Per Brandy Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette, noe med kvalitet? 4 oppladbare batterier av størrelse C, og lader til disse. Elkjøp har visst bare A og AA... samme med andre jeg har sett. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 (endret) Ser ut som om Duracell har slike. De har nettbutikk. http://www.duracelldirect.no/pno/hr14.html Hva skal du bruke den til? Dette er en lite brukt størrelse, siden moderne utstyr bruker mindre strøm. C og D er størrelser som ble brukt i reiseradioer og kassettspillere. Tilsvarende utstyr i dag drives av AAA eller egne oppladbare batterier som ikke er standard. Moderne utstyr bruker så lite strøm at de kan bruke mindre batterier. De vanlige batteriene har 1.5 volt. Disse har 1.2 volt pga. at kjemien inni er annerledes. Utstyret ditt fungerer kanskje dårligere ved lav spenning. Hvis det er til en Maglite er det på høy tid at du bytter til moderne lommelykt :-) Endret 29. november 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Per Brandy Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Det er "lommelykt" ja. Blir det mindre lysstyrke med 1,2 V i stedet for 1,5, som er på AA og C alkalisk (finner bare 1,2 på oppladbar AA og C)? Det er moderne hodelykt, det er en slik med batteri-pakke til å ha i sekken ev. et annet sted, med ledning opp til selve lykten. Det er veldig sterkt lys, selve pæren er moderne hallogen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Det høres ut som en dyr lykt, og det er forståelig at du vil beholde den. Batteriets kjemi gir 1.2 volt, slik er det bare. Lykta vil sannsynligvis lyse svakere når den får lavere spenning. Om det er et merkbart problem kan jeg ikke svare på. Det finnes mye fint innen LED-teknologi. Andre forumbrukere kan nok svare på hvilken lykt du bør kjøpe, om du bestemmer deg for å bytte. LED bruker mye mindre strøm, og drives derfor av mindre batterier. Den batteritypen som folk ser ut til å foretrekke kalles 18650, og er samme type som er inni laptop-batterier og el-biler. De selges bl.a. på Ebay, men vær oppmerksom på at det finnes forfalskninger som er ineffektive og farlige. Noen andre forumbrukere kan sikkert linke til en kvalitetslykt som du bør kjøpe. Den gamle lykta fungerer sannsynligvis best med vanlige engangs-batterier. Men jeg er ikke ekspert. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Her er en tråd for folk som diskuterer lykter: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1159656&page=1 Om du poster spørsmålet der, kan du sikkert få god hjelp. Mulig at de råder deg til å kjøpe ny lykt som er vesentlig bedre enn den gamle. Lenke til kommentar
Per Brandy Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Har "googla" litt nå, ser ut som det er LED-pære, og ikke halogen slik jeg trodde. Det er en dyr og god lykt, så trenger ikke bytte. Jeg har også funnet ut at den har en spenningsregulator som gjør at forskjellen blir nesten null. Men da bestiller jeg fra Duracell-siden du lenket til, det var jo gratis frakt til og med - knall. Lenke til kommentar
Per Brandy Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Jeg trodde LED var de med mange små i én, men er tydeligvis ulike typer pærer. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 (endret) Det finnes mange ulike LED-dioder, ja. Jeg har bedre erfaringer med lykter som har én stor, enn mange små dioder. LED pleier ikke å drives direkte av batteriet, siden nøyaktig strømstyrke er svært viktig for lysstyrke og levetid på LED. Lykta har derfor ofte en spenningsregulator. Flott hvis dette er riktig i ditt tilfelle. Tipper den vil fungere utmerket med Duracell oppladbare C-batterier. Men jeg er som sagt ikke ekspert. Endret 29. november 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Per Brandy Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Sipex SP6651 "synchronous buck regulator": 2,7 - 5,5 V Oppladbar blir 4x1,2 = 4,8 Lenke til kommentar
Per Brandy Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Hm, ser at dagens lykter har en god del høyere lumen... men fungerer greit. Takk for tips her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå