Gå til innhold

Windows 2016 server og virtualisering

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, vurder nå å gjøre det slik:

Har i dag windows 2012 server.

Vurder å ha windows 2016 server

Har kjøpt: ny PSU

Les også: "Out-of-band management", or "lights-out management" erfaringer?

Der jeg vurder å skaffe meg brukt E-ATX hovedkort som jeg skal bruke.

Nå kommer spørsmålene:

En måte jeg kan gjøre det på:

• Installere begge 2, velge i boot hvem som skal kjøres som primær
  • Bruke en form for virtualisering Hyper-V men usikker på det trenger spessielle hovedkort?

Vet noen om det er mye bedringer i windows 2016? Da jeg syns oppsettet mot DNS og Link agregation, PXE installasjon, active directory, og generielt driftingen av serveren er vanskelig å sette seg inn i for en nybegynner, gjerne også Cache\ backup av spill harddisk og sykronisering av felles området.

Vet til og med windows 2012 er det brukt batch script for sykronisering, hvordan det er i windows 2016 er usikkert.

Det som jeg også vurder å ha Nvidia Steaming f.eks GTX 960 slik man f.eks kan koble til serveren f.eks ved steaming mot f.eks Nvidia sheld.

Problemet skjermkort driverene i windows 2012 server finnes ikke, virtualisering løser ikke problemet.

Må ha server fordi windows 10 støtter ikke active directory\DNS server og slike funksjoner. Kunne ønsket jeg kunne sette opp PXE slik jeg kan installere fra nettverk istedenfor DVD\Minnepenn men har ikke kommet så langt.

Vet linux blir for vanskelig å sette opp for privat bruk.

Maskinvare:

[*]Intel xeon W3670 @ 4 Ghz [*]24 GB DDR3 ram

• Asus p6x58d-e
  • 128 GB SSD intel 330 (Windows 2012 server)
  • 2x 2 port Mellanox ConnectX-2 SFP+
  • HP RJ45 dual lan nettverkkort
  • OCZ Trion 100 Series 480 GB SSD (Bestilt)

Skjermkort er foreløpig ikke nødvendig da jeg fjernstyrer maskinen.

Nå er problemet med asus p6x58d-e at hovedkortet egentlig er beregnet med skjermkort så blir pip i oppstart.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit, fant ut i dag at windows 2016 server er ganske lik som windows 2012 server, eneste forskjellen er vel de samme mot windows 8.1 vs windows 10.

Eneste er vel å underdrive litt, det er ganske mange betydelige endringer under skallet. Både Win 2012 og 2016 er bygget for PowerShell-administrasjon, men det er tatt mye lenger i Win 2016, og de har også laget en Nano-server som er PowerShell/Remoting only. 

Nå kommer det ikke veldig godt frem hvorfor du skal ha en server i det hele tatt - ser ut som du stort sett skal ha én maskin, og da faller jo vitsen med server litt bort. Men hvis hensiken er å lære er du nok uansett bedre tjent med å kjøre Windows 10 på bunnen, og virtualisere med Hyper-V el.l. (Win 10 har dette innebygget, men må aktiveres.) Da kan du enkelt sette opp en virtuell lab med f.eks. to Windows-servere og en klient eller to, (og evt en Linux-firewall for å se litt på det), og kan teste mye forskjellig oppsett, samtidig som snapshots sparer deg for veldig mye tid. Dette er oppsettet jeg bruker mot mine elever, og fungerer knirkefritt med 16GB ram på hovedmaskinen.

Et lite tips: lær deg å gjøre jobben med PowerShell. Det er litt tyngre å komme i gang, og du vil nok gjerne ha GUI installert på serverne du jobber fra, men det er veldig mye mer relevant for en evt jobb i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har flere stasjonære maskiner, planen er å sette opp DNS server, Domain server, slik det blir som bedriftnett der man logger på, får fellesområdet, slik som en vanlig bedrift til privat bruk.

Desverre blir det for dyrt å kjøpe fullverdi server lisens så blir å finne tilsvarende technet lisens eller kun gå for test versjon.

Egentlig har jeg hatt windows 2008 server (Tidligere Windows Server 2003 på laptop).

Men har aldri blitt god nok å kunne sette opp alt nevnt før, det jeg vet klarer man å rote det til DNS på serveren må man reinstallere hele operativsystemet, så derfor har jeg gitt opp litt.

Tror det er litt for tidlig med PowerShell som blir veldig lik CMD.

Så hvis du har batch fil som setter opp DNS riktig?

Si hvordan jeg må gjøre det med SFP+ og RJ45 for å støtte link Agregation.

For vet det er noe herk å sette opp, men har ikke budsjett eller plass til stor SFP+ switch, 10 gigabit utstyr blir for dyrt foreløpig. Bruker bridge for å sette opp dette slik som switch, men er usikker ved bruk av dette vil man ikke få DNS å fungere derfor umulig å legge brukere i domene? Setter jeg fast ip adresse vil jeg få problemer med routeren at pcene\serveren mister internett.

Vet de fleste ber å begynne smått i starten jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. DNS serveren regner jeg bør komme før Active directory og PXE oppsett.

Nå kommer problemet at jeg også har router, så vil helst ha DHCP hele veien, da jeg ikke trenger fast IP adresse.

Tror det bør være mulig å sette opp DNS serveren å bruke DHCP slik f.eks serveren styrer med endring av ip adresser.

Har tenkt å sette opp Webserver også:

F.eks Localhost =

Slik f.eks tek sidene går =http://www.tek.no/har ipadressen: 87.238.40.92

Regner med de bruker fast ip fra internetlevrandøren, men det trenger ikke jeg.

Internet Information Services

Usikker på den støtter html 5 sider som man kan opprette?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis du setter opp AD med PowerShell, vil den automatisk installere og sette opp DNS, så de settes opp samtidig. Du bør i tillegg legge til en forwarder til din lokale router, så den slipper å bruke rot-serverne til alle henvendelser den ikke kjenner (den første tiden: alle).

Batch-filer er CMD-basert, PowerShell bruker .ps1. Du vil ikke bruke mye tid på å styre med batch-filer, det er utdatert teknologi, og har vært det lenge. PowerShell er det man bruker _nå_, og det blir bare viktigere og viktigere i fremtiden. Det finnes mange gode steder med opplæring på dette, f.eks. Microsoft Virtual Academy (www.mva.ms) er et bra sted med mye videomateriale. Søk på PowerShell og Active Directory (hver for seg), så får du et bra overblikk. PowerShell.org er også et bra sted med mye info.

Begynn her:

https://mva.microsoft.com/en-US/training-courses/understanding-active-directory-8233?l=aErw3QJy_6904984382(De to første videoene.)

fortsett her:

https://www.microsoftvirtualacademy.com/en-us/training-courses/getting-started-with-powershell-30-jump-start-8276

og gå videre her:

https://mva.microsoft.com/en-us/training-courses/advanced-tools-scripting-with-powershell-30-jump-start-8231

Når du er ferdig med "basisen", er disse seriene nyttige - og lærer deg teknologi som er veldig relevant i jobb:

https://mva.microsoft.com/en-us/training-courses/using-powershell-for-active-directory-8397

https://mva.microsoft.com/en-us/training-courses/getting-started-with-powershell-desired-state-configuration-dsc-8672

PowerShell er litt tungt å komme i gang med, men ikke verre enn at mine IKT-servicefagelever må begynne rett på PowerShell - uten å lære GUI først. Dersom du "insisterer" på å lære det via GUI, er kanalen ITtaster på Youtube bra. Korte, enkle videoer som forklarer de sentrale konseptene og oppsettet bra. https://www.youtube.com/user/ittaster

Både AD og DNS krever å ha statisk IP.  Det er ikke noe problem, men du må sørge for at DHCP-serveren din (routeren?) deler ut denne informasjonen, evt. at du setter opp en egen Windows DHCP, og bruker routeren bare som router - ikke DHCP-server.

Jeg er en hyggelig fyr, så har lagt ved PowerShell-scriptene jeg bruker med elevene mine, og som elevene får du bare screenshots ;-) Her er det veldig step by step - men dette vil gi deg en fungerende domenekontroller med DNS-server og DHCP-server. Det er ikke noe avansert konfig her, så det betyr ikke at serveren er "ferdig" satt opp, men du kan opprette brukere, grupper, sette opp GPO etc.

Hvis du ikke _trenger_ det, ville jeg ikke begynt å sette opp dette på fysisk server før du har betydelig mer kontroll på det du gjør enn du virker å ha. Installer Windows Server 2016 Technical Preview 4 _med_ GUI i Hyper-V eller VirtualBox, og installer en eller annen Windows-klient som du kan teste med ved siden av. Så skriver du av og kjører du scriptene (bruk PowerShell ISE, scripteditor), og prøver å forstå hva de gjør og hvorfor.

Det har ingenting for seg å gå videre med IIS (web) eller WDS/MDT (PXE) før du har god kontroll på disse basistingene, og uansett bør du sette opp disse også i et virtuelt labmiljø før du plages med fysiske installasjoner som nesten ingen driver med lenger uansett.

10G-utstyr er dødfødt med mindre du har alt for mye penger eller helt konkrete behov - oppsettet vil uansett være identisk både med 100M og 1G, det er bare "navnet" som blir noe annet. Selvfølgelig moro å jobbe med, det synes jeg også, men det koster.... (Selv om D-Link har en enkel grei boks til rett over 6000 kr.)

Oppsett av AD, DNS og DHCP samt brukerimport.zip

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...