Gå til innhold

RYKTE: - iPhone 7 får ikke hodetelefon-utgang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Totalpakken er kun summen av enkeltelementene. Jo færre features man kan ha, jo bedre. Kanskje det å fjerne en plugg ikke virker som en stor greie, men om det får folk over på den overlegne Bluetooth-løsningen eller gir andre fordeler vi ikke ser nå kan pakka bli litt bedre for de fleste. For selv om totalpakka er summen av elementene blir den ikke nødvendigvis bedre av flere elementer, heller tvert i mot. Unyttige, unødvendige eller dårlig implementerte features er døden for et godt produkt.

For noen vil enhver endring alltid være en ulempe, sånn er det bare, og sånn vil det alltid være.

Jeg vet at du synes at færre features er bedre, men jeg tror ikke jeg er alene i å være uenig i det. Jeg vet at du ser på noe som å ha en 3.5 mm kan være negativt, selv om du ikke bruker den, men jeg ser virkelig ikke problemet med å ha en feature du ikke bruker. Jeg vil absolutt ikke kalle 3.5 mm pluggen som hverken unødvendig eller dårlig implementert.

Ikke misforstå meg, jeg ser poenget ditt, og jeg kan se at for deg og mange andre så kan dette være en forbedring å bare fjerne pluggen, da de er unødvendig. Jeg ser bare ikke at dette vil være positivt for alle. Jeg ser ikke at det vil være generelt positivt, jeg tror at for mange vil det være negativt. Jeg tror fint at Apple kan tvinge gjennom dette, men jeg tror ikke det vil være noe folk i netto vil være positive til. Jeg tror ikke det vil påvirke salg noe videre, men at folk vil være generelt litt mindre fornøyde med sitt Apple produkt, og at de tvinger det gjennom. Det er bare mitt synspunkt på det. Er umulig å si hva kundegruppen til Apple føler om dette generelt. Selv undersøkelser kan være villendene.

Lenke til kommentar

Jeg vet at du synes at færre features er bedre, men jeg tror ikke jeg er alene i å være uenig i det. Jeg vet at du ser på noe som å ha en 3.5 mm kan være negativt, selv om du ikke bruker den, men jeg ser virkelig ikke problemet med å ha en feature du ikke bruker. Jeg vil absolutt ikke kalle 3.5 mm pluggen som hverken unødvendig eller dårlig implementert.

Ikke misforstå meg, jeg ser poenget ditt, og jeg kan se at for deg og mange andre så kan dette være en forbedring å bare fjerne pluggen, da de er unødvendig. Jeg ser bare ikke at dette vil være positivt for alle. Jeg ser ikke at det vil være generelt positivt, jeg tror at for mange vil det være negativt. Jeg tror fint at Apple kan tvinge gjennom dette, men jeg tror ikke det vil være noe folk i netto vil være positive til. Jeg tror ikke det vil påvirke salg noe videre, men at folk vil være generelt litt mindre fornøyde med sitt Apple produkt, og at de tvinger det gjennom. Det er bare mitt synspunkt på det. Er umulig å si hva kundegruppen til Apple føler om dette generelt. Selv undersøkelser kan være villendene.

Magefølelsen min tilsier at du har rett i dette tilfellet - det er for tidlig å fjerne 3.5mm. Samtidig var jeg skeptisk til kun én usb-c-port på macbooken, og det har vist seg å være 100% uproblematisk (men der hadde jeg savna 3.5mm om den forsvant!).

Problemet med å ha mange features er todelt. For det første har ingen (heller ikke Samsung eller Apple) uendelig mange hw/sw-ingeniører. Jo mer som må holdes ved like, jo mindre tid til å pusse på det som er der. Apple sliter åpenbart stygt med dette på programvaresiden nå, de slipper stadig programvare som ikke er i nærheten av den kvaliteten de var kjent for før og som gjorde at jeg ble kunde. Heldigvis er fortsatt operativsystemene bunnsolide, men en del av programvaren rundt er ikke lenger det. 

Det andre problemet er UX - og da særlig når man snakker om programvarefeatures. Det blir verre og verre å få til gode brukergrensesnitt etterhvert som man får flere og flere muligheter, og det verste av alt er når man begynner med masse settings for brukeren i tillegg. Etterhvert blir det umulig å få det bra, som sett i f.eks iTunes. For mange features, for mange kombinasjoner, et gjennomført ræva program. 

Jeg tviler på om Apple fjerner 3.5mm i denne runden, men at den blir borte er jeg ganske trygg på. Når vi diskuterer det må vi også huske på at Apple vet akkurat hvor mange som bruker den og hvor ofte, det vet ikke vi. Det er sånt man svarer ja til når man sier at telefonen kan sende anonymiserte data til produsenten.

Lenke til kommentar

ATW:

Vel, hvis du ikke kan peke på artiklene og trådene (som skulle være forholdsvis enkle å søke opp for å bevise at noe finnes og foregår som du påstår) så er vel saken avgjort. Men igjen så handler det om at du ikke er opptatt av saken du diskuterer, kun  retorikk. Nok om det.

Audun:

Enig i at det kan virke tidlig å fjerne 3,5mm grensesnittet fra mobiltelefoner. Men samtidig så er vi inne i en utviklingsfase hvor hver mm har at det begynner å bli naturlig å gjøre noe i dette segmentet. Om det ikke skjer med iP7 så er det en naturlig utvikling som vil skje snart.
På større produkter hvor arealverdien ikke er like høy er det ikke så farlig. Der må man gjerne ha 6.35mm, bananplugger og det som måtte være. Her dreier det seg om små produkter som er ekstremt sårbare på plass.

Dog er jeg enig i et annet aspekt man snakker om. Batteriteknologien er for dårlig i mine øyne til å fortsette trenden om tynnere og slankere smådingser. Ja vi går mer og mer mot trådløs lading over hele linja hvor steden man legger fra seg dingsen alltid vil sørge for lading men likevel er det mange tilfeller man har behov for mer strøm fremfor et slankere produkt. Det er ikke uten grunn at batteripakker har blitt et stortselgende produkt. Så inntil vi har bedre batteriteknologi eller et bedre energialternativ på plass blir det noe feil å fortsette "tynnere og slankere" trenden i mine øyne. Men skal man likevel gjøre det så er 3.5mm noe av det første som må velges vekk.

Det er nå ikke slik at 3.5mm som grensesnittet forsvinner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ATW:

Vel, hvis du ikke kan peke på artiklene og trådene (som skulle være forholdsvis enkle å søke opp for å bevise at noe finnes og foregår som du påstår) så er vel saken avgjort. Men igjen så handler det om at du ikke er opptatt av saken du diskuterer, kun  retorikk. Nok om det.

Det er du som kommer med tomme påstander, jeg ba deg dokumentere dine påstander. Du har konsekvent nektet. Om du tror at du bare kan komme med feilaktigheter, nekte å underbygge de når folk spør, og bruke at de ikke motbeviser påstandene du har bevisbyrden på som noe slags bevis på at du har rett, så bør du revurdere.

Ellers er det ganske komisk å si at jeg kun er opptatt av retorikk, når du først nektet å underbygge det, fordi du mente jeg burde underbygge først, og så klarer du ikke engang å vise til en påstand jeg har kommet med, om ikke det er et desperat retorisk grep for å prøve å slippe unna å sannsynliggjøre påstandene sine, så vet ikke jeg.

Som sagt, jeg håper du tenker deg om før du kommer med slike kategoriske påstander uten dekning neste gang.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ATW:

Ja, jeg ser at du skriker etter dokumentasjon i tråder i hele forumet, likevel ser jeg deg aldri dokumenter noen av dine egne utspill, oppfatninger og betraktninger. Det hele blir da litt luftig. Men igjen, nok om det.

Men kort og godt ATW. Mitt utspill er det jeg har oppfattet og observert siste årene. Om du kan vise til noe som motbeviser det med eks. dokumentasjon, som du er en glødende tilhenger av ift. alle andres innlegg men ikke dine egne, så gjerne for meg men denne diskusjonen er helt tullete.

Du hadde jo faktisk kun trengt å peke på en eneste artikkel her hvor dette skjer så hadde saken vært avgjort og jeg hadde lært noe nytt og at mine egne observasjoner ikke var tilstrekkelige ift. sakens kjerne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan dere ta dette på PM? Det er totalt, fullstendig og absolutt uinteressant. 

Personlig tror jeg diskusjoner hadde vært mer interessante om folk i mindre grad "slapp unna med" å lire av seg unyansert tull.

ATW:

Ja, jeg ser at du skriker etter dokumentasjon i tråder i hele forumet, likevel ser jeg deg aldri dokumenter noen av dine egne utspill, oppfatninger og betraktninger. Det hele blir da litt luftig. Men igjen, nok om det.

Men kort og godt ATW. Mitt utspill er det jeg har oppfattet og observert siste årene. Om du kan vise til noe som motbeviser det med eks. dokumentasjon, som du er en glødende tilhenger av ift. alle andres innlegg men ikke dine egne, så gjerne for meg men denne diskusjonen er helt tullete.

Du hadde jo faktisk kun trengt å peke på en eneste artikkel her hvor dette skjer så hadde saken vært avgjort og jeg hadde lært noe nytt og at mine egne observasjoner ikke var tilstrekkelige ift. sakens kjerne.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1476142

Her er en artikkel om arbeidsforhold hos samsung, 100 svar i diskusjonen under, både "positive" og "Negative", ikke akkurat knyst. Og at du "aldri ser meg dokumentere påstandene" tar jeg som en påstand som er like underbygd som at det aldri sies en knyst om slike diskusjoner om samsung, virker som hukommelsen din er ganske selektiv.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dere ta dette på PM? Det er totalt, fullstendig og absolutt uinteressant.

Personlig tror jeg diskusjoner hadde vært mer interessante om folk i mindre grad "slapp unna med" å lire av seg unyansert tull.

Det tror jeg alle er klar over at du mener. Empirien tilsier at du tar fullstendig feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ATW:

Flott da ser jeg frem til at du heretter presenterer dokumentasjon når du etterspør dokumentasjon? Og da tok jeg feil av at engasjementet i en evt. slik artikkel ikke var der. Men bare delvis feil for det er faktisk ikke Samsung som bashes, men Apple, som også var en del av påstanden. 

Etter kun få minutters lesing ser jeg heller at følgende dominerer.

"Barnearbeid er ikke det samme som slavearbeid. "
"Var det Apple selv som stod for undersøkelsen og uttalelsen? "
"Det står "leid inn" i overskriften, men er det virkelig tilfellet? Det ser mer ut som Apple har bedt de om å foreta en inspeksjon, på samme måte som bedrifter (eller helst vernetjenesten deres) her hjemme gjør med Arbeidstilsynet."
"Sier du nå at en skal ta det Apple sier for god fisk? "
"Vel apple har tilbudt EU en sum penger som erstatning for prisfiksing når det gjelder bok priser. De innrømmer altså at de har jukset i europa. De skal opp i en rettssak i USA neste år for samme ting.  Betyr svaret ditt at du tar det Apple sier for god fisk?"
"Men Apple har vel sagt at de egentlig er litt over Norsk lov, så da er det vel ikke så nøye..."
"Dere skjønner at dere overhode ikke kan henge denne på samsung, eller er dere så blendet at dere ikke skjønner det?"
"Men når apple skriver noe annet så er det troverdigheten selv? Blah... Men du får ha ei riktig så god jul, og håper du får mange fine apple produkter i julegave"
"Tja sammenlignet med apple har nok samsung rent mel i sin pose"

Selv i denne tråden er det altså Apple bashingen som dominerer som var en del av min påstand "andre aktører opplever ikke denne bashingen". Men takk for at du dokumenterte den biten av utspillet mitt :)

Selv om en enslig nogenlunde objektiv sjel i all støyen forsøker:
"La oss holde oss til temaet for tråden.Har du noen kommentarer på Samsung sin rapport?"

Det hadde vært utrolig godt om en Apple tråd kunne omhandle sakglig og god debatt om Apple og at en Samsung tråd faktisk hadde saklig og god debatt om Samsung. Det vi i stedet ser er bashing av Apple i begge tilfeller. Point proven.

EDIT:
Selv kommer jeg ikke til å "bidra" særlig mer til denne type innhold, det er omtrent like nyttesløst som å stå i mot vatikanets inkvisisjon den gang og jeg har i lang tid allerede benyttet ignore fremfor å delta i å forsøke å endre hodeløse tilstander.

Back to topic.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ATW:

Flott da ser jeg frem til at du heretter presenterer dokumentasjon når du etterspør dokumentasjon? Og da tok jeg feil av at engasjementet i en evt. slik artikkel ikke var der. Men bare delvis feil for det er faktisk ikke Samsung som bashes, men Apple, som også var en del av påstanden. 

Nei, det kan du ikke se fram til, jeg presenterer dokumentasjon for det jeg påstår til vanlig, ikke det andre påstår. Både apple og samsung bashes i den tråden, akkurat som du basher samsung i denne tråden. Det er riktig. Men det var heller ikke det jeg ba deg underbygge.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant ellers informasjon over hvor stol del av omsetning "accssesories" utgjør:

Apple-revenue-split_fiscal-2014.png?w=78

Vet ikke helt hva som ligger i dette begrepet. Er f. eks Beats headset inkludert? Uansett så er dette tallene. Det virker jo ikke som veldig mye akkurat, med 3.4%. Tar du 3.4% av Apple sin totale omsetning derimot, ender du opp med 8 billion USD for Accessories. Det fører til en omsetning som er litt over NorgeGruppen sin omsetning, for å sette det i perspektiv. Gitt at de også har svært gode marginer på disse. Som ligger godt over iPhone, som allerede ligger ekstremt høyt. De tjener nok en del penger på å selge dem. Likevel er det langt ifra noe de kan leve på. Det er bare et ekstra supplement. Enda litt penger til å legge i pengebingen. Det handler bare om å tjene inn penger der du kan tjene penger. Så får folk tolke tallene som de vil, om de synes det er mye/lite. Det er og viktig å huske på at Apple ikke er den eneste som selger accessories til høye priser. Sony var jo f.eks kjent før for å lage sine egne minnekort, strømplugger, alt slags plugger, bare fordi folk da måtte kjøpe Sony-branda utstyr, som selvfølgelig kosta ekstra. De hadde det faktisk som en del av strategien for å få inn penger. For Apple er det mer som en side-ting. Nå selger Dell langt ifra like mye, men prøv å gå til Dell sin nettside og se på adaptere, jeg tror ikke de er langt unna Apple i pris.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...