Gå til innhold

Fortvilt: Datatrøbell

DrittData

Anbefalte innlegg

Hello!

Har flere delikate problemer, og håper noen kan hjelpe litt.

Har byttet hovedkort fra et standard HP kort (PA 750.no-pc) til et Abit kort.

Etter byttet formaterte jeg disken, og installerte W2000 s9om før. Men nå har jeg problemer.

Maskinen starter ikke på første forsøk, men på 5-6. Den henger som oftest i oppstarten der hvor windows-logoen vises og det går prikker bortover (boot op screen).

I tillegg starter maskinen ofte på nytt mitt under oppstartsforsøk og slike tin. Vanlig oppstartstid: 15 min.

---

Når jeg først kommer inn, så dukker følgende melding opp:

Program Error

svchost.exe gas generated error and is closing (eller noe sånt).

Ofte starter maskinen på nytt i OP.

I tillegg kommer det til tider en blå skjerm, med budskapet:

Psycial memoy dump started.

og slike ting...

---

Mange programmer kan ikke startes, pga. at Windows installer ikke liker det. Samme program funket under w2000 tidligere.

Har også under flere programmer fått meldingen:

Sys Mgr sys Dump Exception

System Dump file could not be opened.

Program error

Sysdump.txt saved

Program error

[programmet avsluttes].

---

Siste feil: Har nettopp byttet fra Telenor ADSL til kabel-internet.. Det funker noen minutter, så kobles forbindelsen ned og jeg må restarte maskinen før jeg nok en gang kan surfe...

---

Håper noen med mer peil enn meg kan hjelpe. Er litt kjipt at maskinen ikke funker, ville vært greit å kunne bruke den.

Mvh, Vegard Nekstad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye som kan være årsaken til et slikt problem, jeg ville gått inn i bios på kortet og sjekket innstillingene der, som f.eks cpu hastighet, minne hastighet og minne timings, prøv med slakkere timings o.l. sjekke hjemmesiden til abit og sjekk om minnebrikken(e) som brukes sammen med kortet er testet og "godkjent". Hvis kjølinga tillater det kan du også prøve å øke spenninga til minne cpu og chipset et hakk.

Kansje en bios oppdatering ville gjort noe? Mene kansje litt risikabelt med tanke på at systemet ikke er stabilt...

Lenke til kommentar

Holder en knapp på strømforsyningen jeg..Og forresten..det ingenting som er standard med HP...hadde det vært det så hadde de kanskje solgt flere maskiner.

Du bør også komme med litt flere spec's på denne maskinen, du gir oss ikke særlig mye å jobbe. Tror nok heller ikke at det er rammen din som er for raskt, tviler sterkt på det.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar
Hei igjen!

Fikk XP på egen partisjon med maskinen, men har nå en ny versjon av 2000.

Med maskinen fulgte en 256 mb DDR-brikke, i ettertid har jeg kjøpt en 512 mb DDR-brikke.

Prosessoren er en AMD XP 1800+ prosessor som fulgte ed maskinen. Forsøkte å endre hastigheten ned til 1500, og opp til 2200, men begge gangene kom jeg ikke inn og måtte resette cmos.

Forslag til programmer jeg bør teste maskinen med?
Noen som trenger flere spesifikasjoner?
Lenke til kommentar

Sikkert minnet som er gærnt. Prøv å teste rambrikkene hver for seg og se om det hjelper.

Hadde en maskin engang i tida (p200) som måtte *varmes opp!* *grin* før den ville boote. Hvis jeg prøvde å boote windows med engang jeg startet maskinen fikk jeg bare feilmeldinger, men etter 10-15 minutter på tomgang gikk det som hakka møkk. Den hengte seg likevel ofte i spill, fant etterhvert ut ved en tilfeldighet at det var minnet som var synderen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Høers mest sannsynlig ut som du har et virus inne på maskinen siden filen: svchost.exe er innblandet i dette.
svchost.exe er en systemfil som starter samtidig som systemet for å holde det med vedlikehold. gvis det er noe galt med den vil ekke maskinen starte som den skal.
Grunnen til at maskinen din starter tregt kan være at IDE kablene ikke er rett plassert. Sjekk at den som skal være på Master er ilamme en som er slave eller står alene.
Og du burde formatere også sette på Firewall siden det kan være en versjon av Ms-BlasterWorm du har fått deg.
Det blaster wormen gjør er at den avslutter prosessen svchost.exe og du mister internettet. :)
Lenke til kommentar

Har du formatert harddisken? Hvis ikke, så opplever opperativsystemet omtrent det samme som du hadde hvis du plutseligt hadde hava i en by mitt i Kina. Systemt kjenner seg ikke igjen.

Hvis du har prøver å instalere Os fra disken som kom med HP'n, så skal du ha flaks hvis du får det til. Prøvde noe tilsvarende på en Compaq til en kammerat av meg, fikk det ikke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...