Crabby Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Hei! Jeg begynte på et studie ved UiO denne høsten, men har innsett at det er noe jeg absolutt ikke ønsker å fortsette med. 2 av fagene jeg har føler jeg er relevante til det jeg ønsker å søke meg inn på til høsten igjen. Jeg kan få disse godkjent i studieløper videre, men mangler da ett emne. Tenker på å ta 4 emner på ett semester for å ta igen dette, og dermed bli ferdig så fort som mulig. Noen som har erfaring med å ta et ekstra emne? Burde det være overkommelig? Takk for inspill! Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Er det 40 studiepoeng du skal ta? Om det er overkommelig kommer veldig an på dine egne forutsetninger, hvor motivert du er og hvor store ambisjoner du har for emnene. Om du er ganske gjennomsnittlig bør 133% studiebelastning gå greit dersom du legger inn nok innsats og har overskuddet til det. Jeg leste et sted at en vanlig norsk student bruker ca. 30 timer til studier i uka, så da må du kanskje regne med å bruke 40 timer, eventuelt prøve å jobbe smartere, for å kunne forvente en ganske gjennomsnittlig karakter i emnene. Lenke til kommentar
Crabby Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Er det 40 studiepoeng du skal ta? Om det er overkommelig kommer veldig an på dine egne forutsetninger, hvor motivert du er og hvor store ambisjoner du har for emnene. Om du er ganske gjennomsnittlig bør 133% studiebelastning gå greit dersom du legger inn nok innsats og har overskuddet til det. Jeg leste et sted at en vanlig norsk student bruker ca. 30 timer til studier i uka, så da må du kanskje regne med å bruke 40 timer, eventuelt prøve å jobbe smartere, for å kunne forvente en ganske gjennomsnittlig karakter i emnene. Stemmer, 40 studiepoeng. Regner med at det går greit å legge inn mer arbeid et halvår, tror det kunne blitt veldig slitsomt om det var lenger enn ett semester. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Skal gjøre dette selv neste semester. Tror det kan være lurt å starte semesteret tidligere enn det universitetet legger opp til. Kommer til å begynne forberedelsene rimelig raskt etter nyttår. Man trenger vitterlig ikke 5 ukers juleferie imo. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Du må sjekke opp at dette er praktisk gjennomførbart, då fyrst og fremst i forhold til at eksemanensdatoane ikkje sammenfaller slik at du berre får avlagt ein av eksamenane. Men bortsett frå det så er det ikkje eit stort problem å ta meir enn vanlig studiebelastning. Gjennomsnittsstudenten brukar vanligvis mindre enn ei vanlig arbeidsveke i tidsbruk, så om du er strukturert nok til å bruke dagane effektivt, samt litt helgearbeid så skal det gå fint å ta meir enn 30 studiepoeng per semester. Jo meir skuleflink du er jo lettare er det, men det kan være verdt å merke seg at resultatet av å ta alt på eit semester ofte er at du får dårligare karakterar. Så det du sparer på tid kan ende opp med å skade snittet ditt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Tar 30sp i år med full jobb, neste år blir det 40sp, det er iallefall planen. Bare til å stå på så ordner det seg. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg tok 52,5 studiepoeng på ett semester en gang. Erfaringen er veldig god. Det som skjedde med meg var at jeg visste at dette kom til å bli ekstra hardt og tøft semester og jeg jobbet ekstremt mye med skolen. Sluttresultatet ble de beste karakterene jeg noen gang har fått ettersom jeg følte meg tvunget til å jobbe fra starten av og hadde veldig høy innsats. Det er absolutt gjennomførbart, det du bør sjekke er om det er praktisk mulig å melde seg opp mtp. på forkunnskaper, eksamensdatoer og slikt. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Husk at arbeidsinnsatsen (målt i timeforbruk per uke) for hvert studiepoeng varierer veldig både fra skole til skole, studium til studium og fra fag til fag. At det har gått greit for noen sier lite om hvorvidt det vil være gjennomførbart for trådstarter all den tid hverken trådstarter eller noen som har sagt noe om sine erfaringer har fortalt hvilket studium det gjelder For statistikkens skyld kan jeg legge til at jeg tok 37,5 poeng forrige semester, og brukte da i snitt mellom 50 og 60 timer på skolearbeid per uke. Dette var på siv.ing. elektronikk på NTNU. Skulle jeg tatt 52,5 poeng med tilsvarende arbeidsinnsats ville det blitt 70-80 timer skole per uke. Det tror jeg ikke mange ville trivdes med Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Husk at arbeidsinnsatsen (målt i timeforbruk per uke) for hvert studiepoeng varierer veldig både fra skole til skole, studium til studium og fra fag til fag. At det har gått greit for noen sier lite om hvorvidt det vil være gjennomførbart for trådstarter all den tid hverken trådstarter eller noen som har sagt noe om sine erfaringer har fortalt hvilket studium det gjelder For statistikkens skyld kan jeg legge til at jeg tok 37,5 poeng forrige semester, og brukte da i snitt mellom 50 og 60 timer på skolearbeid per uke. Dette var på siv.ing. elektronikk på NTNU. Skulle jeg tatt 52,5 poeng med tilsvarende arbeidsinnsats ville det blitt 70-80 timer skole per uke. Det tror jeg ikke mange ville trivdes med Nå var vell ikke spørsmålet om en ville trives med det heller, men om det er mulig:) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 TS spurte etter erfaringer med det, trivsel er en naturlig erfaring å dele, eller enig med ventle, det er STOR forskjell på vor letkjøpte studiepoeng er, så det er svært relevant hva slags studiepoeng det egentlig er snakk om. AtW Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 TS spurte etter erfaringer med det, trivsel er en naturlig erfaring å dele, eller enig med ventle, det er STOR forskjell på vor letkjøpte studiepoeng er, så det er svært relevant hva slags studiepoeng det egentlig er snakk om. AtW Klart det er det, og det er forskjell på folk. Men 10sp ekstra bør ikke være noe problem for de fleste om man ellers ikke har andre gjøremål ila dagen enn skole, uavhengig av hvilket fag det er snakk om. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Husk at arbeidsinnsatsen (målt i timeforbruk per uke) for hvert studiepoeng varierer veldig både fra skole til skole, studium til studium og fra fag til fag. At det har gått greit for noen sier lite om hvorvidt det vil være gjennomførbart for trådstarter all den tid hverken trådstarter eller noen som har sagt noe om sine erfaringer har fortalt hvilket studium det gjelder For statistikkens skyld kan jeg legge til at jeg tok 37,5 poeng forrige semester, og brukte da i snitt mellom 50 og 60 timer på skolearbeid per uke. Dette var på siv.ing. elektronikk på NTNU. Skulle jeg tatt 52,5 poeng med tilsvarende arbeidsinnsats ville det blitt 70-80 timer skole per uke. Det tror jeg ikke mange ville trivdes med Godt poeng det. Så vidt jeg forstår er dette tidlig i et studium på bachelornivå hvertfall. Det gir hvertfall en indikasjon om at arbeidsmengden i de fleste tilfeller ikke er helt enorm. På masternivå stiger gjerne arbeidsmengden ganske kraftig. Trådstarter vet egentlig best selv i forhold til hvor mye tid han må bruke på dette i dag. Det er også ganske individuelt hvor fort man lærer og hvor mye takler å jobbe med skole. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg tok 45 studiepoeng et semester ved NTNU (der de fleste emner er 7,5 studiepoeng) i tillegg til frivillig verv. Jeg vet ikke helt om jeg vil anbefale det, men det er mulig. Som andre har nevnt, vil det komme an på emnene siden det kan være stor forskjell fra emne til emne til tross for at det er like mange studiepoeng. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Ett ekstra emne bør være overkommelig. Det er en fordel å være strukturert og flink til å planlegge arbeidet. For å få en anelse om hvor krevende det vil bli på det aktuelle studiet, kan trådstarter søke og se studentenes tidsbruk her: http://www.studiebarometeret.no/no/ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 TS spurte etter erfaringer med det, trivsel er en naturlig erfaring å dele, eller enig med ventle, det er STOR forskjell på vor letkjøpte studiepoeng er, så det er svært relevant hva slags studiepoeng det egentlig er snakk om. AtW Klart det er det, og det er forskjell på folk. Men 10sp ekstra bør ikke være noe problem for de fleste om man ellers ikke har andre gjøremål ila dagen enn skole, uavhengig av hvilket fag det er snakk om. Nei, man kan nok få det til uansett, men hvordan det er vil være ganske avhengig av hvilke fag det er snakk om. AtW Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Nei, man kan nok få det til uansett, men hvordan det er vil være ganske avhengig av hvilke fag det er snakk om. AtW Absolutt, og ikke minst hvem som tar faget. Lenke til kommentar
OVOXO Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Hvis det er på UiO kan det være en idè å ta ex. phil som det ekstra emnet, hvis du ikke allerede har det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå