Bare skrive et lite program som leser startup arguments (%1%), kobler seg til HS3 og gjør noe fornuftig. Endret 1. desember 2015 av Moskus Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Noen som har forsøkt å bruke Visual Studio plugin's til noen av disse små prosessorene? Raspberry Pi2 kan kjøre Windows 10 IoT, og dermed kan man bruke Visual Studio og C#. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Prosjekt: ... Har visse forhåpninger til å påvirke barnebarna litt i denne retningen Holder på med litt grunnleggende nå i julepresang, en liten "arbeidsbenk". ... Breadboard? Det blir nok noen år til. (2 og 4 år men "Racere" på nettbrett. Først må de lære at det behøves to ledninger for å få en lommelykt pære til å lyse.... hehe, et bra sted å starte Kjenner enkelte voksne som fremdeles ikke er der Husker godt da jeg var 6 år og plutselig forstod at nabogutten på 10 ikke hadde skjønt det. Det var ett kjempe sjokk. 2 Åringen har nok ikke motorikk til et breadboard ennå nei men 4 åringen er kanskje ikke så langt unna? (Er så lenge siden sistemann var så ung) Endret 1. desember 2015 av Fermate Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Du kan jo lage din egen homseer-protokoll uansett. https://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa767914%28VS.85%29.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396 Bruker det på intranett-sidene våre (snart). En liten launcher gjør dermed intranett vesentlig mer kraftig. Bare skrive et lite program som leser startup arguments (%1%), kobler seg til HS3 og gjør noe fornuftig. Ja det var akkurat dette jeg hadde tenkt å gjøre da jeg snakket om det her på forumet sist. Har gjort det i 10 år på jobb: Rapportgeneratoren lager linker i Excel som når du klikker på dem posisjonerer driftssystemet (som jeg har skrevet i VB) til det aktuelle elementet for videre analyse eller aksjon. Tanken var jo (som jeg sa sist) å lage kommandoer som: HomeSeer://DIM/refnr/100 osv Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Har forresten en annen entusiastisk ide som du kan få ta livet av: (Enten vet at den allerede finnes eller at den er unødvendig og overflødig) Hva med å skrive et par HS3 ActiveX Controller til bruk i Visual Studio. En Designmode property der du velger Device, En property der du kan sette Capi commandoer.. Eventer som fyrer som eventer osv. Altså en forenkling og popularisering for å skrive Windows frontender til HS Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Nei! ActiveX må dø! Jo fortere jo heller! EDIT: Til bruk i Visual Studio? Hmm... jeg er ikke sikker på om jeg ser noen praktisk bruk for det. Endret 1. desember 2015 av Moskus 1 Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Noen som har forsøkt å bruke Visual Studio plugin's til noen av disse små prosessorene? Raspberry Pi2 kan kjøre Windows 10 IoT, og dermed kan man bruke Visual Studio og C#. Men jeg vil jo ikke ha Windows og Rasberry Pi, jeg vil nærmere metallet (eller blir det silikonet) å kjøre C# (eller enda bedre VB ) rett mot en Arduino eller dens slekt og venner. Noe slikt som dette kanskje: http://www.visualmicro.com/ Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Nei! ActiveX må dø! Jo fortere jo heller! EDIT: Til bruk i Visual Studio? Hmm... jeg er ikke sikker på om jeg ser noen praktisk bruk for det. Jeg VISSTE du ville klare det! Edit: Du har et ganske stor talent for dette, visste du det? Endret 1. desember 2015 av Fermate Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Nei! ActiveX må dø! Jo fortere jo heller! EDIT: Til bruk i Visual Studio? Hmm... jeg er ikke sikker på om jeg ser noen praktisk bruk for det. Jeg VISSTE du ville klare det! Det er ikke sikkert det jeg som er god til å ta livet av dine idéer, det kan være du som er dårlig til å forklare hva du vil oppnå... Men jeg vil jo ikke ha Windows og Rasberry Pi, jeg vil nærmere metallet (eller blir det silikonet) å kjøre C# (eller enda bedre VB ) rett mot en Arduino eller dens slekt og venner. Noe slikt som dette kanskje: http://www.visualmicro.com/ Se her: https://ms-iot.github.io/content/en-US/win10/SetupWRA.htm Man kan bruke Windows og C# der også, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer i praksis. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg bygger en del dingser fra mysensors.org. Har en gateway koblet til HA serveren og diverse sensor noder i nettverket. Temperatur, bevegelse osv. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Nei! ActiveX må dø! Jo fortere jo heller! EDIT: Til bruk i Visual Studio? Hmm... jeg er ikke sikker på om jeg ser noen praktisk bruk for det. Jeg VISSTE du ville klare det! Det er ikke sikkert det jeg som er god til å ta livet av dine idéer, det kan være du som er dårlig til å forklare hva du vil oppnå... Men jeg vil jo ikke ha Windows og Rasberry Pi, jeg vil nærmere metallet (eller blir det silikonet) å kjøre C# (eller enda bedre VB ) rett mot en Arduino eller dens slekt og venner. Noe slikt som dette kanskje: http://www.visualmicro.com/ Se her: https://ms-iot.github.io/content/en-US/win10/SetupWRA.htm Man kan bruke Windows og C# der også, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer i praksis. Forveksler du Arduino med Netduino? Tror det bare er den siste du kan programmere med VB, men da VB.Net. Men det er lenge siden og jeg husker ofte feil. Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 2 Åringen har nok ikke motorikk til et breadboard ennå nei men 4 åringen er kanskje ikke så langt unna? (Er så lenge siden sistemann var så ung) Nærmer seg nok for den eldste. men nok må holde igjen litt, minstemann må først slutte å spise Hardware... batterier er snadder. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 2 Åringen har nok ikke motorikk til et breadboard ennå nei men 4 åringen er kanskje ikke så langt unna? (Er så lenge siden sistemann var så ung) Nærmer seg nok for den eldste. men nok må holde igjen litt, minstemann må først slutte å spise Hardware... batterier er snadder. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Nei! ActiveX må dø! Jo fortere jo heller! EDIT: Til bruk i Visual Studio? Hmm... jeg er ikke sikker på om jeg ser noen praktisk bruk for det. Jeg VISSTE du ville klare det! Det er ikke sikkert det jeg som er god til å ta livet av dine idéer, det kan være du som er dårlig til å forklare hva du vil oppnå... Vet du, du har et annet stort talent også: "Å sørge for å få siste ord" Kan kanskje være en del av forklaringen på 10 000+ poster? 1 Lenke til kommentar
ZF- Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg bygger en del dingser fra mysensors.org. Har en gateway koblet til HA serveren og diverse sensor noder i nettverket. Temperatur, bevegelse osv. Jeg bruker en gratis HS3-plugin fra mysensors.org. Den har støtte for mange typer sensorer, og websidene og forumet til http://mysensors.org inneholder mye nyttig informasjon. Der finnes det også linker til rimelige kloner av Arduino, sensorer og annet tilbehør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå