Gå til innhold

Tips til kjøp av kompakt kamera

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe et kompaktkamera da det ikke alltid er greit å bære med seg DSLR. Har kikket litt på Canon S120.da dette er nærmest budsjettet, fin størrelse og fått bra omtale. Sony RX100 frister, basert på tester og brukererfaringer, men noe over budsjett. Tanken er å ha det med på turer i naturen og ferieturer når en ikke vil bære på DSLR, men også i selskaper og familiesammenkomster innendørs. Hva mener dere vil være et bra kjøp innen prisklassen ca. 2200?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kona har et S100, dette har litt mindre lyssterkt objektiv (f/2 vs 1.8) enn S120 og er merkbart tregere, men gir antagelig nesten like gode bilder som S120.

Selv har jeg et RX100, og det gir merkbart bedre bilder enn S100, spesielt innendørs.

Likevel vurderer jeg å kjøpe et nytt S120 til kona, tror det er viktigere for henne at kameraet er mest mulig likt det gamle fremfor at det gir bedre bilder.

Vektmessig så er det ingen forskjell på S120 og RX100, men sistnevnte er 7mm tykkere. Det er merkbart når man skal finne veske til det.

S120 har mer vidvinkel enn RX100 (24 vs 28mm), men skulle ofte ønske at det var sperre på den mest ekstreme vidvinkelen da bildene får unormale proposjoner. Jeg vil heller ta et skritt eller to tilbake for at ungene skal se normale ut, enn å ha masse bilder tatt på 24mm vidvinkel. Om jeg setter zoomhjulet til 35mm posisjon så tror jeg kona zoomer ut til 24mm igjen og lar det stå der...

Edit:  Etter å ha sjekket litt kjøpte jeg et nytt S120 fra Scandinavian Foto (-10% i dag), ser ut som at det er slutt på S120 i butikkene nå. Kona får nytt, ungene får arve det gamle S100, og jeg får beholde mitt RX100.

Bruktprisen på første generasjon RX100 ligger rett over kr 2000, selv kjøpte jeg mitt Mk II brukt til kr 3200 i fjor. sommer.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...