LaZr Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Hei, Har nå et rimelig 5.1 sourround-anlegg fra Samsung. http://www.samsung.com/my/consumer/tv-av/audio-video/home-entertainment-system/HT-E5550WK/XM ca dette, dog med annen sub og ikke trådløst. Problemet er at jeg ikke får sourround til å fungere via ARC fra tv'en (spiller samme front og bak) og med kun to HDMI-in, som heller ikke støtter hdmi 2.0 får jeg ikke koblet enhetene rett i forsterkeren. Det jeg da lurer på er om Onkyo TX-SR343 er en fin entry-level receiver? Kan jeg uten problemer bruke de eksisterende høytalerne fra samsung (i første omgang ihvertfall)? Nevnte receiver er på tilbud til 1800,- idag og for meg ser det ut som er godt kjøp. Setter pris på noen tanker om den Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Hva er det du prøver å spille av? De aller fleste TVer støtter ikke surround ut via ARC eller optisk fra tilkoblede enheter slik som BD spillere osv, da får man kun stereo. Noen få har startet å støtte dette, men fortsatt de færreste. Som regel så får man surround i fra interne dekodere og eventuelle smart-TV funksjoner (om da TVen støtter dette). Jeg vil i de aller fleste tilfeller virkelig fraråde de aller billigste receiverene. De sitter som regel med veldig gammel teknologi, og gir som regel flere problemer. Spar heller litt lenger og gå for de riktige modellene når de er til riktig pris. Normalt så er det Onkyos 646 og Pioneers 930 modeller som er dette. De koster veiledende 5-6.500,-, mens fås ofte til 3-3500,-, og mot slutten av sin periode ned mot 2500,- Disse er av en helt annen verden enn de billigste. 626 og 636 modellene til Onkyo kunne ofte kjøpes billigere enn modellen som var lavere enn dem, kun fordi dette er pris presserene i markedet. 646 ligger fortsatt unormalt høy i pris. Yamaha har også en modell som ofte er billig i pris, men husker ikke navnet på den. Kikket kjapt i manualen til 343, og kan ikke si at den med en gang så ut til å ha de største mangelene når det kommer til tilkobling og støtte for formater (Mange billige receivere slet lenge med at de ikke hentet lyd ut av HDMI tilkoblingene, kun samlet og videresendte bildet). Denne støtter det meste, inkludert ARC. Kunne ikke se at den har rom korrektsjon, noe som kan hjelpe mye hvis man ikke kan mye om hvordan man setter opp slike anlegg. Når det kommer til å tilkoble Samsung høyttalerene, så skal det funke fint. Det er faktisk mulig du får en forbedring i lydkvaliteten også. Har settet spesial plugger, så er det bare å kappe av disse, og koble til riktig. Men husk forskjell på + og -. Det store problemet er nok SUBen. Normalt i slike sett så sitter alle forsterkerne enten i suben, eller så sitter forsterkeren til suben i hovedenheten. Begge disse metodene vil gjøre at det ikke funker. Førstnevnte som regel fordi lyden fra hovedenheten og ned bruken en spesial kabel, og suben ikke har egen sub inngang (Hvis den har det, så kanskje det kan fikses). Hvis det er det andre, så er suben kun passiv, og da er det ingen måte å la Onkyoen styre den, da den krever aktiv sub (Altså sub med egen integrert forsterker). Ingen receivere på markedet som jeg kjenner til har forsterker utgang for sub. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå