AzureDragon Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Jeg hadde to kompiser fra utlandet på besøk. Vi leide en bil og kjørte litt rundt i Norge. I dag kom det et brev om forelegg fra politiet for å kjøre 67 km/t i en 50-sone, 4600 kr! Bilen var leid på mitt navn. Det var derfor jeg fikk boten, men jeg kjørte ikke bilen på denne strekningen med fotoboks, det gjorde en av mine utenlandske kompiser. Hva gjør jeg? Jeg kan ikke betale denne boten, dajeg ikke har gjort noe galt. Skal jeg be politiet se på bildebevis for å bekrefte, og deretter oppgir jeg min kamerats navn til politiet? Politiet har vel ikke hjemmel til å rettsforfølge utlendinger for trafikkbøter uansett? Takk for svar. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 (endret) Jeg vil betalt boten. Deretter klaget den inn og bed dem om å komme med fotobevis. Når bildet viser at det ikke du som kjørte bilen, så vil sikkert snuten fikse resten Endret 28. november 2015 av Lakrisbåt Lenke til kommentar
Zash Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Hvorfor betale boten først? 4 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Jeg vil betalt boten. Deretter klaget den inn og bed dem om å komme med fotobevis. Når bildet viser at det ikke du som kjørte bilen, så vil sikkert snuten fikse resten Når du betaler boten erkjenner du at kravet er legitimt. Tror du de gidder å lette på rompa for å gi han pengene tilbake? Såklart han må be om fotobevis først. 3 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 I leiebilavtalen kan du låne bort bilen til andre? isåfall vil du skyte deg selv i foten. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 I leiebilavtalen kan du låne bort bilen til andre? isåfall vil du skyte deg selv i foten. Tvilsomt, bilutleieselskapet vil sannsynligvis ikke bli involvert I en eventuell klagesak så de vil ikke få kjennskap til at bilen var lånt bort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Leiebilselskapet er ferdig med saken når de har oppgitt navnet på leietager til politiet (som regel tar de et fett gebyr for dette, som belastes leietager, gjerne 500-600 kr). Det er du som må bestride kravet, og oppgi hvem som kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet. Bildet vil som regel være god nok dokumentasjon på at det ikke var du som kjørte bilen. Ettersom du var ansvarlig for bilen, må du vite hvem dette var. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Men hvordan går det siden sjåføren er en utlending som ikke er bosatt i Norge? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Det er vel politiets bekymring? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Jeg lar ALDRI noen andre kjøre min bil, uten at jeg er med. Så enkelt er det. Jeg vil ikke ha politi på døren fordi "jeg" har kjørt ned noen og stukket av, eller fete bøter i posten LENGE etter fartsovertredelsen skjedde, og ingen husker hvem som lånte bilen torsdag 20 august kl. 17.46... Lenke til kommentar
Nicolae Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 (endret) Eier, eller i dette tilfelle leietager, har ikke noe solidarisk ansvar sammen med fører. Det er politiet som må bevise at du var sjåføren gjennom et bilde, de sender ikke forelegg uten. De har sikkert et bilde der føreren er gjenkjennbar og tror at det er deg. Hvis de får se deg i virkeligheten og ser at det ikke er deg på bildet vil de helt sikkert frafalle forelegget. Men du er pliktig til å opplyse hvem som kjørte. Tipper de sender forelegg til personen som kjørte. Om de kan forfølge det i hans hjemland vet jeg ikke, sikkert avhengig av hvilket land det er. Ring og avtal et møte fortell hvem som kjørte. Det er vel det smarteste. Endret 29. november 2015 av Nicolae Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Jeg lar ALDRI noen andre kjøre min bil, uten at jeg er med. Så enkelt er det. Jeg vil ikke ha politi på døren fordi "jeg" har kjørt ned noen og stukket av, eller fete bøter i posten LENGE etter fartsovertredelsen skjedde, og ingen husker hvem som lånte bilen torsdag 20 august kl. 17.46... Det er jo ditt valg såklart, men er det relevant for trådstarter om du låner bort bilen eller ikke? AtW 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Det er det sikkert ikke, men kun et velment råd. ...som jeg har sett at du også kommer med av og til i diverse tråder 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Det er det sikkert ikke, men kun et velment råd. ...som jeg har sett at du også kommer med av og til i diverse tråder Hehe, ok AtW 1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Jeg ville bare oppgitt hvem som kjørte bilen. De vil ikke få noen bot uansett. Om de så skulle trosse all sannsynlighet og ende opp med å måtte betale boten kan de jo egentlig bare takke seg selv uansett. Jeg ville ihvertfall ikke betalt boten, tar sikkert ukevis før man får pengene tilbake. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Jeg lar ALDRI noen andre kjøre min bil, uten at jeg er med. Så enkelt er det. Jeg vil ikke ha politi på døren fordi "jeg" har kjørt ned noen og stukket av, eller fete bøter i posten LENGE etter fartsovertredelsen skjedde, og ingen husker hvem som lånte bilen torsdag 20 august kl. 17.46... Det er da helt uproblematisk å håndtere dette ved å avvise kravet og opplyse om hvem som er riktig addressat dersom man er pliktig til å oppgi det (det er man ikke om det er den nærmeste familie) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Hvordan fungerer det hvis den som lånte bilen er nær familie? Du kan si at det ikke var du som kjørte, men nekte å si hvem som kjørte bilen din? Vil da politiet sende boten til dine nærmeste familiemedlemmer inntil noen betaler den? Hva om det ikke var et familiemedlem som kjørte, men du sier at det var det for å slippe boten? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Siden du ikke har plikt til å angi din nære familie (ektefelle, foreldre, søsken, barn sånn ca) kan du opplyse om at du ikke vil angi hvem som kjørte bilen. Politiet vil deretter måtte starte etterforskning om de vil ha boten betalt. Hvis du ikke sier hvem det var og har plikt til å angi det kan du selvsagt straffeforfølges for dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Siden du ikke har plikt til å angi din nære familie (ektefelle, foreldre, søsken, barn sånn ca) kan du opplyse om at du ikke vil angi hvem som kjørte bilen. Hvis du ikke sier hvem det var og har plikt til å angi det kan du selvsagt straffeforfølges for dette. Hvor har du det fra? Åpner norsk lovverk for å dette? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Siden du ikke har plikt til å angi din nære familie (ektefelle, foreldre, søsken, barn sånn ca) kan du opplyse om at du ikke vil angi hvem som kjørte bilen. Hvis du ikke sier hvem det var og har plikt til å angi det kan du selvsagt straffeforfølges for dette. Hvor har du det fra? Åpner norsk lovverk for å dette? Info her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå