Ronal Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Hei. Jeg er ny på linux og sliter litt med basic ting som å forstå hva jeg gjør når jeg mounter en disk. Trodde egentlig det var å linke den til et sted i filsystemet, men blir litt i tvil hvordan dette gjøres Jeg hadde en pc med win7 som jeg har installert Linux Mint 17.2 på. Systemet er lagt inn på en 64 GB SSD, med 3 partisjoner; 15GB ext4 mounted til root, 5GB swap og 44GB ext4 mounted til home. Jeg har nå 4GB ledig på home partisjonen og har lagt til en 320 GB, sdb - formatert til ext4, som blir mounted til /media/brukernavn hvis jeg høyreklikker under storage og trykker mount, men er unmounted igjen når jeg restarter. Jeg ønsker å bruke denne ekstra disken til musikk, bilder, filmer og dokumenter. Kan jeg mounte denne disken til home permanent? Eller hvordan gjøres dette mest fornuftig? Takker for hjelp Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Flytt over alle data til ny disk, legg monteringen permanent inn i /etc/fstab etterpå. Reboot. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Du kan mounte den der du vil. Du kan også mounte den til /home/<brukernavn>/ekstradisk om du vil ha begge diskene. Da vil filer som ligger i /home/<brukernavn>/blabla/ ligge på den gamle disken, mens filer på /home/<brukernavn>/ekstradisk ligge på den nye. Lenke til kommentar
Ronal Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Tror jeg har kontroll på det nå, takker for svar Lenke til kommentar
Ronal Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Nå har jeg klart å rote det til... Jeg monterte ekstra disken i utgangspunktet til /media/<brukernavn>/ekstradisk ved hjelp av en guide jeg så på en youtube film. Så fant jeg ut at jeg egentlig ville ha den til /home for å øke lagringsplass her til mappene under home. Fant ut at det gikk an å endre dette i Disks - More action - Edit mount options og endret mount point til /home Dette skjedde ikke noe umiddelbart, så jeg restartet maskinene og da fikk jeg en feilmelding under oppstart som jeg ikke husker hva var, et eller annet om nødoppstart e.l. Alt stoppet opp så jeg restartet maskinen. Da gikk det som normalt, men alle instillinger er tilbakestillt og alle filer under home er borte. Installerte applikasjoner er fortsatt å finne. Jeg har nå 315 GB ledig lagringsplass under /home, når jeg åpner Disks så får jeg opp dette: sda3 64 GB - 44 GB — 315 GB free (41902119345,8% full) sdb1 320 GB — 315 GB free (1,6% full) Jeg er litt forvirret og synes det er litt kjipt hvis jeg mister alt og ikke har kontroll på hva jeg driver med. Vil bare ha mulighet til å plassere alle dokumentene mine i de forskjellige mappene under /home. Hvordan bør jeg gjøre dette? Hvordan ville dere satt det opp? Litt greit å ha styr på dette før jeg bruker masse tid på å sette opp alt og overfører alt jeg har av bilder, musikk etc. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Høres ut som om du har prøvd å mounte flere disker på samme mountpoint, dvs. /home, noe som ikke fungerer slik du ønsker. Vet ikke hvilket resultat du nå har etter å lekt i Disks, men det hadde vært fint om du poster innholder i /etc/fstab her i en [*code]-block. Selv hadde jeg nok lagt den nye disken til å mountes permanent til /mnt/media. # /etc/fstab /dev/sdb1 /mnt/media ext4 defaults,noatime 0 0 Deretter hatt egnede undermapper (documents, music, pictures, videos, ..). $ mkdir -p /mnt/media/documents Og symlinket de fra hjemmemappa. Med symlink vil mappene til de fleste praktiske formål oppføre seg som om den ligger på samme sted som resten. $ ln -s /mnt/media/documents ~/documents Det er kanskje ikke helt nødvendig akkurat nå, men fordelen med å bryte det opp litt er at det er lettere å eventuelt bytte ut disken seinere, flytte den til en annen maskin, gjøre til en delt mappe på et nettverk med mer. Dette da i stedet for at du nå gjør den til /home eller lignende. Vet ikke hvor stødig du er i dette, så hvis noe er uklart så kan det evt. utdypes nærmere. Endret 1. desember 2015 av Occi Lenke til kommentar
Ronal Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 Takk for nyttig informasjon, da lærte jeg noe nytt Jeg helt ny på linux, så det er mye grunnlegende ting jeg ikke har fått inn enda. Jeg begynte med å lage en kopi av fstab og gjorde så dette i fstab: /etc$ sudo nano fstab UUID=<uuid_nummeret> /media/ekstradisk ext4 defaults 0 0 så Writeout fstab og restartet. Det fungerte bra, men så tenkte jeg at det var lurere å ha den mountet til /home og fiklet med det i Disks som nevnt. fstab: # /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a # device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices # that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> # / was on /dev/sda1 during installation UUID=cd186019-7836-4124-8e52-fbcce2688b88 / ext4 errors=remount-ro 0 1 # /home was on /dev/sda3 during installation UUID=5dd3c0dd-ca22-4fdd-8ccd-e2b687e012b9 /home ext4 defaults 0 2 # swap was on /dev/sda2 during installation UUID=46c87e40-98b6-42f6-b925-93da8dcbe411 none swap sw 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0 UUID=0dfc0391-dbf0-48f6-b7fc-5ab7e432321d /home ext4 defaults 0 0 fstab.old: # /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a # device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices # that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> # / was on /dev/sda1 during installation UUID=cd186019-7836-4124-8e52-fbcce2688b88 / ext4 errors=remount-ro 0 1 # /home was on /dev/sda3 during installation UUID=5dd3c0dd-ca22-4fdd-8ccd-e2b687e012b9 /home ext4 defaults 0 2 # swap was on /dev/sda2 during installation UUID=46c87e40-98b6-42f6-b925-93da8dcbe411 none swap sw 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0 Vil gjerne følge forslagene dine med å mounte disken under /mnt og lage symbolic link. Men må vel rydde opp i dette først? Kan jeg gå ut ifra at innholdet i mappene under /home er slettet eller ser jeg det kanskje ikke pga av endringene i fstab? (har backup ja ) Kan jeg kopiere fstab.old tilbake til fstab? Eller hvordan tilbakestiller jeg dette? Sånn ellers hvis dere skulle satt opp denne pcen helt fra scratch. Hadde det vært mer fornuftig og bruke hele 64GB ssd disken til root? og bare bruke en større ekstra disk automounted til home/? Målet er å få satt opp en enkel pc som tidligere er brukt som htpc til vanlig hjemme kontor bruk. Office programmer, programmering, nettsurfing, mail, oppbevaring av dokumenter, media etc. Takker for alle råd og inspill Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Enkleste er jo å sette SSDen til rooten eller /, dette gir mye plass til installasjon av programmer av typen du får via repoet (apt-get i Ubuntu til eksempel, eller software senteret.) men ikke til installasjon av spill via Steam, siden Steam lager sin egen mappe i home for installasjon. Så setter du disken til å huse /home mappen... Du kan dog løse Steam problemet ved å lage en mappe på / som heter "Steam", hvor du flytter mapper ut ifra Steam mappa i hjemme mappen din, og symlinker de tilbake, på den måten kan du få enkelte ting på SSDen, men da må du ha tunga rett i munnen. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Det som skjer når du har to partisjoner som prøver å mountes på samme sted (/home) vil den som er mounted sist få presedens. Med andre ord ser du kun sdb1 og ikke sda3 når du går til /home med nåværende fstab. Slik du har beskrevet det, så skal ingenting på din originale /home på sda3 være slettet, men det kan hende at du fikk mye annet rart på sdb1 om du logget inn med denne some /home (avhengig av oppsett blir endel mapper automatisk opprettet ved første innlogging). Oppsettet du ønsker vil se noe slik ut. Foreslår at du bare redigerer det inn med nano om du er komfortabel med det. Husk å lage /mnt/media eller tilsvarende hvis du ikke har den fra før av, samt symlinkene som beskrevet i min forrige post. # /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a # device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices # that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> # / was on /dev/sda1 during installation UUID=cd186019-7836-4124-8e52-fbcce2688b88 / ext4 errors=remount-ro 0 1 # /home was on /dev/sda3 during installation UUID=5dd3c0dd-ca22-4fdd-8ccd-e2b687e012b9 /home ext4 defaults 0 2 # swap was on /dev/sda2 during installation UUID=46c87e40-98b6-42f6-b925-93da8dcbe411 none swap sw 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0 # sdb1, ekstra mediadisk UUID=0dfc0391-dbf0-48f6-b7fc-5ab7e432321d /mnt/media ext4 defaults 0 0 Sånn ellers hvis dere skulle satt opp denne pcen helt fra scratch. Hadde det vært mer fornuftig og bruke hele 64GB ssd disken til root? og bare bruke en større ekstra disk automounted til home/?Det hadde også fungert fint, ja. Det ville muligens vært enklere enn symlinking, men har den ulempen at det blir mer arbeid å bytte ut eller flytte disken i ettertid siden det hadde også vært mye annet rart i home-mappa di. Endret 2. desember 2015 av Occi Lenke til kommentar
Ronal Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 Tusen takk Occi! Nå er jeg tilbake igjen der jeg var med oppsett og filer Og shortcut til mappene jeg har laget link til under mnt/media kommer under mappene under /home Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Herlig! Da markerer jeg tråden som låst i samme slengen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå