AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Har i 3 år slitt med ptsd Har bytter jobber og gått/går til psykolog, men klarer ikke å stå i jobb Er sykmeldt på og av hele tiden Hvordan kan jeg ta opp med min fastlege at jeg føler meg arbeidsufør og tror uføretrygd er det riktige for meg om jeg skal få et ok liv Anonymous poster hash: 93752...6d4 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Bare fortelle det. Men det er NAV som avgjør og det er der du setter frem krav om trygdeytelser. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Det er vel bare å si det til ham. Men han har ikke så forferdelig mye han skulle ha sagt, dette er det til syvende og sist Nav som innvilger. Hvis du har psykiske problemer og kan jobbe litt, er jeg redd du kan se frem til noen år med arbeidsavklaring. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Hva vil arbeidsavklaring si Har gått på raskere tilbake osv, nå i behandling hos traumeenhet Har hatt aap nå sykmeldt med sykelønn Anonymous poster hash: 93752...6d4 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Det var det Isbilen mente. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Hei trådstarter her. Tok motet til meg og sendte en melding til legekontoret der jeg ba om legetime for å diskutere min arbeidsførhet. Et lite steg, men for meg et tungt steg. Håper ting ikke blir så ille som jeg frykter, men slik det er nå er ikke bra, så må bare ta noen grep her. I tillegg til sykmelding bruker jeg nesten all ferie, avspassering og hjemmekontor for mye for å i hele tatt holde ut, og jeg er dødsliten hver ettermiddag kveld, noe som går utover både familie og meg. Vi får se. Anonymous poster hash: 93752...6d4 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Litt avhengig av alder og historikk så gir de deg ikke bare opp uten videre. Er du ung så må du nesten forvente at de prøver ytterligere behandling. 3 år er ikke så lang sykdomshistorikk, litt avhengig av hva du har opplevd selvfølgelig, det vet jo ingen av oss. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Litt avhengig av alder og historikk så gir de deg ikke bare opp uten videre. Er du ung så må du nesten forvente at de prøver ytterligere behandling. 3 år er ikke så lang sykdomshistorikk, litt avhengig av hva du har opplevd selvfølgelig, det vet jo ingen av oss. er snart 50 Anonymous poster hash: 93752...6d4 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Da stiller ting seg annerledes ja Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Alder spiller ingen rolle, heller ikke økonomiske, sosiale eller arbeidsmarkesdsrelaterte utfordringer. For å få uføretrygd må du ha en sykdom, skade eller lyte og denne må være varig og redusere arbeidsevnen din med minst 50%. Hver enkelt sak avgjøres individuelt, men det forutsettes at du har forsøkt behandling og/eller tilrettelegging av arbeidsoppgavene, men at dette ikke har økt arbeidsevnen din. Legen din, eller den behandler som kjenner saken din best, vil bli bedt om å gi en uttalelse til NAV. Noen ganger bruker NAV sine egne spesialister. Utfra hva disse konkluderer med vil NAV fatte vedtak om uføretrygd, eventuelt kreve mer behandling/tilrettelegging. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Det blir som det blir Glad jeg har kontaktet fastlege om dette Anonymous poster hash: 93752...6d4 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Du har hvertfall satt ballen i gang. Så får den rulle dit den må. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg er i 30-årene og er selv 50 % uføretrygdet på grunn av en medfødt hjertefeil, og å få innvilget den uføretrygden er kanskje det mest vanskelige og frustrerende jeg har vært igjennom noen sinne. Det tok over et år fra prosessen startet til det var i boks, og i løpet av det året fikk jeg det først innvilget og så avslått for så å bli innvilget igjen. Jeg anbefaler sterkt å alliere deg med en sosionom som kjenner systemet og kan hjelpe deg. Aldri i verden om jeg hatt fått innvilget det uten henne, selv med en så tydelig og klar diagnose, samt alt av brev og attester fra fastlegen og overleger fra sykehuset. Hun sto virkelig på og tok de ekstra telefonene som jeg etterhvert gruet meg til å ta på grunn av at prosessen var så utmattende over tid. Jeg hadde også en attest fra henne som jeg tror hjalp mye. Jeg anbefaler deg også å være forberedt og ha med deg alt av nødvendige skjemaer og dokumentasjon når du skal møte de på NAV, da tar de deg mye mer seriøst. Lykke til! Anonymous poster hash: 5bdde...4cf 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 NAV er et hjelpemiddel for de friske, og selvmord for de syke Lenke til kommentar
vnp Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Er det ikke sånn at sykdommen/lyten/skaden må være "klart dokumentert uten utsikter til bedring". Så må NAV være enig i det. Og der kommer NAV's spesialister inn, for ut i fra dokumentene å påstå at det er utsikter til bedring fordi noe ikke er prøvd. Nå har ikke jeg så veldig kjennskap til det, men har jo hørt litt av hvert. Og om halvparten er sant, så tar nok dette tid. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Ja, det er sant. Husk også at dokumentasjon tar ENORMT mye tid, og mellomtiden svever du i uvisshet. Og husk at NAV føkker opp så ofte at vi har et eget rettsorgan (trygderetten) for å ta seg av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå