carguy Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Hei. Lurer på par småting. Jeg er 16 og er bare et og halvt år til jeg skal ta lappen på bil og spørsmålet mitt er: Hva er bra for en 18 åring som er bilfrelst? Kriteriene for bilen er: 4WD eller RWD Kvalitet, ikke noe som ser ut som billig plastikk balje Litt skruing er overkommelig SUV, STV, Sedaner, og litt større Coupeer. Og litt størrelse på den, skal ikke kle på meg bilen og sitte med knærna oppe ved haka, jeg er ikke liten akkurat. Pris området: ca 10k-30k Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Forslag: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67326973&searchclickthrough=true Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Slenger meg med Kremt her, E39 er fine biler som jeg fortsatt liker veldig godt, skikkelig deilige biler å kjøre også. Ikke så altfor mye tull med de heller. Ellers så er jo også E46 et godt valg, men da i Coupe - men den er kanskje litt liten? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Pass litt på prisen på forsikringa om du kjøper bmw, det kan fort bli dyrt som 18 åring. Ellers har jeg en forkjærlighet for volvo, og en litt oppskremt 940 turbo går bedre (og billigere) enn en 520 ihvertfall, samtidig er deletilgangen mye bedre (du får deler kasta etter deg) Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Tror du bør sjekke hvordan prisene er om 1,5 år når et kjøp blir aktuelt, planer og behov har mulig endret seg siden idag. Kvalitet i prisklassen 10-30k er gjerne eldre premiumbiler, men der ryker ting på løpende bånd. Det lureste er kanskje en så ny som mulig 3-serie med slapp motor som er kjørt av voksne og har servicehistorikk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 (endret) Jeg kan ikke snakke vondt om E39. Alternativer kan være E46, E36, E34 og E30. De tre sistnevnte om du vil ha noe litt eldre. Men for å synge med koret så er BMW både dyrt på forsikring og i vedlikehold. Derimot så vil jeg trygt si at vedlikehold skal være uproblematisk om du kan ta tak i ting selv. Endret 30. november 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Som med alt mulig anna er det nok lommeboka som setter største begrensningane for kva du kan kjøpe. Deretter vil det være avhengig av kor mykje du kan skru sjølv (og kva verktøy og fasilitetar du har tilgjengelig). Når eg søker på Finn.no etter bilar med 4WD og/eller RWD på pris opp til 30 000 kr så får eg ca 1500 treff. Søkestreng: http://www.finn.no/finn/car/used/result?PRICE_FROM=0&PRICE_TO=30000&WHEEL_DRIVE=2&WHEEL_DRIVE=1&sort=0 Mange av dei bilane ligg godt utanfor dei andre kriteria som du har lista opp. Mange av dei har også manglar som må rettast opp før dei blir EU-godkjente. Det fyrste du må gjere før du kjøper bil er å sette opp eit totalbudsjett på kor mykje du har til å bruke på bil. Sjølve bilkjøpet er berre ein del av totalprisen. Forsikringsprisane kan variere svært mykje frå bil til bil når du skal ha forsikring som 18 åring, så det er ikkje sikkert at det er hensiktsmessig å kjøpe ein billig bil til 30 000 dersom du må betale samme beløpet i årlig forsikringssum. I tillegg må du sjå på kva du har råd til av reparasjonar og innkjøp av reservedelar. Ein del av dei gode bilane som blir solgt billig blir solgt til den prisen fordi det er dyre reparasjonar som står for tur. I tillegg vil det sjølvsagt også bli driftsutgifter i form av drivstoff og andre slite og forbruksvarer, men dette er forholdsvis beskjedne utgifter samanlikna med bilkjøpet, forsikring og eventuelle reparasjonar. Uansett så er dette noke du må tenke på, det er lite vits i å ha og betale på ein bil som du nesten ikkje kan kjøyre fordi du ikkje har råd til å fylle tanken. Ein fordel du har med å kjøpe bil no er at du har god tid til å skru og ordne opp bilen slik at du kan sleppe unna med å kjøpe ein billig "delebil" som du sagte men sikkert setter i stand, men dette krever både kunnskap, interesse og tolmodigheit. Det vil også fort kunne bli vanskelig å berekne tida slik at bilen faktisk er ferdig du får lappen. Kjenner mange som hadde eit uferdig vrak i garasja på 18 årsdagen og som måtte kjøpe ein anna bil likevell. Mange av disse mek-prosjekt bilane blei aldri satt i stand. Mitt generelle råd er at du legger bilkjøpet litt på is til tida begynder å nærme seg og at du heller sattser på å få deg ein deltidsjobb slik at du kan spare opp til eit romsligare budsjett der du kalkulerer inn både kostnaden med kjøp av bil og reperasjon og servicekostnadane. Lenke til kommentar
carguy Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Ser mange fine svar her! Og er jo enig med at BMW er fine biler, kikker en del på både E38, E30, E34, E39 og E46. Er ikke for glad i E36 men de er litt pene dem også. Men det er jo deler som ryker på dem da desverre. og dyr forsikring. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Deler som ryker kan du si er et problem på alle tyske biler som drar på årene. Men med muligheten til å skru selv og importere bildeler, så er det ikke problematisk i det hele tatt. Jeg bruker mindre penger på min E39 enn det venner med asiatiske biler gjør, som sender bilen på verksted hver gang noe går galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå