Anderspr0 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Hei. Er utdannet snekker, og sitter nå og studerer til ingeniør på deltid. Vært borti endel el-installasjoner Har nettopp kjøpt LED downlight fra Megaflis, som er ferdig oppkoblet ledninger > trafo > støpsel for stikkontakt, og er IP44. Har lagt opp dette selv i takassene, der det er godt med ventilasjon. Framgangsmåte: borre hull, stikke ledningene opp, gå på loftet og koble til trafoen (12v) med slike ferdige pluggNplay kontakter, feste trafo til takstol (slik at det ikke ligger løst og flyter) og satte inn støpslet i stikkontakten som allerede var der med bryter. Må jeg føle meg som en kriminell nå mtp koblingen jeg gjorde selv? Må jeg leie inn en elektrikker for å sette støpslet inn i stikkontakten? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Så lenge det er montert i henhold til montasjeanvisning (spesielt med tanke på eventuell avstand til omkringliggende materialer) og at forholdene er slik du beskriver de, så er det ingenting i veien (slik jeg ser det) med at du har gjort dette selv. Lenke til kommentar
skrujern123 Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Hei. Er utdannet snekker, og sitter nå og studerer til ingeniør på deltid. Vært borti endel el-installasjoner Har nettopp kjøpt LED downlight fra Megaflis, som er ferdig oppkoblet ledninger > trafo > støpsel for stikkontakt, og er IP44. Har lagt opp dette selv i takassene, der det er godt med ventilasjon. Framgangsmåte: borre hull, stikke ledningene opp, gå på loftet og koble til trafoen (12v) med slike ferdige pluggNplay kontakter, feste trafo til takstol (slik at det ikke ligger løst og flyter) og satte inn støpslet i stikkontakten som allerede var der med bryter. Må jeg føle meg som en kriminell nå mtp koblingen jeg gjorde selv? Må jeg leie inn en elektrikker for å sette støpslet inn i stikkontakten? det er vel strengt talt ikke helt lov å gjøre det selv, men det er jo ganske idiotsikkert, så jeg ville ikke hatt dårlig samvittghet eller noe. Minuset er at hvis det begynner å brenne og det viser seg at den starta i spottene så sliter du jo litt. hvis det er utendørs eller det er fuktig så bør du sjekke om det er en to-polt bryter, og er det isolasjon/treverk rett ovenfor så skal du ha spottene i spotkasser. Endret 6. desember 2015 av skrujern123 Lenke til kommentar
Anderspr0 Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Er selvfølgelig ikke noe ventilasjon eller noe treverk i nærheten av spottene i takassene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå