Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Uidentifisert nettverk - hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får du kontakt med kabel?

Og når du sier du har gjort reset, har du resatt boksen til fabrikkinnstillinger, eller bare tatt strømmen av og på?

Jeg har ikke prøvd med kabel, men pc-en kan logge seg på internett gjennom Android hotspot. Jeg har resatt til fabrikkinnstillinger (holdt knappen inne mer enn 15 sek).

Ville absolutt forsøkt med kabel.

Fungerer det med kabel så er problemet begrenset til Wi-Fi.

Hvis Wi-Fi fungerer på andre enheter i huset, ligger problemet i oppsettet på Wi-Fi på den bestemte PCen.

Ville da forsøkt å slette innstillingene for det gjeldende trådløse nettet på PCen og legge det til på nytt.

Jeg fikk koblet pc-en til Android hotspot i går og kom på nett. I dag gikk det derimot ikke. Andre enheter i huset har ikke problem med wifi, så det må være noe med denne pc-en eller kommunikasjonen mellom pc-en og ruteren. Jeg har fjernet nettverket fra lista og skrevet inn passordet på nytt uten at det har hjulpet. Vet ikke om det er noe mer jeg kan gjøre for å slette innstillingene for det gjeldende nettverket på pc-en.

Da har jeg prøvd med kabel og får meldingen "Ethernet har ikke gyldig ip-konfigurasjon". Kommer altså heller ikke på nett med kabel.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du har satt opp IP-config manuelt, i stedet for å bruke DHCP.

Jeg har endret IP manuelt siden jeg fikk beskjeden "wifi har ikke gyldig ip-konfig". Hva mener du med å bruke DHCP? At det står på automatisk?

Lenke til kommentar

Får du kontakt med kabel?

Og når du sier du har gjort reset, har du resatt boksen til fabrikkinnstillinger, eller bare tatt strømmen av og på?

Jeg har ikke prøvd med kabel, men pc-en kan logge seg på internett gjennom Android hotspot. Jeg har resatt til fabrikkinnstillinger (holdt knappen inne mer enn 15 sek).

Ville absolutt forsøkt med kabel.

Fungerer det med kabel så er problemet begrenset til Wi-Fi.

Hvis Wi-Fi fungerer på andre enheter i huset, ligger problemet i oppsettet på Wi-Fi på den bestemte PCen.

Ville da forsøkt å slette innstillingene for det gjeldende trådløse nettet på PCen og legge det til på nytt.

Jeg fikk koblet pc-en til Android hotspot i går og kom på nett. I dag gikk det derimot ikke. Andre enheter i huset har ikke problem med wifi, så det må være noe med denne pc-en eller kommunikasjonen mellom pc-en og ruteren. Jeg har fjernet nettverket fra lista og skrevet inn passordet på nytt uten at det har hjulpet. Vet ikke om det er noe mer jeg kan gjøre for å slette innstillingene for det gjeldende nettverket på pc-en.

Da har jeg prøvd med kabel og får meldingen "Ethernet har ikke gyldig ip-konfigurasjon". Kommer altså heller ikke på nett med kabel.

Hva er satt av IP-konfigurasjon på det kortet da? Står det til DHCP (motta adresse automatisk)?

Lenke til kommentar

Her er en kommando du kan bruke for å sette nettverkskort i dhcp. Bytt ut det som står mellom gåseøyne om nødvendig.

netsh interface ip set address "Local Area Connection" dhcp

Da fikk jeg meldingen "Failed to configure the DHCP service. The interface may be disconnected. Systemet finner ikke angitt fil." Når jeg setter Ipv4 på automatisk igjen, får jeg en 169.254-adresse og ikke noe på gateway.

Lenke til kommentar

Her er en kommando du kan bruke for å sette nettverkskort i dhcp. Bytt ut det som står mellom gåseøyne om nødvendig.

netsh interface ip set address "Local Area Connection" dhcp

Da fikk jeg meldingen "Failed to configure the DHCP service. The interface may be disconnected. Systemet finner ikke angitt fil." Når jeg setter Ipv4 på automatisk igjen, får jeg en 169.254-adresse og ikke noe på gateway.

Kommandoen er for kabel. Hadde du kabelen tilkoblet mens du prøvde?

Om du bruker ipconfig, finner du ut hva som skal stå mellom gåseøyne for WIFI.

Lenke til kommentar

Vil råde deg til å fokusere på å få kablet forbindelse til å virke først, og sette kablet nettverkskort til å motta IP-adresse automatisk.

Først når dette fungerer, ville jeg gått videre med Wi-Fi.

Fungerer samme kabel med andre maskiner?

Er det "link"? Dvs. lyser/blinker det på nettverksporten du bruker på PC og ruter?

Hva slags PC har du?  Noen leverandører er glade i programvare som automatisk konfigurerer nettverkskortene - dette kan skape en uoversiktlig situasjon hvis man endrer nettverksinnstillinger manuelt.

Lenke til kommentar

Vil råde deg til å fokusere på å få kablet forbindelse til å virke først, og sette kablet nettverkskort til å motta IP-adresse automatisk.

Er det "link"? Dvs. lyser/blinker det på nettverksporten du bruker på PC og ruter?

Hva slags PC har du?  Noen leverandører er glade i programvare som automatisk konfigurerer nettverkskortene - dette kan skape en uoversiktlig situasjon hvis man endrer nettverksinnstillinger manuelt.

Takk for at du tar deg tid til å svare! Jeg skal forsøke nå først å få den på nett med kabel. Jeg har en HP Pavilion P0-95, kjøpt i våres. Har hatt problemer med internettforbindelsen for noen måneder siden også. Da klarte pc-en ofte ikke å koble seg på nettet etter at den hadde vært i hvilemodus. Dvs. jeg kom på nett til slutt, men det kunne ta opptil et par timer. Husker ikke eksakt hva som løste problemet, for jeg prøvde mye.

Lenke til kommentar

Takk for at du tar deg tid til å svare! Jeg skal forsøke nå først å få den på nett med kabel. Jeg har en HP Pavilion P0-95, kjøpt i våres. Har hatt problemer med internettforbindelsen for noen måneder siden også. Da klarte pc-en ofte ikke å koble seg på nettet etter at den hadde vært i hvilemodus. Dvs. jeg kom på nett til slutt, men det kunne ta opptil et par timer. Husker ikke eksakt hva som løste problemet, for jeg prøvde mye.

Jeg kom på nett uten problem med kabel. Hadde visst brukt feil kabel i går. Nå gjelder det bare å finne ut hva jeg skal gjøre videre.

Lenke til kommentar

Da vet du at PCen og IP-stacken er i orden, det er jo fint. :)

Da virker det for meg som PCen rett og slett har lagret feil passord for det trådløse nettet.

Forsøk å slette dette, skrive passordet inn i f.eks. notepad (så du ser hva du skriver) koble til det trådløse nettet på nytt, og copy/paste passordet fra Notepad når du blir spurt om dette.

Lenke til kommentar

Hadde tilsvarende/lignende problem på en PC her hjemme, og da skyldtes det at jeg sluttet å bruke Astrill VPN, og denne hadde gjort ei forandring på ei innstilling i oppkoblingen som ikke ble tilbakestilt ved av-installasjon. Husker ikke helt hva det var, men tror jeg fikset det i egenskapene for nettleseren eller noe slikt  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...