Heidi Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Jeg har hatt Android-telefoner i alle år. Samsung, HTC, Sony, LG, Huawei. Nå trenger jeg ny etter jul, og jeg kjenner at jeg er litt sliten og lei av at jeg aldri er helt fornøyd med telefonene uten å roote og fixe småting først. Bare en så liten bagatell som å få skikkelige emojis (vil kun ha originale emojis) tar jo tid og gjør at jeg må tukle med ting. Når jeg kjøper ny telefon så går det et par timer med fikling, før jeg innser at jeg må roote den, fordi den ikke er slik jeg vil ha den. Har jo selv anbefalt iphone til de som vil ha en mobil som alt er klart rett fra boksen. Android er jo også det for de fleste, men ikke siden Samsung Galaxy S2 har jeg vært helt fornøyd. (Den holdt i tre måneder før root, og det var ikke pga noe som ikke funket, men jeg likte bare ikke TW) Så, hva gjør jeg? Har egentlig vært fornøyd med Honor 6, måtte "bare" bytte emojis på den. Men så mangler oppdateringer, det slippes sent fra produsenten, snapchat funker ikke optimalt etc. Ser etter ny telefon nå, og irriterer meg at jeg må sjekke om det er oppskrift for root klart før jeg velgr hvilken jeg vil ha. Det burde vært unødvendig! Jeg har noen få widgets jeg bruker, men er helt avhengig av sliding på tastatur. Dette regner jeg med er ting man finner på ios også? Hva vil jeg savne mest? Jeg laster også ned torrenter, hovedsaklig e-bøker, dette er vel også apper man finner på ios? (Mulig dette er dumme spørsmål, men jeg kan nada om i-produkter!) Prinsipielt er jeg jo imot Apple i seg selv pga innskrenking i friheten til brukeren, men nå gir jeg opp litt. Aldri er alt sånn jeg vil ha det. Ville jeg da blitt fornøyd med iphone? Har noen gått over slik før, og har dere angret? Etter budsjett er det iphone 5 i forskjellige varianter som er aktuelt. (Jeg tar gjerne en skikkelig diskusjon her altså, jeg har aldri noensinne vurdert å gå over før nå ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Å gå fra Android til iPhone går helt greitt. Problemet var bare at da jeg gjorde det (2012) måtte jeg ned i skjermstørrelse. Idag er ikke dette noe tema. Widgets finnes ikke i iOS, ei heller torrent nedlastere, så vidt jeg husker. Rooting? Hos Apple er det en by i Ulan Bator. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Å gå fra Android til iPhone går helt greitt. Problemet var bare at da jeg gjorde det (2012) måtte jeg ned i skjermstørrelse. Idag er ikke dette noe tema. Widgets finnes ikke i iOS, ei heller torrent nedlastere, så vidt jeg husker. Rooting? Hos Apple er det en by i Ulan Bator. Jeg må gå ned i skjermstørrelse ja, men det er også ønskelig, da jeg foretrekker max 5". De fleste Android-toppmodeller nå ligger over dette. At det ikke går ann å laste ned torrenter er et problem faktisk. Kan man bytte ut sms-appen, ringe-appen o.l. som man kan i android? Jeg er så redd jeg vil mislike få valgmuligheter. (Og jailbreak har da vel vært velkjent for ios-brukere i flere år? ) Lenke til kommentar
steikemeg Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Hvis du allerede tenker å jailbreake iphone, så er du like langt tenker jeg. Dette med rett os er ofte vanskelig å anbefale. Men hvis rett emojis er største problemet, så er vell ikke det det vanskeligste. Hvis du bytter tlf ofte, se om du får tak i en brukt iphone, og ta det derfra. Jeg savnet "vanlige" (les fra iphone), før, men de jeg har nå(bruker SwiftKey) er helt topp. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Hvis du allerede tenker å jailbreake iphone, så er du like langt tenker jeg. Dette med rett os er ofte vanskelig å anbefale. Men hvis rett emojis er største problemet, så er vell ikke det det vanskeligste. Hvis du bytter tlf ofte, se om du får tak i en brukt iphone, og ta det derfra. Jeg savnet "vanlige" (les fra iphone), før, men de jeg har nå(bruker SwiftKey) er helt topp. Neinei, jeg tenker ikke å jailbreake, det var bare en kommentar til at rooting var ukjent for iphone-brukere. Jeg bytter ikke telefon ofte, men jeg bytter ROM ofte kan jeg vel si. Føler aldri jeg finner noe jeg liker rett fra boksen, og er litt lei av det. Det som er mest irriterende er hvis jeg finner noe som er tilnærmet perfekt (feks. huawei) så er det småting som emojis som irriterer, og trege oppdateringer. Swiftkey fungerer uansett ikke i alle apper, selv om jeg får det på sms og tastaturet hjelper ikke det når andre apper ikke viser de korrekt, men bruker de innebygde. Lenke til kommentar
Chutikran Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Kanskje dette er å banne i kirken, men den beste overgangen jeg har foretatt er fra Android til WindowsPhone. Jeg har gått fra Nokia med Symbian Belle til iPhone 4 til Android 4.2 tog 5.1 og nå sist til WP. Problemet med Android er at telefonene blir uhyre trege etter ca. 1 år. Skikkelig sirup uten at jeg begriper hvorfor. Fabrikkgjenoppretting har heller ikke funket skikkelig. Nå har jeg hatt WP og Lumia 640 XL i ca. 6 måneder og er bra fornøyd så langt. Lite apper selvfølgelig, men det holder lenge til mitt behov. Kanskje jeg ikke er avansert nok. Disse greiene med rooting og det der har jeg null peiling på. En ting som er kjedelig med iPhone er at ikke finnes widgets eller slikt. Synes det er dønn kjedelig. Men smak og behag osv... På WP har du en god del muligheter med slikt. Levende fliser i forskjellige størrelser osv. Men hvis alternativet kun er iPhone, så er jo disse linjene helt meningsløse... Endret 1. desember 2015 av Chutikran Lenke til kommentar
aomt Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Etter å ha brukt 4 forskjellige android, har jeg gått over til iphone tidligere i år. Har kjøpt meg nytt iphone 1 måned siden.Det største "fordell" med Android, at du kan styre og fikse på det meste. Jeg aldri orket å gjøre det. For min sin del, største forskjellen er at iphone er enklere og det meste er tilpasset. Du slipper å tenke på det.Det er også veeeldig greit hvordan den samarbeider med mac-en.Har forøvrig android tablet og foretrekker den framfor ipad. Så jeg er ingen apple-fan, men macbook og iphone er fantastiske produkt, om du ikke trenger å tilpasse så mye og er villig til å betale prisen. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Tror du kunne hatt nytte av å se denne, og han har også flere "check-ins" underveis: SW biten begynner på 5:34 Denne er også nyttig: (også fra en fyr som har brukt Android den siste tiden) Iphone 6: Endret 1. desember 2015 av fflex Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Alle OS har sine pros & cons. Jeg har brukt både Windows (fra versjon 5.x og oppover), iOS (fra versjon 4 og oppover), og Android (fra versjon 1.3 og oppover). Skal du ha noe som funker ut av boksen, og som funker i mange år uten at du må gjøre noe særlig med det, er iOS tingen for deg. Liker du å fikse & trikse, velger du Android. Dersom du vil ha en billig og rask telefon, og apper betyr lite for deg, er Windows et alternativ. Endret 1. desember 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Men hvis alternativet kun er iPhone, så er jo disse linjene helt meningsløse... Apputvalget er nok for lite for meg, og snapchat som er appen jeg bruker mest finnes vel heller ikke på WP enda? Tror du kunne hatt nytte av å se denne, og han har også flere "check-ins" underveis: Takk for nyttige videoer! Fikk sett litt mer av hvordan ting fungerer der ihvertfall. Alle OS har sine pros & cons. Jeg har brukt både Windows (fra versjon 5.x og oppover), iOS (fra versjon 4 og oppover), og Android (fra versjon 1.3 og oppover). Skal du ha noe som funker ut av boksen, og som funker i mange år uten at du må gjøre noe særlig med det, er iOS tingen for deg. Liker du å fikse & trikse, velger du Android. Dersom du vil ha en billig og rask telefon, og apper betyr lite for deg, er Windows et alternativ. Vel, det er jo her problemet ligger. Jeg vil gjerne ha muligheten til å fikse og trikse, men ikke være nødt til å gjøre det. Jeg har jo fiklet så mye med telefonene mine de siste årene at jeg egentlig har gått litt lei, det er ikke moro lenger, det er litt mer sånn "huff, nå må jeg inn og ordne på dette igjen". Samtidig ser jeg for meg frustrasjonen hvis det er en ting jeg ikke liker i ios og jeg ikke har mulighet til å rette på det selv. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Jeg har prøvd Huawei sitt EMUI, og jeg fikk helt noia av å ikke ha en app drawer (som naturligvis kan fikses med feks Nova Launcher). Jeg tror det, pluss at det ikke finnes en universell tilbake knapp hadde vært de største irritasjonsmomentene med ios. Ellers tror jeg det ville gått helt fint, bortsett fra at jeg aldri kommer til å gå for en tlf med så lite batteri igjen. Det viktigste punktet for at jeg fortsetter i Android campen at jeg kan velge akkurat den modellen jeg vil, som har de egenskapene som betyr mest for meg. Det går mindre og mindre på software.. Endret 1. desember 2015 av fflex Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt meg en Nexus. Stock Android er det raskeste og mest stabile man får tak i innen Android verden. Og man får jo oppdateringer først uten root eller Custom ROM. Endret 1. desember 2015 av Complexity Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt meg en Nexus. Stock Android er det raskeste og mest stabile man får tak i innen Android verden. Og man får jo oppdateringer først uten root eller Custom ROM. Jeg har brukt vanilla android på andre telefoner før, men har ikke falt for det. Mange av ekstrafunksjonene som legges til liker jeg, og vanilla er heller ikke særlig pent etter min mening (selv om jeg brukte egen launcher ble jeg ikke fornøyd). Er et par år siden sist jeg prøvde forsåvidt da, så det kan jo ha endret seg litt, men generelt sett så vil jeg gjerne ha mange av ekstrafunksjonene. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg har prøvd Huawei sitt EMUI, og jeg fikk helt noia av å ikke ha en app drawer (som naturligvis kan fikses med feks Nova Launcher). Jeg tror det, pluss at det ikke finnes en universell tilbake knapp hadde vært de største irritasjonsmomentene med ios. Ellers tror jeg det ville gått helt fint, bortsett fra at jeg aldri kommer til å gå for en tlf med så lite batteri igjen. Det viktigste punktet for at jeg fortsetter i Android campen at jeg kan velge akkurat den modellen jeg vil, som har de egenskapene som betyr mest for meg. Det går mindre og mindre på software.. Hehe, jeg er vant til å ikke ha app-drawer, elsket feks MIUI som jeg la inn på et par Samsung-telefoner. Bruker sjeldent annet enn hjemskjermene uansett, da jeg er litt opphengt i mapper og kategorier. Men ja, tilbakeknappen, den er jeg ganske avhengig av. Blir alltid litt forvirret de gangene jeg har lånt en iphone for å ringe eller sende en sms og ikke skjønner hvordan jeg går tilbake Virker ikke som noen iPhone-brukere ser noe problem med dette, så det er vel bare vanen vil jeg tro? Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg hadde første gen iphone, deretter android frem til i fjor høst hvor jeg måtte bytte grunnet jobb. Min største frykt var valgfriheten, men det er faktisk litt behagelig å ikke ha alle mulighetene.Det er ingenting i dag jeg savner, etter et år med iphone, men så har jeg da samtidig sluttet å være "poweruser". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg tester Marshmallow på Sony Z3C nå, og den har heller ikke app-drawer lenger (i standard oppsett). Funker fint for meg, som har både iOS-enheter og Huawei med original launcher. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Vel, det er jo her problemet ligger. Jeg vil gjerne ha muligheten til å fikse og trikse, men ikke være nødt til å gjøre det. Jeg har jo fiklet så mye med telefonene mine de siste årene at jeg egentlig har gått litt lei, det er ikke moro lenger, det er litt mer sånn "huff, nå må jeg inn og ordne på dette igjen". Samtidig ser jeg for meg frustrasjonen hvis det er en ting jeg ikke liker i ios og jeg ikke har mulighet til å rette på det selv. Problemet er at hvis du først har muligheten til å fikse og trikse, så blir du "nødt" til å gjøre det. https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice Hvis du har hundrevis av valg for hvordan du skal sette opp telefonen din, så blir du aldri fornøyd fordi av alle disse hundrevis av valgene så må ett av dem være enda bedre enn det du har nå. Med iPhone så er litt av friheten nettopp det at du ikke kan velge blant så mye. Du bruker ting sånn som de er, og de fungerer stort sett knirkefritt. Klart, det vil alltid være bugs og småting innimellom, men i det store og det hele slipper du å kaste bort energi på endeløs knoting og fikling. Jeg hadde litt samme mentaliteten som deg da jeg gikk over til iPhone for mange år siden - jeg var rett og slett dritt lei av å bruke flere timer i uken på å gjøre tilpasninger og endre på helt grunnleggende ting ved telefonen som det strengt tatt bare skulle vært å bruke ut av boksen. Du mister kanskje valgmuligheter og konfigurerbarhet ved å gå over til iPhone, men det du får er sjelefred. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Problemet er at hvis du først har muligheten til å fikse og trikse, så blir du "nødt" til å gjøre det. https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice Hvis du har hundrevis av valg for hvordan du skal sette opp telefonen din, så blir du aldri fornøyd fordi av alle disse hundrevis av valgene så må ett av dem være enda bedre enn det du har nå. Med iPhone så er litt av friheten nettopp det at du ikke kan velge blant så mye. Du bruker ting sånn som de er, og de fungerer stort sett knirkefritt. Klart, det vil alltid være bugs og småting innimellom, men i det store og det hele slipper du å kaste bort energi på endeløs knoting og fikling. Jeg hadde litt samme mentaliteten som deg da jeg gikk over til iPhone for mange år siden - jeg var rett og slett dritt lei av å bruke flere timer i uken på å gjøre tilpasninger og endre på helt grunnleggende ting ved telefonen som det strengt tatt bare skulle vært å bruke ut av boksen. Du mister kanskje valgmuligheter og konfigurerbarhet ved å gå over til iPhone, men det du får er sjelefred. Du sier vel egentlig det jeg selv har kommet frem til nå. Det er nettopp derfor jeg faktisk vurderer å gå over. Kjenner bare jeg er litt skeptisk siden jeg har vært såpass motstander av Apple Det med torrent-nedlasting er faktisk også et problem, for jeg laster ned en del ebøker til telefonen. Filmer må vel også konverteres, eller kan de legges rett inn? Husker det var prat på dette for noen år siden, at det var mye styr for å legge inn filmene siden alt av media måtte "innom" itunes. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 "Du mister kanskje valgmuligheter og konfigurerbarhet ved å gå over til iPhone, men det du får er sjelefred" Tydeligvis noen som takler valgmuligheter annerledes enn andre. Har hatt Android i ca 100 år nå, og jeg bruker 2 minutter på å slenge inn nova launcher, og erstatte sms/keyboard appen, og så sover jeg godt om nettene. Synes det er fantastisk at man mener at færre muligheter er noe positivt... 2 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 "Du mister kanskje valgmuligheter og konfigurerbarhet ved å gå over til iPhone, men det du får er sjelefred" Tydeligvis noen som takler valgmuligheter annerledes enn andre. Har hatt Android i ca 100 år nå, og jeg bruker 2 minutter på å slenge inn nova launcher, og erstatte sms/keyboard appen, og så sover jeg godt om nettene. Synes det er fantastisk at man mener at færre muligheter er noe positivt... Å bytte launcher, smsapp og tastatur er jo bagateller. (På min honor 6 var jeg faktisk fornøyd med alle de tre!) Men jeg har fortsatt ikke hatt en android jeg ikke måtte roote for å endre småting på. Feks. noe så lite som emojis må det rootes for å få endret. Fordi de fleste android-produsenter har fått for seg at det er kulest med egne versjoner av disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå