jalapenos Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 (endret) Lager denne tråden i håp om at det er andre som skal ta eksamen på onsdag 02.12.15. http://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-vgo/forberedelse/h15/1-des/aut4002_vg3_automatiseringsfaget_forb_h15.pdf Da har jeg lagt en link til forbredelsen og håper noen andre kunne sett på den og gitt litt innspill. Takk på forhånd Endret 1. desember 2015 av jalapenos Lenke til kommentar
dennis.eikeskog Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Hei Skal ha eksamen på onsdag jeg også.Har du noe dokumentarkiv du ønsker å dele? Lenke til kommentar
jalapenos Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Hei Skal ha eksamen på onsdag jeg også. Har du noe dokumentarkiv du ønsker å dele? jeg har dessverre ikke mer en bøkene jeg fikk på kveldskolen. Det er en tråd fra de som tok eksamen nå i vår kanskje de har noe mer dokumenter Lenke til kommentar
emats92 Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 hei Er det noen som har nokke formeining om ka vi kan få i oppgåve om? Evt. Optimalisering av gassanlegget, Feilsøking på følere, Arbeid med vedlikehold på motor/ nødstrømsmotor til røykgass vifte? Lenke til kommentar
Ingiloo Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg er meget overbevist på at vi kommer til å få noe angående følerene ja, Lenke til kommentar
jalapenos Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg er meget overbevist på at vi kommer til å få noe angående følerene ja, Samme her ganske sikker det er noe gale som må feilsøkes på noen av følerene. Kanskje gjøre noen forbedringer for å fjerne et problem som det har vært litt av. Ganske sikker på det med motoren kommer til å være den mekaniske delen av eksamen. Lenke til kommentar
Ingiloo Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 men ka me den flexible couplings greia me fikk?` Lenke til kommentar
Ingiloo Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 http://returkraft.no/her har dere siden/bedriften oppgaven er tatt fra, finner litt nyttig informasjon her. skulle egentlig ha eksamen i sommer, men var syk, så får prøve på nytt i morgen så eg har litt skriv om forskjellige ting om anelgget allerede Lenke til kommentar
jalapenos Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 men ka me den flexible couplings greia me fikk?` http://www.industry.siemens.com/drives/global/en/couplings/flexible-couplings/Pages/Default.aspx her er siden til koblingene og litt mer info om dem. Lenke til kommentar
Støt Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 I forbindelse med utslippstillatelse er det krav om logging, altså at man kan dokumentere utsippsmengde av forskjellige gasser. Det er vanlig å bruke et spektrum analysator som kjenner igjen frekvens spekteret til de forskjellige gassene etter gjennomlysing med laser. Lenke til kommentar
Hilde Molde Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Noen som har funnet ut av noe mer nyttig? Lenke til kommentar
Ingiloo Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Noen som har funnet ut av noe mer nyttig? eg jobbe med det ;( Lenke til kommentar
emats92 Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Ser at det er 3 forsjelige coupling på nødstrømsmotoren, nokken som kan hjelpe meg og finne ut hvilke deler man må ha vist man skal gjøre vedlikehald, utskifting og framgangsmåte og etc? Lenke til kommentar
Ingiloo Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Noe eg satte sammen kjappt, men mangler instalasjon Simens N-EUPEX coupling OmPå grunn av sin vridnings fleksibilitet N - EUPEX koplinger tilby muligheten for å flytte kritiske torsjonsvibrasjoner fra området der mekanisk utstyr på en slik måte at ingen negative effekter på drivverk er å være forventet. N - EUPEX koblinger er laget av høy kvalitet støpejern. De fleksible elementer laget av syntetisk gummi (buna N) er tilgjengelig i ulike grader av hardhet for mange applikasjoner. Metallpinnene og fleksible elementer er konstruert slik at det ikke oppstår slitasje når de er riktig montert. Bruksområder Mye brukt i hele feltet av maskinteknikk, som høyhastighets-koblingen på motorsiden (f.eks. pumpe, vifte eller kompressor stasjoner) samt høyt dreiemoment koblinger for tilkobling av giret og arbeidsmaskin (f.eks. møller). Fordeler Fordelene ved produktet· Vridningsstiv og demping ¨pin kobling¨ som skal brukes universelt for å kompensere akselforskyvninger· Maksimal driftssikkerhet, siden ¨Fail-safe¨· Passer for Plug -in montering og forenklet utskifting av elementer i den typen som består av tre deler· Dynamisk tilpasning av valg av elastomer hardhet· Dreiemoment varierer fra 19 Nm opp til 62 000 Nm i 23 størrelser og 10 forskjellige typer· Kan brukes i eksplosjonsfarlige områder; sertifisert iht. til 94 /9 / EF (ATEX 95)· Høy grad av tilgjengelighet av deler fra lager Lenke til kommentar
Ingiloo Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) . Endret 1. desember 2015 av Ingiloo Lenke til kommentar
