Gå til innhold

RYKTE: - iPhone 7 får ikke hodetelefon-utgang

Anbefalte innlegg

Men fra spøk til alvor, dette burde ikke være sant, blir nesten for dumt. NOK PROPRITÆRE LØSNINGER TAKK :p

Burde absolutt ikke det! Jeg sier gjerne ja takk til en ny standard for lyd, men så lenge de ikke får flere med seg på laget kan de holde seg langt unne å prøve på noe slikt. Hvis de skifter over til USB-C-kontakt i stedet for lightning og bruker den som lyd-kontakt også så kan det hende jeg er med på greia.

Jaaa enig. Men jeg skjønner ikke hvorfor apple skal bruke dyrere og dårligere løsninger konsekvent hele tiden..(usb type c er overlegen lightning). Skal liksom ikke så mye til for å bli med på laget alle andre er på. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg skjønner ikke hvorfor apple skal bruke dyrere og dårligere løsninger konsekvent hele tiden..(usb type c er overlegen lightning). Skal liksom ikke så mye til for å bli med på laget alle andre er på.

Jeg synes ikke de gjør det. Nå var ikke USB-C noe alternativ når Lightning ble introdusert, da var alternativet micro-USB, noe jeg mener er veldig underlegen i forhold til lightning. Jeg må også si at sånn teknisk sett foretrakk jeg også thunderbolt over USB 3.0. Problemet var jo at nesten bare Apple brukte det og da ble det lite utstyr som brukte det.

Det å bruke kontaktene utenpå synes jeg er en mye bedre løsning enn slik som USB-C gjør med å ha kontaktene inni. Det har med plassutnyttelse å gjøre. Men per i dag foretrekker jeg helt klart USB-C over lightning.

Lenke til kommentar

Kan de ikke bare gi oss en litt tykkere telefon med ordentlig batteri? (Det gjelder forsåvidt resten av produsentene også)

Hvorfor skal batteriets kapasitet definere telefonens tykkelse? Telefon og batteri er for meg to enheter. I gamle dager var deler av baksiden et utskiftbart batteri og man kunne velge mellom flere tykkelser/kapasiteter etter behov eller det ene kunne lade samtidig som telefonen brukte det andre. I dag virker det som mobiltelefoner er minst 1/24 fasttelefon (stedbundet med ledning minst 1 av 24 timer i døgnet) og tykkelse/kapasitet er fullstendig fastlåst og ufleksibelt. Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men jeg skjønner ikke hvorfor apple skal bruke dyrere og dårligere løsninger konsekvent hele tiden..(usb type c er overlegen lightning). Skal liksom ikke så mye til for å bli med på laget alle andre er på.

Jeg synes ikke de gjør det. Nå var ikke USB-C noe alternativ når Lightning ble introdusert, da var alternativet micro-USB, noe jeg mener er veldig underlegen i forhold til lightning. Jeg må også si at sånn teknisk sett foretrakk jeg også thunderbolt over USB 3.0. Problemet var jo at nesten bare Apple brukte det og da ble det lite utstyr som brukte det.

Det å bruke kontaktene utenpå synes jeg er en mye bedre løsning enn slik som USB-C gjør med å ha kontaktene inni. Det har med plassutnyttelse å gjøre. Men per i dag foretrekker jeg helt klart USB-C over lightning.

Klart at lightining er bedre enn micro usb! det skal jeg ikke bestride! 

Men thunderbolt er ikke nødvendigvis bedre enn usb 3.0 og kan ikke levere i nærheten like mye strøm(har mest med den massive prisen på thunderbolt porter og ledninger å gjøre, med fremtidige "passive" thunderbolt ledninger som koster mindre er båndbredden bare dobbelt mens den fortsatt ikke leverer strøm). usb-c er egentlig ganske mye bedre da den leverer mer enn nok båndbredde og massivt med strøm, og standarisering ville vært best for oss kunder :/ 

Lenke til kommentar

Trådløs tipper jeg får ytterligere levegrunnlag. Da slipper man problemer med lydjustering, forskjellige koblinger, og selvsagt alle problemer med kabler. Som bla. krøller seg opp, hekter seg i armlene på buss, eller at de akkurat er for korte til å bruke telefonen naturlig med stor ytterjakke (hvor kabelen da går på innsiden, og så ut under) Og sikkert flere andre problemer de fleste av oss har vært borti.

Selv savner jeg mitt trådløse headsett som dessverre var litt for lett å stjele. Tross visse småbugs.

Går ut fra at du ikke kan overføre analoge signaler fra intern DAC via Lightning, og at Apple nå kan ytterligere kutte bort kostnad til en god DAC (kun for interne høyttalere)? Om dette nå må befinne seg i hodetelefonene uansett.

Lenke til kommentar

Leste meg litt opp på dette, og med mindre jeg misforsto så er det altså slik at Apple søkte en patent på en måte å fjernkontrollere via knapper på kabelen. 

Imponerende at de klarer gjenoppfinne noe som jeg hadde på mobilen min midt på nittitallet, bare ved å lage en omkobling av sannsynligvis allerede patenterte løsninger. Imponerende på en rekke forskjellige måter. 

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig. Dette kjøret for å få stadig tynnere "devices" er latterlig. For et par-tre millimeter ekstra kunne vi fått vesentlig bedre batterilevetid og\eller bedre ytelse. Problemet er at den vanlige forbruker ikke forstår hva slankheten koster, og velger isteden å kjøpe det som er mest "fancy". Og hva er vel mer fancy enn supertynne telefoner ala det man ser i science fiction?

Mindre materialer, mindre batterier, færre innganger = mindre kostnader for Apple pr iphone.

Mindre kostnader for Apple pr iphone + høyere pris pr iphone = hurtigere voksende pengebinge og større verdensherredømme for Apple

Færre innganger betyr også at Apple atter en gang skal tjene grovt på salg av adaptere. Tør vi tippe 450 kroner for et lightning-til-3.5mm jack-adapter?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg googlet faktisk dette og det er 2 standarder for 3.5 mm med 4 kontakter

https://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)

er ikke en apple standard og alle andre bruker den andre

Vis meg hvor i teksten du ser dette. De standardene jeg ser på den siden handler om hvordan lyden inn og ut håndteres og der bruker de aller fleste samme standard..inkludert Apple.

CTIA/AHJ: Apple, HTC, latest Nokia (including 1st gen Lumia as well as later models), latest Samsung, Jolla, Sony (Dualshock 4), Microsoft (including Surface and XboxOne controller with chat adapter)[18] most Android phones

OMTP: old Nokia (and also Lumia starting from the 2nd gen[17]), old Samsung (2012 Chromebooks), old Sony Ericsson (2010 and 2011 Xperias), Sony (PlayStation Vita), OnePlus One

Det jeg sa men trolig litt rotete, er to standarder og virker som CTIA er vinnene,
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...