Gå til innhold

Spørsmål vedrørende kjøp av brukte pc-deler.

Anbefalte innlegg

Hei! 
Som student har jeg relativt dårlig råd, og kan ikke bruke så mye penger på hardware. 
Den gamle pc'en min begynner nå å bli så dårlig og utdatert at jeg ikke lenger kan bruke den til spill. 
Jeg har aldri bygget min egen PC eller kjøpt brukte deler, så jeg lurer på om noen har noen gode tips til kjøp av brukte deler, og eventuelle fallgruver å unngå?

Tenkte jeg skulle bygge en PC fra bunnen av, og trenger alt av deler. 
Har funnet endel relativt billige og kraftige pc-deler som lett kan konkurrere med nye, dyrere deler, men vet bare ikke hva jeg se opp for. 

Fant f.eks et asus radeon  290 4gb skjermkort, som skal være "pent brukt", men vet f.eks at de kortene blir ganske varme, og jeg vet ikke hvilke rettigheter jeg har om jeg kjøper et kort som er utslitt. 

Jeg er bare litt lost! Alle tips og triks blir satt stor pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regel no#1: Sørg for at varen du kjøper kommer med kvittering, og da gjerne en vare som er max 1 - 1.5 år gammel slik at du har litt garanti/reklamsjon igjen mot (nett)butikk. Aldri kjøp noe som ikke har kvittering.

Du har relativt lite rettigheter ved bruktkjøp. Det kan godt tenkes at jamfør lovverket er det en del rettigheter, men i praksis er dette lite gjennomførbart. Hvis du kjøper en vare og denne ikke fungerer så blir det fort "ord mot ord" mellom deg og selger (den fungerte ikke når jeg fikk den ... den fungerte når jeg sendte den. Osv). Det koster tid og krefter å gjøre noe med dette, og best scenario er at utgiften deles mellom partene. Det er alltid en viss risiko ved bruktkjøp.  

Jeg vil anbefale deg å kjøpe bruktvarer av folk du kan treffe. Se på varen, gjerne teste den. Og kontanter i hånda til selger. Skriv også gjerne en enkel kontrakt. Forsøk også å være litt menneskekjenner. Jeg merker iallfall rimelig raskt hvem jeg ønsker å handle med og hvem jeg styrer unna ..

Til slutt vil jeg kanskje si at du kan med fordel kjøpe noen ting nytt, hvis du da ikke bare kjøper en komplett maskin på bruktmarkedet. Skal du kjøpe enkeltkomponenter så er det nok lurt å iallfall kjøpe SSD/HDD og strømforsyning nytt. Og gjerne også en CPU-kjøler.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Regel no#1: Sørg for at varen du kjøper kommer med kvittering, og da gjerne en vare som er max 1 - 1.5 år gammel slik at du har litt garanti/reklamsjon igjen mot (nett)butikk. Aldri kjøp noe som ikke har kvittering.

Du har relativt lite rettigheter ved bruktkjøp. Det kan godt tenkes at jamfør lovverket er det en del rettigheter, men i praksis er dette lite gjennomførbart. Hvis du kjøper en vare og denne ikke fungerer så blir det fort "ord mot ord" mellom deg og selger (den fungerte ikke når jeg fikk den ... den fungerte når jeg sendte den. Osv). Det koster tid og krefter å gjøre noe med dette, og best scenario er at utgiften deles mellom partene. Det er alltid en viss risiko ved bruktkjøp.  

Jeg vil anbefale deg å kjøpe bruktvarer av folk du kan treffe. Se på varen, gjerne teste den. Og kontanter i hånda til selger. Skriv også gjerne en enkel kontrakt. Forsøk også å være litt menneskekjenner. Jeg merker iallfall rimelig raskt hvem jeg ønsker å handle med og hvem jeg styrer unna ..

Til slutt vil jeg kanskje si at du kan med fordel kjøpe noen ting nytt, hvis du da ikke bare kjøper en komplett maskin på bruktmarkedet. Skal du kjøpe enkeltkomponenter så er det nok lurt å iallfall kjøpe SSD/HDD og strømforsyning nytt. Og gjerne også en CPU-kjøler.

Takk for svar! 

Tenkte å kjøpe kabinett, strømforsnyning, SSD/HDD og hovedkort nytt, da det ikke trenger å bli så dyrt. Det som fort blir dyrt blir er jo prosessor og GPU.  

har funnet noen GPU på finn, men jeg blir veldig skeptisk når beskrivelsen stort sett bare er "bra kort, fint brukt"

Lenke til kommentar

Av egen erfaring kan du spare mye penger på å kjøpe brukt, så lenge selger fremstår som seriøs og kan fremvise kvittering og komponentens stand. Men det er enkelte komponenter du helst vil kjøpe nytt. Jeg anbefaler aldri å kjøpe brukt hovedkort eller strømforsyning, med mindre du kjøper et komplett fungerende system. Kjøpe brukt hovedkort/psu individuelt kan medføre en stor risiko, siden det fort kan ta med seg hele systemet dersom det oppstår defekter.

Komponenter jeg anbefaler å kjøpe brukt, som du faktisk kan spare mye penger på er, prosessorer, rammoduler, grafikkort og SSD. Så lenge selger kan fremvise kvittering fra kjøp skal det ikke være noe problem. Prosessorer har sjeldent feil. De fleste rambrikker fra kjente aktører opererer med livstidsgaranti, så det er sjeldent stor risiko med brukt ram. Brukt grafikkkort kan være litt mer risikabelt å kjøpe, men skal i seg selv aldri være noe problem så lenge det kan fremvises kvittering. Merk at coilwhine kan forekomme når du kjøper brukt, og kan dermed ikke sende garantikrav. Det er i seg selv ikke noe problem med coilwhine, men kan være irriterende å høre på dersom en er sårbar for dette. Lønner seg også å rense skjemkortet for støv (eventuelt demontere og legge ny kjølepasta) før du installerer det i ditt system, for å optimalisere ytelsen+temperatur. Ved kjøp av SSD er det også viktig å forespørre en disktest for å kartlegge hvilken stand SSDen er i. 

Verdt å sjekke ut i5 4670k, i7 4770k, 4970k med tilhørende DDR3 ram+hk (Z87/Z97) for å gjøre en god deal på finn og tek.no/bruktmarked. Kommer stadig vekk komplett cpu+ram+hk på finn fra personer som har oppgradert. Skjermkort av typen radeon 7970, 280X, gtx 780ti, gtx 970 og 980ti er kort som jeg anser som et sikkert kjøp siden det er såpass stor etterspørsel av disse kortene på bruktmarkedet. Så dersom det blir slik at du ønsker å kvitte deg med det vil det ikke bli noe problem. 50% av nypris er generelt en tommelfingerregel for mitt vedkommende om prisen er riktig satt. Selvfølgelig får du ikke 980ti for 50% siden kortet er såpass nytt, men du fatter nok mitt poeng.Aldri nøl med å gi bud!! Greit også å spørre hvorfor personen selger (for troverdighetens skyld).

Kjøper du over finn og varen skal sendes, benytt deg av finns egen betalingsmåte. Finn fungerer da som en mellommann hvor pengene fryses på en konto frem til gjenstanden er sendt og mottatt. Er varen i godkjent stand godkjennes overføringen. På denne måten kan du sikre deg at produktet er som beskrevet og fungerer som det skal.

Og igjen, aldri nøl med å gi bud! Lykke til :)

Endret av gard0
Lenke til kommentar

Følger litt med på demovarene på komplett.no til tider. Det kan være at det kommer noe der med jevne mellomrom.

Som f.eks: 

https://www.komplett.no/product/823168/datautstyr/demovarer-billigkroken/annet-i-datautstyr/intel-core-i5-4460-demo

VS

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=67926395&searchclickthrough=true&searchQuery=i5+4460

Gratis frakt hos den hos komplett.no i tillegg.

Lenke til kommentar

Handlar stort sett bare brukt, det finnes unntak. Jeg selger også stort sett bare brukt igjennom nettbutikken min.

Som sagt tidlegare så vær obs på spesielt PSU, harddisker(også SSD), og til ein viss grad hovedkort(det var ein periode mellom 2000-2008 det blei produsert ein god del dårlege hovedkort.

Demovarer hos Komplett har eg slutta med, ofte er det varer kunder har returnert som deira test team meiner fungerer. Eg har fått harddisker med SMART feil, grafikkkort som "kræsja" tilfeldig ein gong til dagen osv. Då er det like greit å betale eit par hundrelapper ekstra for nytt.

Lenke til kommentar

Handlar stort sett bare brukt, det finnes unntak. Jeg selger også stort sett bare brukt igjennom nettbutikken min.

Som sagt tidlegare så vær obs på spesielt PSU, harddisker(også SSD), og til ein viss grad hovedkort(det var ein periode mellom 2000-2008 det blei produsert ein god del dårlege hovedkort.

Demovarer hos Komplett har eg slutta med, ofte er det varer kunder har returnert som deira test team meiner fungerer. Eg har fått harddisker med SMART feil, grafikkkort som "kræsja" tilfeldig ein gong til dagen osv. Då er det like greit å betale eit par hundrelapper ekstra for nytt.

hva er nettsiden dina, kan d pm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...