sedsberg Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Er batteriet gåent vil det tappe seg selv. I tillegg vil det ha lite igjen av den opprinnelige kapasiteten. Så selv om det er ladet 100% kan du fremdeles ha for lite strøm til å få starta. Og har du en gåen celle eller to vil du rett og slett aldri få ladet det. (Kun tilsynelatende). Endret 7. februar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Satser på nytt batteri fikser problemet, det må jo skiftes ut innimellom! Tips til nytt batteri? Hvor mye ah trenger jeg? Biltema sine funker vell greit? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Biltema er helt greie. Kjøp samme kapasitet som det gamle. Sjekk plasseringa av polene. Men få sjekket ladinga. Kjipt å kjøpe nytt batteri til 600kr. bare for at det skal ryke etter 3 dager. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Ok. Takk.Da kjøper jeg et multimeter. Og muligens 802622 til 799. 62 ah hvis det har samme kapasitet som mitt gamle, sjekker det i morgen.Jeg lader opp batteriet til full kapasitet, for så å koble det til bilen. Så sjekker jeg ladespenninga ved starte bilen, for så å holde multimeterpinnene rett på polene, hvorav jeg skal få et resultat på ca 14,4 v, ettersom det er et nyoppladet og nytt batteri? Hvordan viser det ladespenningen ved å holde over polene på batteriet? Vil det ikke bare gi meg spenningen på batteriet, hvordan finner jeg i så fall det ut? Jeg er ganske blank på dette =) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Når motoren er i gang måler du ladespenninga. Dynamoen er koblet direkte til batteriet. Når du stopper motoren vil spenningen sakte synke ned til 12,6V hvis det er fullt. Mål ladespenninga med mest mulig elektrisk på. Setevarmere, fjernlys, kupévifte, tåkelys, bakrutevarmer etc. Edit: Om kapasiteten ikke er 100% lik er ikke så nøye. Det viktigste er at det passer fysisk og at polene har samme plassering. Endret 7. februar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Når motoren er i gang måler du ladespenninga. Dynamoen er koblet direkte til batteriet. Når du stopper motoren vil spenningen sakte synke ned til 12,6V hvis det er fullt. Mål ladespenninga med mest mulig elektrisk på. Setevarmere, fjernlys, kupévifte, tåkelys, bakrutevarmer etc. Edit: Om kapasiteten ikke er 100% lik er ikke så nøye. Det viktigste er at det passer fysisk og at polene har samme plassering. Takk så mye! Skal bli spennende å teste ut. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Høres mer ut som du har en deffekt startmotor 1 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Har jo aldri hatt problemer med ulyder eller slikt ved start, og har alltid startet på første forsøk, selv i denne perioden. Og det har hjulpet de nevnte gangene med startkabler og lading. Denne gangen var muligens batteriet i enda dårligere stand og de som hjalp meg på bensinstasjonen hadde ikke tid til å la meg lade mer enn et par minutter. Men skal aldri si aldri. Har et nytt batteri på lading på soverommet nå så jeg håper problemene forsvinner nå. Skal få testet spenningen. Endret 8. februar 2016 av OddZen Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Ok, nå har jeg byttet batteri. Får fortsatt ikke start... Hva mer kan jeg sjekke lett? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Gir bilen fra seg noe lyd? Et klikk i det du vrir om nøkkelen for eksempel? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Det kommer et lite klikk, høres ut som det kommer fra girspake området. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Da er det ganske sannsynlig at vi snakker om problemer med starter, og at batteriet aldri var problemet. Det kan også være jordingen til motorblokk, men det anser jeg som mindre sannsynlig. At en slik feil som defekt starter kommer periodisk er ganske vanlig.. For å få den i gang kan det ofte funke å slå på starteren med en hammer, men det blir uansett nødvendig å gjøre noe med det snart. Å bytte starter er som regel relativt enkelt, men bilen må opp på bukker. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Pris for en starter? Og kan en brukt starter være et alternativ? Hvor finner man i så fall det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Det kommer et lite klikk, høres ut som det kommer fra girspake området. Kan det være feil på sensoren som skal sikre at bilen ikke starter med mindre den står i P eller N? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Det kommer et lite klikk, høres ut som det kommer fra girspake området. Kan det være feil på sensoren som skal sikre at bilen ikke starter med mindre den står i P eller N? Skal aldri si aldri, har prøvd å starte i både P og N. Jeg skal prøve å klinke litt til startmotoren neste gang jeg tar en titt, den står fortsatt på parkeringsplassen ved bensinautomaten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Kan også være at klikket er fra det som fjerner sperren som gjør at man ikke kan få den ut av P når tenningen ikke er på. Du kan se om velgerspaken er låst i P når tenningen er av, og at den kan flyttes til R-N-D etter at det har klikket. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 (endret) Så hvordan kan jeg finne ut helt sikkert om det er starter eller ikke? Skal sjekke Zanta. Endret 10. februar 2016 av OddZen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Hørbart klikk fra sperren til girspaken? Det høres ut som en snodig bil i tilfelle. Sannsynligheten er stor for at det er starteren, men som det har blitt sagt hele tiden, du må feilsøke og ikke bare bytte deler slik du gjorde med batteriet. Det går an å måle innslaget på starteren for å finne ut mer.. Hvis du ikke kan nok selv kan du enten kontakte verksted eller prøve å få hjelp av noen du kjenner. Hvis du bor i Oslo kan jeg anbefale Triconor. Det er forresten pant også på startere, sånn så du husker å levere tilbake den gamle hvis det er der feilen ligger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Hørbart klikk fra sperren til girspaken? Det høres ut som en snodig bil i tilfelle. Jeg hører et klikk i min bil når sperren fra P kobles ut, men det er vel forskjellig fra bilmodell til bilmodell. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Ja får gjøre det, er sikkert best å få noen profesjonelle til å sjekke for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå