Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Soleklart lovbrudd - Nettleie i kollektiv

IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

En venn av meg bor i kollektiv med nærmere 20 leieboere.

Alle leieboere har sin egen strømmåler.

Kameraten min får regning på oppimot 1000kr hver måned for nettleie til BKK.

Jeg forstår ikke hvorfor hans navn står på fakturaen fra BKK, og hvorfor nettopp han blir fakturert.

Her mener jeg at nettleien enten skal være inkludert i leien, eventuelt delt på alle 20 personer som bor der.

Jeg tviler på alle 20 leieboere betaler en tusenlapp hver i måneden bare for nettleie, i tillegg til strøm. Jeg tror kameraten betaler nettleien til alle sammen, eventuelt uten vitende er blitt satt ansvarlig for å betale nettleie og drive inn beløpet fra andre leietakere.

Hvem skal han klage til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk med kraftselskapet.

Dersom alle leigetakarane har sin eigen straummålar så betalar dei nok også si eiga nettleige i tillegg til forbruk. Men dette er opplysningar som kraftselskapet sitter på.

Er du forresten sikker på at det er 1000 kr i måneden i nettleige? Mange kraftselskap sender ut straumrekninga berre anna kvar måned.

Lenke til kommentar

Regningene er på varierende summer, jeg så to regninger på ca 600 og 800 kr.
Så ut til å være månedlig eller høyst annenhver måned, det er ganske nylig han har fått det.

Det virker urimelig at alle 20 leieboere betaler tilsvarende nettleie hver måned, det blir 10-15,000kr i nettleie i måneden på kollektivet dersom alle plugger ut sikringer og ingen bruker noe strøm.
Strømregningen kommer jo i tillegg.

Jeg skal be han sjekke med kraftselskapet når de åpner i morgen :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Men om han betalar nettleiga for heile kollektivet så kan vell ikkje kva leigetakar ha eigen straummålar? Er det ikkje ei nettleige per straummålar då?

Eller er det snakk om slike uoffisielle straummålarar som berre viser straumbruket for dere lokalt? I så tilfelle er det mest sannsynlig at boligen berre har eit abonnement (og ei nettleige) og at det då er meininga at alle leigetakarane skal spleise på nettleiga samt betale for sin del av straumforbruket.

Men det er vell ikkje værre enn å spørre kva dei andre betalar, eventuelt sjekke hos kraftselskapet for å sjå kva dei har registrert på adressa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En venn av meg bor i kollektiv med nærmere 20 leieboere.

Alle leieboere har sin egen strømmåler.

Kameraten min får regning på oppimot 1000kr hver måned for nettleie til BKK.

Jeg forstår ikke hvorfor hans navn står på fakturaen fra BKK, og hvorfor nettopp han blir fakturert.

Her mener jeg at nettleien enten skal være inkludert i leien, eventuelt delt på alle 20 personer som bor der.

Hvis alle 20 har hver sin måler, så er vel alle 20 å regne som privatkunder hos BKK, og da regnes nettleien ut for alle 20 på samme måte. Dum ordning, men hvis man har endt opp med 20 målere, så har det vel fungert dårlig å "dele på strømutgiftene" tidligere.

Hvis du mener at nettleien burde være inkludert i husleien, så fremkommer vel det av leiekontrakten ...

Og hva med å spørre en av de andre 19 hvor mye vedkommende betaler for strøm + nettleie? Er det umulig å komme i kontakt med dem?

BKK's nettsider antyder en årlig nettleie på 5100,- ved et forbruk på 10000kWh/år.

Dette inkluderer et fastbeløp på 1650,- .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo være at hvis han står på regninga er det han som betaler for alle 20 og er selv ansvarlig for å innskaffe beløpene fra hver av de andre. Eller betale alt selv og gi de andre gratis strøm. For 1000kr i måneden skal ikke være mulig for en enkelt person å bruke.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Herregud, vi har et fastbeløp på 3400 her på østlandet...

Føkkings vestlendinger! ;p

I call bullshit!

Hafslund har mesteparten av østlandet, og de har ikke fastbeløp.

https://www.hafslundnett.no/avtaler/nettleiepriser/12283

Hafslund har fastbeløp. Hvis du følger linken du selv oppgir, så ser du at det står "Fastledd 750 kr per år".

(Så der bæsja nok oksen på leggen ...)

Men Østlandet er mer enn Hafslund; Skagerak Energi har et fastbeløp på 2500,- kr/år, EB Nett 1000,- kr/år, Eidsiva 2600,- eller mer, avhengig av hvilken tariff du bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om du ikke betaler 3400 på en regning betyr ikke at de ikke har fastbeløp på nettleie. Det spres utover året.

Jeg gikk på en ekstrem smell for 10 år siden. Jeg flyttet inn i en hybel med egen strømmåler, og "overtok" da strømabonnementet til han forrige som var der. 

Jeg var så "teit" at jeg sjekket ikke strømmåleren eller leverte i tide, så jeg fikk stipulerte regninger ut fra hans forbruk forrige året. Problemet kom den ene gangen jeg sjekket måleren og sendte inn avlesninga. Det viste seg at jeg brukte 3 ganger så mye strøm som han (hadde masse synther og pc'r stående på hele døgnet), og fikk alt det i "baksmell" på en regning på over 9000,-

Og de var i sin fulle rett til det. Jeg hadde bare betalt stipulerte regninger etter tidligere forbruk, ikke det jeg faktisk hadde brukt på 2,5 år.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, vi har et fastbeløp på 3400 her på østlandet...

Føkkings vestlendinger! ;p

I call bullshit!

Hafslund har mesteparten av østlandet, og de har ikke fastbeløp.

https://www.hafslundnett.no/avtaler/nettleiepriser/12283

Hafslund har fastbeløp. Hvis du følger linken du selv oppgir, så ser du at det står "Fastledd 750 kr per år".

(Så der bæsja nok oksen på leggen ...)

Men Østlandet er mer enn Hafslund; Skagerak Energi har et fastbeløp på 2500,- kr/år, EB Nett 1000,- kr/år, Eidsiva 2600,- eller mer, avhengig av hvilken tariff du bruker.

Ser at min tolkning av fastbeløp ikke er den samme som andres. Jeg tolker fastbeløp som at det er det beløpet som skal betales, og at det ikke er noen varierende utgifter. Mens fastledd (slik Hafslund skriver), er en del av det totale beløpet.

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Tipper at han står som hovedfakturamottaker for hele bølingen jeg. 

Dere andre, får dere fakturaer direkte eller fakturerer utleier dere? 

Selv har jeg et hus på ca 300 m2 og inkl nettleie og hele sulamitten så betaler jeg under 2000 i mnd for strøm.. 

Da har jeg også leieboer med i den strømmen så betaler hu meg leie inkl strøm. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...