Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Uidentifisert nettverk - hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har sittet en time i telefonen med HP-support, som har fjernstyrt pc-en og bl.a. avinstallert drivere, men problemet ble ikke løst. Nå venter jeg på videre beskjed. Han syntes det var veldig rart at jeg kom på nett via Android hotspot, men ikke via ruteren. Jeg gjorde det i går, men i dag står det begrenset på tilkoblingen til Android hotspot også ... Men med kabel er jeg rett på nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest kjapt igjennom tråden her har jeg kommet frem til følgende;

- Det fungerer med kablet nettverk

- Det fungerer med WiFi fra andre PC'er.

- Når du forsøker å koble deg opp mot WiFi fra problem-PC'en så får du en 169.254.x.x adresse? (Dette betyr i så fall at du allerede har automatisk IP konfigurasjon på WiFi tilkoblingen, den får bare ikke tildelt en IP)

Gitt at disse punktene stemmer så er mitt første tips å resette WiFi profilen for dette aktuelle trådløse nettverket fra problem-PC'en og så koble den opp på nytt. Vet ikke hvilken Windows versjon du har, men jeg legger ved link nedenfor for fremgangsmåte på Windows 7. Windows 8 og 10 er relativt likt:

http://www.tp-link.us/faq-281.html

Endret av Kjetil_hp
Lenke til kommentar

Etter å ha lest kjapt igjennom tråden her har jeg kommet frem til følgende;

- Det fungerer med kablet nettverk

- Det fungerer med WiFi fra andre PC'er.

- Når du forsøker å koble deg opp mot WiFi fra problem-PC'en så får du en 169.254.x.x adresse? (Dette betyr i så fall at du allerede har automatisk IP konfigurasjon på WiFi tilkoblingen, den får bare ikke tildelt en IP)

Gitt at disse punktene stemmer så er mitt første tips å resette WiFi profilen for dette aktuelle trådløse nettverket fra problem-PC'en og så koble den opp på nytt. Vet ikke hvilken Windows versjon du har, men jeg legger ved link nedenfor for fremgangsmåte på Windows 7. Windows 8 og 10 er relativt likt:

http://www.tp-link.us/faq-281.html

Takk for tipset, men har allerede prøvd det. Jeg har fjernet nettverket fra listen og koblet til på nytt ved å skrive inn passordet, men det hjalp dessverre ikke. Har Win 8.1.

Lenke til kommentar

Da kan det tenkes, som andre har påpekt før meg, at driveren til WiFi enheten ikke er helt i orden. Litt rart at det skjer sånn plutselig, men det kan være Windows Update som har oppdatert driveren og lagt inn noe som ikke funker. Jeg ville i alle fall gått inn på Device Manager og sjekket at enheten for WiFi har en driver som fungerer. Det skal stå "This device is working properly." under Device Status. Hvis så ikke er tilfelle ville jeg prøvd å fjerne den og lagt inn driver på nytt, bruk driverne fra produsentens hjemmeside feks. Hvis du oppgir en modellnavn på PC'en kan jeg kanskje finne link til deg.

Lenke til kommentar

Da kan det tenkes, som andre har påpekt før meg, at driveren til WiFi enheten ikke er helt i orden. Litt rart at det skjer sånn plutselig, men det kan være Windows Update som har oppdatert driveren og lagt inn noe som ikke funker. Jeg ville i alle fall gått inn på Device Manager og sjekket at enheten for WiFi har en driver som fungerer. Det skal stå "This device is working properly." under Device Status. Hvis så ikke er tilfelle ville jeg prøvd å fjerne den og lagt inn driver på nytt, bruk driverne fra produsentens hjemmeside feks. Hvis du oppgir en modellnavn på PC'en kan jeg kanskje finne link til deg.

Det er veldig rart, ja. Jeg har sjekket enheten for WiFi, og HP-support-fyren  har også gjort det, og det står at den fungerer som den skal. Har likevel avinstallert den et par ganger for å se om det likevel kunne hjelpe, men dessverre ... Har en HP Pavilion P0-76.

Lenke til kommentar

Hva står det under Driver Date under Driver fanen på WiFi enheten når du åpner den fra Device Manager? Hvis datoen er forholdsvis ny så vil jeg fortsatt tro at Windows Update har installert en ny driver.

Det står driverdato 01.08.2014 versjon 2013.3.709.2014 og det er Realtek RTL8723BE 802.11 b/g/n Wifi Adapter

Lenke til kommentar

Grunden att jag frågar är att Get sin tv-box/router driver och leker dhcp med sin innebyggda mediaserver. Höll på att driva mig till vansinne. Det skedde bara på några klienter. Slog bara av nätverket på den så att den bara tar signal genom koax så går allt bra. Det tog Get bortimot ett halvår och lösa det....

Men har du ingen liknande box så ser du självklart bort från mitt "tips"

Har du Get som leverantör på tv/internet eller bägge?

Nei, Telecom (bor i Italia).
Lenke til kommentar

Pc-en har stått i fred en stund og klarte plutselig å koble seg til et øyeblikk. Status er innimellom "tilkoblet", den gjenkjenner ruteren og ip-adressen er 192. Alt ser tilsynelatende greit ut, MEN jeg klarer fremdeles ikke å komme meg på nett. Klarte delvis å åpne en nettside, før det stoppet opp. Så det går i framover ...

Lenke til kommentar

Fremdeles ikke stabil internett, verken kablet eller wifi?

Venter fremdeles på denne..
Hva viser ipconfig /all?
Du kan høyreklikke > trykk merk alt > trykk enter. Åpne notepad > paste. Også kopi past det som er vært å ta med.

Takk, da fikk jeg til å kopiere:) Jeg er på nett uten problem med kabel, men fortsatt samme problem med wifi - kun begrenset tilgang - også når jeg prøver å koble meg til Android hotspot.

Wireless LAN adapter Local Area Connection* 14:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #6

Physical Address. . . . . . . . . : 10-08-B1-8E-4E-C3
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter WiFi:

Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8723BE 802.11 b/g/n Wi-Fi Adap
ter
   Physical Address. . . . . . . . . : 10-08-B1-8E-4E-C3
   Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.67.195(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
   Default Gateway . . . . . . . . . :
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Bluetooth Network Connection 4:

Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)
   Physical Address. . . . . . . . . : 10-08-B1-8E-4E-C4

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix  . : sitecom.modem
   Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe FE Family Controller
   Physical Address. . . . . . . . . : 8C-DC-D4-8B-3B-0D

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
   Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No

Tunnel adapter isatap.{DECD03C8-63C2-4701-93A7-41A070F483DB}:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #3
   Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Lenke til kommentar

Vil bare gjøre dere oppmerksom på at bl.a noen av Broadcom WIFI drivere/kortene klikket helt etter siste MS-oppdateringer. Har jobbet meg nesten ihjel med den saken nå.

I siste uka seff..

(bl.a Broadcom SDIO-kortdrivere)

Så same shit here...

Ja, jeg mistenkte også en MS oppdatering av driver, men han skriver at dato for gjeldende driver er 01.08.2014 på WiFi kortet. Den datoen skulle vært mye nyere hvis dette var tilfelle.

Så oppsummert har vi: Det er ikke routeren siden andre maskiner klarer å koble seg til. PC'en klarer å koble seg opp via kabel, så det er begrenset til WiFi kortet. Det er ikke driveren, siden denne neppe har vært endret siden problemet oppsto. Det er ikke manuell IP på WiFi tilkoblingen siden maskinen fortsatt får en 169.254.x.x adresse (ref siste ipconfig dump). Det kan være en litt sær innstilling et sted eller virus/malware som lager problemer, men dette er bare synsing og vanskelig å fastslå over dette forumet (det er mulig en malware/virus scan kan hjelpe, men ikke hold pusten). Du kan eventuelt prøve å gjenopprette fabrikk imaget, klikk F12 (tror jeg) i oppstarten og kjøre HP Recovery eller hva de kaller det. Husk backup først, for alt på maskinen blir fjernet og satt tilbake til slik den var fra fabrikken.

Eller siste alternativ er at det er en fysisk skade på enheten. I så fall kan HP sende en ny WiFi modul, kanskje får du dette på garantien (det innebærer dog å skru opp maskinen). Hvis du ikke får dette, samt montering på garantien ville jeg kanskje bare vurdert å kjøpe en enkel USB dongle til ~300 kr som gir WiFi. Kanskje er dette alternativet både det enkelste og beste.

Endret av Kjetil_hp
Lenke til kommentar

Vil bare gjøre dere oppmerksom på at bl.a noen av Broadcom WIFI drivere/kortene klikket helt etter siste MS-oppdateringer. Har jobbet meg nesten ihjel med den saken nå.

I siste uka seff..

(bl.a Broadcom SDIO-kortdrivere)

Så same shit here...

Ja, jeg mistenkte også en MS oppdatering av driver, men han skriver at dato for gjeldende driver er 01.08.2014 på WiFi kortet. Den datoen skulle vært mye nyere hvis dette var tilfelle.

Så oppsummert har vi: Det er ikke routeren siden andre maskiner klarer å koble seg til. PC'en klarer å koble seg opp via kabel, så det er begrenset til WiFi kortet. Det er ikke driveren, siden denne neppe har vært endret siden problemet oppsto. Det er ikke manuell IP på WiFi tilkoblingen siden maskinen fortsatt får en 169.254.x.x adresse (ref siste ipconfig dump). Det kan være en litt sær innstilling et sted eller virus/malware som lager problemer, men dette er bare synsing og vanskelig å fastslå over dette forumet (det er mulig en malware/virus scan kan hjelpe, men ikke hold pusten). Du kan eventuelt prøve å gjenopprette fabrikk imaget, klikk F12 (tror jeg) i oppstarten og kjøre HP Recovery eller hva de kaller det. Husk backup først, for alt på maskinen blir fjernet og satt tilbake til slik den var fra fabrikken.

Eller siste alternativ er at det er en fysisk skade på enheten. I så fall kan HP sende en ny WiFi modul, kanskje får du dette på garantien (det innebærer dog å skru opp maskinen). Hvis du ikke får dette, samt montering på garantien ville jeg kanskje bare vurdert å kjøpe en enkel USB dongle til ~300 kr som gir WiFi. Kanskje er dette alternativet både det enkelste og beste.

Takk igjen for mange tips! Ting går framover, og i dag tidlig koblet faktisk pc-en seg til nettverket. Jeg fikk åpnet nettsider, men det gikk fryktelig treigt. Kanskje det har hjulpet at jeg har installert driver på nytt og vært tilkoblet nettet igjen via kabel. Nå bruker jeg kabel, og håper at pc-en på magisk vis skal finne tilbake til formen!

Lenke til kommentar
men han skriver at dato for gjeldende driver er 01.08.2014 på WiFi kortet. Den datoen skulle vært mye nyere hvis dette var tilfelle.

Problemet her er at jeg får ikke ferdiginstallert de nye drivere, får bare feilmelding og kode i loggen til oppdatering: Device SD/VID (lang kode) requires futher installasjon. Og da stopper alt.

Ikke får jeg lagt til siste drivere fra Broadcom heller.  Er helt sikker på at det er bug en eller annen plass, jobber videre med saken.

:)

Lenke til kommentar

Hepp!

Fikk tilsendt en ny fil fra ASUS-support, Wireless radiocontrol for win10. Ser ut til å funke nå :)

Så bra! Jeg venter fortsatt på tilbakemelding fra HP-support, så får jeg bare leve med kabel så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...