Gå til innhold

FN klima møte COP21 Paris 2015


Anbefalte innlegg

Det er kanskje av interesse for enkelte å følge med litt i bakgrunnen, der virkelighet råder og ikke bare store ord.

 

Her finnes utkastet til avtalen. Denne redigeres og endres av "Ad Hoc Working Group on the Durban Platform for Enhanced Action" (ADP). (I København het den "ad hoc drafting working group).

 

Dessverre får vi ikke "live" innsikt i "forhandlingene" i gruppen. Det fikk vi i København og det var lett å identifisere hvem som ville ha "bør" i stedet for "skal".

Dog vil dokumentet bli tilgjengelig med, editering, med ujevne mellomrom under COP21.

 

Dokumentet består av to utkast med en rekke alternativer.

 

Under København var det uenigheten om rapportering og verifisering mellom giver og mottaker nasjoner som tilslutt kullkastet intensjonene i København.

 

Det er igjen stor vilje blant "rike" nasjoner til å bistå utviklingsland økonomisk og jeg håper at at viljen til internasjonal verifisering er til stede hos mottakerne.

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En indikator på hvorvidt om verdens statsledere tar dette på alvor, er i hvilken grad de tør inngripe i den private og lystbetonte utfoldelse av forskjellig slag.

 

Politikere vinner ikke valg ved å være "knipen" dermed er det risiko for at de forblir som hittil, og skal løse "problemene" med enda mer forbruk og vekst, dvs. samme resept som har skapt problemer i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Ja, helt til den dag hvor befolkningen har blitt så opplyste og bevisste om følgende av problemet at det blir politisk selvmord å ikke satse knallhardt.

 

Men at nok mennesker vil klare å se det store bildet bak panseret på bilen sin til at presset faktisk blir så stort at selv skyhøy beskatning og/eller nedleggelser av klimaværstinger som igjen fører til nedgang i personlig luksus blir akseptert, er jeg redd ikke vil skje.

 

Pessimisten i meg aner at det vil ende med tvang og tumulter for å prøve og tilslutt redde stumpene når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å peke og skrike etter statsledere og politikere som ikke blir enige om vilkår i klimaavtalen. Skal det endring til må det starte på bakkenivå, med meg og deg. Politikere gjør og sier det som gir mest stemmer uansett, så folket må vise vei med å bruke mindre og forurense mindre.

 

Med tanke på MDGs fremgang de senere årene så er vi i alle fall på rett vei her i Norge.

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Er selvsagt fint at rike nasjoner hjelper u-land med miljøtiltak, men vi burde også feie litt for egne dør mht. utslipp

 

Å forby eller begrense slik tulle-flyvning på kryss & tvers kunne man iverksatt straks  

 

 

 

Alle monner drar, men alle verdens flymaskiner representerer bar 2% av menneskeskapt CO2

 

b1eb5862bf151160f44824cbb2769f43.jpg

9bbe66c1b53971a6b40b5d305d2d1e1556010bd8

Amen!

 

Har ikke helt trua men allikevel litt mer enn jeg har hatt tidligere. Tipper at det blir en større og mer bindende avtale som omfatter mer enn hva vi noengang har sett til nå, men som på tross av dette bidrar med alt for lite for å kunne hindre en framtidig klimatisk krise :/

 

Iflg klima forskere er 2 oC  temperatur økning den absolutt maksimum. Paris har dog satt et mål på 2.7 o

En indikator på hvorvidt om verdens statsledere tar dette på alvor, er i hvilken grad de tør inngripe i den private og lystbetonte utfoldelse av forskjellig slag.

 

Politikere vinner ikke valg ved å være "knipen" dermed er det risiko for at de forblir som hittil, og skal løse "problemene" med enda mer forbruk og vekst, dvs. samme resept som har skapt problemer i utgangspunktet.

 

Dessverre sant!

Ja, helt til den dag hvor befolkningen har blitt så opplyste og bevisste om følgende av problemet at det blir politisk selvmord å ikke satse knallhardt.

 

Men at nok mennesker vil klare å se det store bildet bak panseret på bilen sin til at presset faktisk blir så stort at selv skyhøy beskatning og/eller nedleggelser av klimaværstinger som igjen fører til nedgang i personlig luksus blir akseptert, er jeg redd ikke vil skje.

 

Pessimisten i meg aner at det vil ende med tvang og tumulter for å prøve og tilslutt redde stumpene når den tid kommer.

La oss håpe at vi ikke trenger "Kinesiske tilstander" før vi får opp øya.

 

Det nytter ikke å peke og skrike etter statsledere og politikere som ikke blir enige om vilkår i klimaavtalen. Skal det endring til må det starte på bakkenivå, med meg og deg. Politikere gjør og sier det som gir mest stemmer uansett, så folket må vise vei med å bruke mindre og forurense mindre.

 

Med tanke på MDGs fremgang de senere årene så er vi i alle fall på rett vei her i Norge.

Det er det absolutt vanskeligste!

 

Når det gjelder MDG så trenger de ikke så lite politisk erfaring. Klart de er overbeviste og idealistiske i dag, men det er først når de slutter å være laltterlige, at de blir troverdige. Da vil jeg vurdere å stemme på dem.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Så innslaget fra Kina i dasrevyen i går. Skremmende.
Kinesiske myndigheter er under enormt press fra befolkningen ble det hevdet, og man mente Kina vil bidra positivt.

At det ikke kan fås mer fart på hydrogen teknologien forstår jeg ikke, ikke noe å vente på. Har invistert ganske mye i NEL aksjer og håper det skjer stor ting på den fronten.   

Lenke til kommentar

 

Er selvsagt fint at rike nasjoner hjelper u-land med miljøtiltak, men vi burde også feie litt for egne dør mht. utslipp

 

Å forby eller begrense slik tulle-flyvning på kryss & tvers kunne man iverksatt straks  

 

 

Alle monner drar, men alle verdens flymaskiner representerer bar 2% av menneskeskapt CO2

 

2% er ikke lite, med tanke på at mesteparten av forbruket er "unødvendig" og kan halveres hvis ønskelig.

 

Bare se oversiktbilde av Europa ovenfor, en vanlig hverdag.

 

Andre ting som kan avskaffes ved lov, er terrassevarmere, både El. og gassdrevne. Er ingen menneskerettighet å sitte ute lettkledd langt utover høsten og sløse energi. Er noen hutrende av seg, får de heller slenge på seg joggebukse og genser.

 

Terrassevarmere

 

Så vil noen sikkert innvende; de der representerer bare 0,001 promille osv. I så fall, -kom med egne forslag på hvor man kan starte?

 

PS. holdt på å glemme solarium. (bør forbeholdes kun til evt. medisinske behov) På alle de andre apparater, kutt ledningen. Sole seg kan man gjøre ute om sommeren.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

 

 

Pessimisten i meg aner at det vil ende med tvang og tumulter for å prøve og tilslutt redde stumpene når den tid kommer.

Jeg vil si det på en annen måte, som skremmer meg. Ikke med tanke på meg selv, men på mine barn.

 

Pessimisten i meg aner at det vil ende med tvang og tumulter før å prøve å redde stumpene - etter at det er for sent!

Lenke til kommentar

 

 

 

Terrassevarmere

 

Så vil noen sikkert innvende; de der representerer bare 0,001 promille osv. I så fall, -kom med egne forslag på hvor man kan starte?

 

 

Unødvendig belysning av norske motorveier om natta. 250 watt i hver lampe. Det er mange KWh! 

Klart der er tryggere å ha dem belyst, men senking av fartsgrensen vil ha samme effekt.

 

Flombelysning av idrettsarenaer, bare for å møte krav til fjernsynsoverføring. Senk belysningen til det det menneskelige øye trenger

 

Julegater, forby den ekstra belysning..

 

Oppvarming av hele huset om vinteren. Gjør som Italienerne. Varm opp kjøkkenet og flytt inn der. Bruk tykke dyner på soveværelset. 

 

Steng av Fontener. Alle fontener krever en pumpe.

 

Senk fartsgrensene på alle veier.

 

Forby veteranbiler på veiene.

 

Påby LED belysning.

 

 

OK, ja, jeg har terrassevarmer i lysthuset.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...