TheodorBjork Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Jeg sendte en e-post til oslo kommune ang dette, men de gadd aldri svare. Så jeg spør her isteden.Vi bor i en leilighet i oslo med en bakgård hvor det er to svarte søppeldunker og én dunk til papir/papp. Hvor vi bodde før var det én blå søppeldunk til plast, én til matavfall og én til restavfall.Vi har så lenge vi har bodd her sortert alt søppel i blå og grønne poser i tillegg til å sortere papp/papir og restavfall. Men vi kaster de blå og grønne posene i de svarte dunkene for restavfall av gammel vane. Men er dette egentlig bortkastet? Blir de grønne og blå posene sortert hvis de kastes i disse svarte restavfalldunkene?Vi er begge redde for at all sorteringen er bortkastet uten rette dunker - noe vi ikke kan kontrollere selv. Vi er for så vidt de eneste i bygget som gjør dette og resten av dunken er full av vanlige Kiwiposer med søppel. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Bortkastet. Her jeg bor har vi slike todelte greier, 1 brunt lokk og 1 grønt, kildesorterer ingenting, når den grønne er full så starter jeg på den brune. Ingen har sagt noenting. Bodde i en bygård før og det var samme opplegget som du har, 0 kildesortering. Kildesorteringsgreiene er for folk som vil "føle at de gjør noe for miljøet"... Det som skjer på søppelfyllinga er at de slenger alt i en haug og sprer jevnt utover, så slipper de løs grisene. Null jobb, gratis gjødsel Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 I følge Oslo kommune sin oversikt så ser det ikkje bortkasta å hive posane i den svarte dunken. Meiner dette har med at dei har eit automatisk system som samler posane basert på farge. Og sjølv om eg ikkje finner referanse til at dunken skal være brun så vil eg anta at den bruke er for papp og papir ja. Kilde: https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/kildesortering/ 1 Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Bortkastet. Her jeg bor har vi slike todelte greier, 1 brunt lokk og 1 grønt, kildesorterer ingenting, når den grønne er full så starter jeg på den brune. Ingen har sagt noenting. Bodde i en bygård før og det var samme opplegget som du har, 0 kildesortering. Kildesorteringsgreiene er for folk som vil "føle at de gjør noe for miljøet"... Det som skjer på søppelfyllinga er at de slenger alt i en haug og sprer jevnt utover, så slipper de løs grisene. Null jobb, gratis gjødsel Nuvel, vi fikk økt avgift på søppeltømminga pga. at noen kasta restavfall i matavfallsdunken. I Oslo er man faktisk pliktig til å kildesortere. Kilde: https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/etater-og-foretak/renovasjonsetaten/ 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Tror vi er pliktige her også. Jeg bare leier så kan jo hende huseier får økt avgift. Det er huseier som har sagt at jeg bare kan slenge i kompostdunken hvis den andre er full Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Det er nok mange renovasjonsselskaper som seier at du er pliktig til å kildesortere, men det ser ut som at det dei eigentleg meiner er at du plikter å ikkje sabbotere kildesorteringsordninga med å kaste feil ting i feil dunk. Slik som å kaste matavfall i papirdunken, eller restavfal som plastavfal, osv. Men eg har ikkje høyrt om nokon som har fått gebyr for å hive alt som restavfall. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 (endret) Det interessante er at automatiske sorteringsanlegg i dag er blitt bedre enn slike manuelle anlegg det snakkes om her (hvor mennesker må kildesortere på kjøkkenet). Argumentet man bruker for å ikke innføre slike automatiske anlegg er at kildesortering er en måte å få mennesker mer interessert i miljø på. Kilde: http://www.nrk.no/viten/sorterer-sopla-betre-enn-menneske-1.10957151 Personlig kommentar: I Oslo blir alt restavfallet sent til forbrenning og brukes videre til fjernvarmeanlegget i byen. Litt ekstra plast og papir i restavfallet betyr at man kan bruke litt mindre strøm til å holde liv i fjernvarmeanlegget. For en liten husholdning tenker jeg at det viktigste en kan gjøre er å sortere ut glass og metall, da dette er ressurser som krever mye energi å lage på nytt og samtidig ikke gir varme i fjernvarmeanlegget. I tillegg kan en sortere ut papp når en kjøper ny TV eller noe annet som kommer i store esker. Edit: For å svare på spørsmålet til TS så skal som andre allerede har nevnt blå og grønne poser i samme dunk som restavfallet. Endret 29. november 2015 av tommelfingerregel2 1 Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Så konklusjonen er at det er ikke helt bortkastet å sortere avfall i blå og grønne poser og kaste det i svart restavfalldunk (i tillegg til å, selvsagt, sortere papir/papp i egen dunk og glass og metall i egne stasjoner i byen)?Det skal - hvert fall i prinsippet - sorteres når det når fram til endestasjonen? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Det er som nevnt automatisk optisk sortering av avfallet i Oslo, så det er ikke bortkastet å kildesortere med poser selv om alt går i samme dunk. Det er heller ikke slik at alt avfallet går til forbrenning, matavfall går til biogass-deponi og blir blant annet drivstoff for bussene. Kildesorteringsgreiene er for folk som vil "føle at de gjør noe for miljøet"... Det er alltid kjekt å synse litt, men nå er det da engang slik at det har vært forbud mot deponering av avfall i Norge siden 2009. Så i praksis går alt til gjenvinning eller forbrenning (mye til forbrenning i Sverige). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Kildesorteringsgreiene er for folk som vil "føle at de gjør noe for miljøet"... Det er alltid kjekt å synse litt, men nå er det da engang slik at det har vært forbud mot deponering av avfall i Norge siden 2009. Så i praksis går alt til gjenvinning eller forbrenning (mye til forbrenning i Sverige). Det gjer det ikkje akkurat meir miljøvennlig at avfallet fyrst blir vaska med varmtvatn hos forbrukerane, deretter sorter i ulike poser, satt ut på gata, henta i bil, sortert på miljøstasjonen og deretter lasta ombord i ein ny bil som kjøyrer det til Sverige for brenning. Miljøgjevinsten av kildesortering i private husholdningar er forholdsvis begrensa sidan volumet av rein råvare blir for lite. Men som påpeikt så meiner ein på at det totalt sett gagnar miljøet at folk lærer om kildesortering gjennom privathusholdninga. Håpet er at holdningane skal smitte over når denne personen er på jobb og håndterer store mengder av papp/plast/metall-emballasje slik at det då forhåpentligvis blir kildesortert og gjennvunnet. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Bor i enebolig, og har avfallsdunk for glass/metall, plast, papir, mat og rest. Matavfall har vi bare droppa å sortere ut.Kona driter i det, men siden jeg har jobben med å bære ut og dytte søpla ned i dunkene sorterer jeg ut papp, plast og glass.Ellers blir det ikke plass i restavfallet. Den er PROPP hver gang de kommer og tømmer den. Har et annet spørsmål når det gjelder sortering:Har det noe for seg å brette kartonger, stappe dem i hverandre og komprimere alt så mye man kan?Så lenge man får plass i sin egen dunke, vil ikke renoveringsbilen gjøre denne jobben med pressa si likevel? Søstera mi maser om dette når hun er hos oss - hun bretter opp alle kartonger, skyller dem godt og lar dem stå og tørke opp-ned på oppvaskbenken. Deretter skal det brettes og samles i kompakte kubber før det hives ute i dunken. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Bretting av papp blir mest for din eigen del ja, alle bossbilane har presse som komprimerer pappen. Men det er fornuftig å brette ut likevell, om du kaster mjølkekartongane utan å brette dei saman så er det ikkje så mange du får plass til før dunken er full. Ein ulempe med pressa er at dersom du f.eks. har ei pakkeske med aviser i så blir heile kassa komprimert så kraftig at ein ikkje får ut avisene utan å skjære opp pappen. Og sidan papp og papir er ulike materialer så blir ofte løysninga at heile klumpen går til forbrenning i staden for at nokon skal stå å manuelt rive eller skjære opp pappen slik at det som er reint avispapir kan sorterast for seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå