telconn Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 (endret) Hei, skal ha en kilde oppgave i historie om 'Hvorfor var kongen avhengig av et nært samarbeid med bøndene i vekst perioden 1500-1800 og hvilke konsekvenser fikk samarbeidet for bondefamillien?det skal være en muntlig fremføring på rundt 8 min, har funnet litt, men jeg tror ikke det er nok til og prate om i 8 min, kunne dere vært så snille og hjulpet meg med og finne litt stoff om temaet? Takk! Endret 29. november 2015 av Hårek Gjenoppretter slettet innlegg Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Det skjedde jo veldig mye gjennom de 300 årene, det er vel danske konger læreren her tenker på siden dette var i dansketida. Tidligere hadde Svartedauden ført til at den norske kongen var tvunget til å gi sysselmennene jord. For det var det eneste han kunne lønne dem med etter Svartedauden. Dette førte til at sysselmennene ble store jordeiere, og de var forent gjennom giftermål og kunne med rette kalles for adel. Og dette førte til at den norske kongen mer og mer mistet kontrollen over adelen. Adelen begynte også å bestå av dansker og tyskere. Dette igjen førte til at Norge gikk inn i en ganske dyster 400-års periode på danske og svenske hender. Som det er ganske godt kjent, fikk småbøndene det bedre en periode etter Svartedauden siden de kunne flytte over til bedre gårder og få mer land. Men adelen ble veldig mektige. I Danmark planla adelen å jage alle småbøndene fra gårdene deres, samle alle i storgårder og nærmest utnytte småbøndene som slaver. (Noe som man vel ser i filmen "Pelle Erobreren"). De ville dette skulle skje i hele Norge også, men i Norge hadde de ikke nok kontroll til at de kunne gjøre det helt på samme måten. Utover på 1600-tallet begynte byborgere å få mer makt, gjerne gjennom handelspatrisiater. I Norge hadde man noe som het "Plankeadelen" som var byborgere som tjente seg rike på trelasthandel. Det står faktisk i boka "Fremad og aldri glemme" at kongen så seg lei på de adelige jordeiernes makt. Og han inngikk etter hvert derfor kompaniskap med handelsborgerne. Etter fem kriger mellom 1610 og 1660 hadde adelen mistet mye av sin makt, og konsekvensen ble at adelen måtte begynne og betale skatt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg