IngB Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 For tre dager siden ville plutselig ikke pc-en koble seg til internett da jeg skrudde den på om morgenen. Det står "uidentifisert nettverk" og ved feilsøking får jeg meldingen "wifi har ikke gyldig IP-konfigurasjon". Ip-adressen er nå 169.245.114.181. Både pc og router er knapt et halvt år. Jeg har restartet, gjort reset og dratt ut kontaktene et utall ganger, uten suksess. Andre enheter i huset har ingen problem med tilkoblingen, og jeg kan koble pc-en til Android hotspot, så antar at nettkortet er ok. Pc-en brukes daglig i jobbsammenheng, så dette begynner å bli krise. Jeg er ingen dataekspert, men ut fra hva jeg har funnet på nettet, har jeg gjort følgende: - systemgjenoppretting - endret ip-adressen manuelt - ipconfig/release, renew, DNS flush (men netsh winsock reset gikk ikke, selv om jeg står som admin ifølge brukerkonto) - avinstallert virusprogam (Avast gratisversjon) For noen dager siden lastet jeg ned Windows 10, men jeg har ennå ikke installert det, så skulle ikke tro det har skapt problemer. Internett har uansett fungert etter det. Noen som har et lurt forslag til hva jeg kan gjøre? Svært takknemlig for hjelp!! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 En 169.254-adresse setter enheten for seg selv når den ikke får tildelt en DHCP-adresse og ikke har fast IP. Siden du kan koble andre enheter til router, bør den være i orden. Siden du kan koble PCen til andre enheter, bør også den være i orden. Eneste som gjenstår da er endringer i oppsettet på routeren, enten ved at din MAC-adresse er black-listed der, eller at router er låst til en 802.11-variant som din PC ikke støtter. Lenke til kommentar
IngB Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 En 169.254-adresse setter enheten for seg selv når den ikke får tildelt en DHCP-adresse og ikke har fast IP. Siden du kan koble andre enheter til router, bør den være i orden. Siden du kan koble PCen til andre enheter, bør også den være i orden. Eneste som gjenstår da er endringer i oppsettet på routeren, enten ved at din MAC-adresse er black-listed der, eller at router er låst til en 802.11-variant som din PC ikke støtter. Takk for svar! Jeg har en Sitcome x6 N900-router. Har tenkt at det kunne hjelpe å gå inn og endre noe i routeren, men finner ikke ut hvordan jeg skal gjøre det, og ingen adresse jeg kan skrive inn for å gjøre det offline. 802.11-variant vet jeg ikke hva er ... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 http://portforward.com/default_username_password/Sitecom.htm Lenke til kommentar
IngB Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 http://portforward.com/default_username_password/Sitecom.htm Takk for linken! Har prøvd å skrive ip-adressen til routeren i nettfeltet, men får bare beskjeden "err_address_unreachable". Ip-adressen jeg brukte, var den som står under Gateway til en annen pc i huset. Lenke til kommentar
IngB Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Resett boxen først Har gjort reset igjen, men det hjalp ikke :-( ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 (endret) Får du kontakt med kabel? Og når du sier du har gjort reset, har du resatt boksen til fabrikkinnstillinger, eller bare tatt strømmen av og på? For reset, trykk inn OPS-knappen på baksiden og hold den inne i 15 sekunder. Du bør også oppgradere til nyeste FW dersom du ikke har gjort det: http://www.sitecomlearningcentre.com/products/wlm-6600v1001/wi-fi-modem-router-x6-n900/downloads Endret 29. november 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
IngB Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Får du kontakt med kabel? Og når du sier du har gjort reset, har du resatt boksen til fabrikkinnstillinger, eller bare tatt strømmen av og på? Jeg har ikke prøvd med kabel, men pc-en kan logge seg på internett gjennom Android hotspot. Jeg har resatt til fabrikkinnstillinger (holdt knappen inne mer enn 15 sek). Lenke til kommentar
IngB Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Da har jeg kommet inn på siden til routeren via en annen pc. Jeg har fått satt riktig ip-adresse på maskinen, og nå er jeg koblet til, men fremdeles ikke på nett. I stedet for meldingen "wifi har ikke gyldig IP-konfigurasjon" står det nå "Standard Gateway er ikke tilgjengelig". Jeg har satt inn standard gateway identisk med pc-en som er på nett. Noen som vet hva jeg skal se etter og ev. endre på siden til routeren for å løse problemet? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Prøv å avinnstallere driveren, og innstaller på nytt. Eventuelt last ned alternativ driver, om det finnes. Er vel slik at ikke alle Wifi-kort "liker" alle AP-er. På min bærbare mister jeg forbindelsen 2-3 ganger i uken. Lenke til kommentar
IngB Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Prøv å avinnstallere driveren, og innstaller på nytt. Eventuelt last ned alternativ driver, om det finnes. Er vel slik at ikke alle Wifi-kort "liker" alle AP-er. På min bærbare mister jeg forbindelsen 2-3 ganger i uken. Takk for forslaget! Jeg har prøvd dette nå, men det gjorde dessverre ikke noen forskjell. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 For å ta det et langt steg videre. Last ned en linuxdistro og se om du da kan få forbindelse. Begynner å lure på om det ligger noe i ruter/AP som nekter deg forbindelse. Lenke til kommentar
IngB Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 For å ta det et langt steg videre. Last ned en linuxdistro og se om du da kan få forbindelse. Begynner å lure på om det ligger noe i ruter/AP som nekter deg forbindelse. Jeg har lite greie på data og vet ikke hva linuxdistro er. Det er godt mulig at det er noe i ruteren som nekter meg forbindelse. Jeg har gått inn på Sitecome-siden til ruteren via en annen pc, men aner ikke hva jeg ev. kan endre der som kan løse problemet. Iblant står det at jeg er tilkoblet, men det er likevel umulig å åpne nettsidene ("Denne nettsiden er ikke tilgjengelig"). Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Om du har resatt den skal det vel ikke være noe. Men det er ofte slike ting som MAC-adresse som kan brukes for å stenge noen ute. Men har en nabo som ikke kan få nettverk fra telenor-ruteren sin (over WIFI). Det passer bare ikke i lag, uten at jeg kan si hvorfor. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Og du har sjekket ut at IPv4 og IPv6 protokoller er riktig konfigurert? Har nemlig vært bort i maskiner hvor malware aka trojaner/worms osv. har klart å forandre innstillinger der. Lenke til kommentar
IngB Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Om du har resatt den skal det vel ikke være noe. Men det er ofte slike ting som MAC-adresse som kan brukes for å stenge noen ute. Men har en nabo som ikke kan få nettverk fra telenor-ruteren sin (over WIFI). Det passer bare ikke i lag, uten at jeg kan si hvorfor. Pc og ruter har fungert stort greit sammen i et halvt år, så jeg skjønner ikke hva som plutselig har skjedd. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Får du kontakt med kabel? Og når du sier du har gjort reset, har du resatt boksen til fabrikkinnstillinger, eller bare tatt strømmen av og på? Jeg har ikke prøvd med kabel, men pc-en kan logge seg på internett gjennom Android hotspot. Jeg har resatt til fabrikkinnstillinger (holdt knappen inne mer enn 15 sek). Ville absolutt forsøkt med kabel. Fungerer det med kabel så er problemet begrenset til Wi-Fi. Hvis Wi-Fi fungerer på andre enheter i huset, ligger problemet i oppsettet på Wi-Fi på den bestemte PCen. Ville da forsøkt å slette innstillingene for det gjeldende trådløse nettet på PCen og legge det til på nytt. Lenke til kommentar
IngB Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Og du har sjekket ut at IPv4 og IPv6 protokoller er riktig konfigurert? Har nemlig vært bort i maskiner hvor malware aka trojaner/worms osv. har klart å forandre innstillinger der. Hvordan sjekker jeg at IPv4 og IPv6 protokoller er riktig konfigurert? Jeg har haket av IPv6 og endret IPv4 manuelt til 192.168.0.101 siden jeg hadde fått en 169.254-adresse. Det gjorde at pc-en kunne identifisere nettverket, men likevel er jeg ikke på nett. Lenke til kommentar
IngB Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Får du kontakt med kabel? Og når du sier du har gjort reset, har du resatt boksen til fabrikkinnstillinger, eller bare tatt strømmen av og på? Jeg har ikke prøvd med kabel, men pc-en kan logge seg på internett gjennom Android hotspot. Jeg har resatt til fabrikkinnstillinger (holdt knappen inne mer enn 15 sek). Ville absolutt forsøkt med kabel. Fungerer det med kabel så er problemet begrenset til Wi-Fi. Hvis Wi-Fi fungerer på andre enheter i huset, ligger problemet i oppsettet på Wi-Fi på den bestemte PCen. Ville da forsøkt å slette innstillingene for det gjeldende trådløse nettet på PCen og legge det til på nytt. Jeg fikk koblet pc-en til Android hotspot i går og kom på nett. I dag gikk det derimot ikke. Andre enheter i huset har ikke problem med wifi, så det må være noe med denne pc-en eller kommunikasjonen mellom pc-en og ruteren. Jeg har fjernet nettverket fra lista og skrevet inn passordet på nytt uten at det har hjulpet. Vet ikke om det er noe mer jeg kan gjøre for å slette innstillingene for det gjeldende nettverket på pc-en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå