Gå til innhold

Kjip utleier

Anbefalte innlegg

Trenger litt råd her!

Jeg skal i dag overlevere leiligheten tilbake til utleier. Han måtte selge fort, og min familie og meg måtte finne noe raskt. Vi finner noe bedre og flytter ut. Dette var for 3 mnd siden... Vi skulle vaske ned leiligheten i helgen men da ville utleier male. I teorien bor vi her og vi ville egentlig ikke dette men med lovnad om at da var det skaper, toalett og diverse som ikke påvirkes av malingsarbeidet. Vi vasket og jeg skulle ta siste rest i dag. Han begynte på kvelden i går å klage at ting ikke var godt nok gjort. Vi var jo ikke ferdige. Jeg sitter i leiligheten nå for å ta resten, men så ser jeg rundt meg. Ingen verdens ting er gjort annet enn at det er maskeringsteip i hjørner. Vi møtte på eier i leiligheten i helgen. Ikke malerfirma som han sa skulle komme. Og en annen ting som er gjort. Han har begynt å flytte inn ting han. Sine personlige eiendeler! Vi bor i teorien her enda men han har begynt å flytte inn.

Han er kjempe vanskelig og da vil jeg også stelle meg på bakbena

Spørsmålet er! Kan vi kreve 2 dagers husleie tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom dette er en mangel, og dere ikkje har fått det som er avtalt (fri bruksrett av boligen) så vil erstatning eller reduksjon av husleige være eit av krava som dere kan rette mot huseigaren.

På meg høyres det ut som at dere nærmast flytta ut på dagen og at boligen har stått tom i nesten tre månedar (som er oppsigelsestida) og at huseigaren har gitt beskkjed om at han vil bruke boligen til å pusse på. I så tilfelle kan ein jo spørre seg om huseigaren har tatt over boligen til eigen disposisjon og at dere derfor ikkje skulle betale for oppsigelsestida.

Men her er det også spørsmål om kva dere har avtalt. Om dere har flytta ut men brukt boligen som lager fram og har beholdt nøklane så er det nok vanskeligare å seie at dere har overlevert leiligheita då dere flytta, men samtidig krevers det då at dere har gitt huseigaren tillatelse til å ta seg inn i boligen for å starte oppussinga.

Dere bør også gjere ei vurdering om kor vanskelige dere skal være tilbake. Har dere orden på depositum og slik?

Lenke til kommentar

Vi hadde planer om å la ting stå til siste uken, så kom det en Mail om at han skulle gjøre en liten jobb. Denne lille jobben ble til en okkupasjon av leiligheten sånn at det blir vanskelig å gjøre det vi skal. Men han har ikke gjort det han skulle. Han har brukt tid på å ta inn sine ting. Vi spurte om å få slippe en halv husleie da økonomien var trang men det gikk han ikke med på. Nå skulle han på liv og død pusse opp og det har han ikke han har flyttet inn. Vi bor i teorien ikke der men vi har betalt for hver eneste dag. Og da mener jeg at vi skal få de 2 dagene tilbake. Dette var de 2 dagene vi hadde muligheten til å vaske. Vi har 3 små barn og har ikke all verdens av tid.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva som er avtalt med huseier.

Hvis du har godtatt at han kan starte med oppussing, så har han nok også mulighet til å sette inn et par møbler ol. samtidig.

Uten at du har krav på noe tilbake på leien for det, siden du allerede har godtatt det.

Hvis du ikke har godtatt det, men han har tatt seg til rette uten å få godkjennelse fra deg, er dette grunn for trekk i leien, og sannsynligvis kan du slippe med mindre vasking også.

Dette gjelder også hvis han har sagt at han bare skulle gjøre "en liten jobb i leiligheta".

På andre siden, hvis oppussingen hans gjør at du ikke får vasket, får du ta opp dette med han. Dokumenter gjerne skriftlig og med bilder hva som er gjort og ikke gjort av vasking, samt hva som ikke kan gjøres pga hans oppussing og innflytting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...