emats92 Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 på vedlegg 4. på del nr.21-23 står det fordelige info om coupling: foreksempel på nr.21 står de: coupling:Dfree wheel clutch=65h6 /emerg. mot.=75m6, N-Eupex A280 veit ikkje om det sier deg nokke ? Lenke til kommentar
Ingiloo Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 . på vedlegg 4. på del nr.21-23 står det fordelige info om coupling: foreksempel på nr.21 står de: coupling:Dfree wheel clutch=65h6 /emerg. mot.=75m6, N-Eupex A280 veit ikkje om det sier deg nokke ? jeg fant det nå og dette er også merket ut i tabellene i skrivene også, så kan hende vi skal bytte noen deler innenfor dette Lenke til kommentar
Hilde Molde Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Ser at det er 3 forsjelige coupling på nødstrømsmotoren, nokken som kan hjelpe meg og finne ut hvilke deler man må ha vist man skal gjøre vedlikehald, utskifting og framgangsmåte og etc? Her er noen greie punkter visst vi skal sette på nye koblinger/coupling på motoren. Framgangmåte: Spenningsmål – sjekke at det er døtt før man begynner å jobbe. (ingen strøm) ta av sikringer/låse av. Koble av kablene – isolere kablene slik at ikke folk skal komme angi, eller få olje og dritt på. Demontere fra hverandre de gamle koblingene. Se etter andre mulige skader. Sette på nye koblinger. - Her må vi passe på at det er en glatt overflate på akslingen. Koblingen vi har må ha riktig diamanter i forhold til akslingen. Følge de gitte krav. Bruke manometeret for å kontrollere at det ikke er for stort avvik mellom koblingene. Koble til alle kabler igjen, i gangkjøre motoren/systemet for å sjekke at alt går greit. nødvendig verktøy Rett kant/rett overflate måle ur/ kalibrert momentnøkkel Vernier calipers mikrometer (for å måle akseldiameter) Fin tooht fil stripe av smergelpapir (fint sand papir) ikke-brennbart rengjøringsmiddel ren klut lockout / Tagout kit (som allerede er i bruk) Vernebriller (for å beskytte øyne) gummihansker Lenke til kommentar
Ingiloo Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Ser at det er 3 forsjelige coupling på nødstrømsmotoren, nokken som kan hjelpe meg og finne ut hvilke deler man må ha vist man skal gjøre vedlikehald, utskifting og framgangsmåte og etc? Her er noen greie punkter visst vi skal sette på nye koblinger/coupling på motoren. Framgangmåte: Spenningsmål – sjekke at det er døtt før man begynner å jobbe. (ingen strøm) ta av sikringer/låse av. Koble av kablene – isolere kablene slik at ikke folk skal komme angi, eller få olje og dritt på. Demontere fra hverandre de gamle koblingene. Se etter andre mulige skader. Sette på nye koblinger. - Her må vi passe på at det er en glatt overflate på akslingen. Koblingen vi har må ha riktig diamanter i forhold til akslingen. Følge de gitte krav. Bruke manometeret for å kontrollere at det ikke er for stort avvik mellom koblingene. Koble til alle kabler igjen, i gangkjøre motoren/systemet for å sjekke at alt går greit. nødvendig verktøy Rett kant/rett overflate måle ur/ kalibrert momentnøkkel Vernier calipers mikrometer (for å måle akseldiameter) Fin tooht fil stripe av smergelpapir (fint sand papir) ikke-brennbart rengjøringsmiddel ren klut lockout / Tagout kit (som allerede er i bruk) Vernebriller (for å beskytte øyne) gummihansker Hva mener du med: Rett kant/rett overflate? og hva tenkte du å bruke en fin tooth fil og smergelpapir til? Lenke til kommentar
Hilde Molde Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Ser at det er 3 forsjelige coupling på nødstrømsmotoren, nokken som kan hjelpe meg og finne ut hvilke deler man må ha vist man skal gjøre vedlikehald, utskifting og framgangsmåte og etc? Her er noen greie punkter visst vi skal sette på nye koblinger/coupling på motoren. Framgangmåte: Spenningsmål – sjekke at det er døtt før man begynner å jobbe. (ingen strøm) ta av sikringer/låse av. Koble av kablene – isolere kablene slik at ikke folk skal komme angi, eller få olje og dritt på. Demontere fra hverandre de gamle koblingene. Se etter andre mulige skader. Sette på nye koblinger. - Her må vi passe på at det er en glatt overflate på akslingen. Koblingen vi har må ha riktig diamanter i forhold til akslingen. Følge de gitte krav. Bruke manometeret for å kontrollere at det ikke er for stort avvik mellom koblingene. Koble til alle kabler igjen, i gangkjøre motoren/systemet for å sjekke at alt går greit. nødvendig verktøy Rett kant/rett overflate måle ur/ kalibrert momentnøkkel Vernier calipers mikrometer (for å måle akseldiameter) Fin tooht fil stripe av smergelpapir (fint sand papir) ikke-brennbart rengjøringsmiddel ren klut lockout / Tagout kit (som allerede er i bruk) Vernebriller (for å beskytte øyne) gummihansker Hva mener du med: Rett kant/rett overflate? og hva tenkte du å bruke en fin tooth fil og smergelpapir til? Tenkte visst sylinderet er skadet, skal det være greit å få en fin overflate før man sitter på nye koblinger. Da kan man bruke sand papir for å gå over overflaten på sylinderet. Kanskje en fil også visst det er større skader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå