Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Radio, lys, og instrumenter virker men ingen start


OddZen

Anbefalte innlegg

Er batteriet gåent vil det tappe seg selv. I tillegg vil det ha lite igjen av den opprinnelige kapasiteten. Så selv om det er ladet 100% kan du fremdeles ha for lite strøm til å få starta.

 

Og har du en gåen celle eller to vil du rett og slett aldri få ladet det. (Kun tilsynelatende).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Takk.
Da kjøper jeg et multimeter.

Og muligens 802622 til 799. 62 ah hvis det har samme kapasitet som mitt gamle, sjekker det i morgen.
Jeg lader opp batteriet til full kapasitet, for så å koble det til bilen. Så sjekker jeg ladespenninga ved starte bilen, for så å holde multimeterpinnene rett på polene, hvorav jeg skal få et resultat på ca 14,4 v, ettersom det er et nyoppladet og nytt batteri? Hvordan viser det ladespenningen ved å holde over polene på batteriet? Vil det ikke bare gi meg spenningen på batteriet, hvordan finner jeg i så fall det ut? Jeg er ganske blank på dette =)

Lenke til kommentar

Når motoren er i gang måler du ladespenninga. Dynamoen er koblet direkte til batteriet. Når du stopper motoren vil spenningen sakte synke ned til 12,6V hvis det er fullt.

 

Mål ladespenninga med mest mulig elektrisk på. Setevarmere, fjernlys, kupévifte, tåkelys, bakrutevarmer etc.

 

Edit: Om kapasiteten ikke er 100% lik er ikke så nøye. Det viktigste er at det passer fysisk og at polene har samme plassering.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Når motoren er i gang måler du ladespenninga. Dynamoen er koblet direkte til batteriet. Når du stopper motoren vil spenningen sakte synke ned til 12,6V hvis det er fullt.

 

Mål ladespenninga med mest mulig elektrisk på. Setevarmere, fjernlys, kupévifte, tåkelys, bakrutevarmer etc.

 

Edit: Om kapasiteten ikke er 100% lik er ikke så nøye. Det viktigste er at det passer fysisk og at polene har samme plassering.

Takk så mye! Skal bli spennende å teste ut.

Lenke til kommentar

Har jo aldri hatt problemer med ulyder eller slikt ved start, og har alltid startet på første forsøk, selv i denne perioden. Og det har hjulpet de nevnte gangene med startkabler og lading. Denne gangen var muligens batteriet i enda dårligere stand og de som hjalp meg på bensinstasjonen hadde ikke tid til å la meg lade mer enn et par minutter.

 

Men skal aldri si aldri.
 

Har et nytt batteri på lading på soverommet nå så jeg håper problemene forsvinner nå. Skal få testet spenningen.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Da er det ganske sannsynlig at vi snakker om problemer med starter, og at batteriet aldri var problemet.

Det kan også være jordingen til motorblokk, men det anser jeg som mindre sannsynlig.

 

At en slik feil som defekt starter kommer periodisk er ganske vanlig..

 

For å få den i gang kan det ofte funke å slå på starteren med en hammer, men det blir uansett nødvendig å gjøre noe med det snart.

 

Å bytte starter er som regel relativt enkelt, men bilen må opp på bukker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det kommer et lite klikk, høres ut som det kommer fra girspake området.

Kan det være feil på sensoren som skal sikre at bilen ikke starter med mindre den står i P eller N?

Lenke til kommentar

 

Det kommer et lite klikk, høres ut som det kommer fra girspake området.

Kan det være feil på sensoren som skal sikre at bilen ikke starter med mindre den står i P eller N?

 

Skal aldri si aldri, har prøvd å starte i både P og N.

Jeg skal prøve å klinke litt til startmotoren neste gang jeg tar en titt, den står fortsatt på parkeringsplassen ved bensinautomaten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan også være at klikket er fra det som fjerner sperren som gjør at man ikke kan få den ut av P når tenningen ikke er på. Du kan se om velgerspaken er låst i P når tenningen er av, og at den kan flyttes til R-N-D etter at det har klikket.

Lenke til kommentar

Hørbart klikk fra sperren til girspaken? Det høres ut som en snodig bil i tilfelle.

 

Sannsynligheten er stor for at det er starteren, men som det har blitt sagt hele tiden, du må feilsøke og ikke bare bytte deler slik du gjorde med batteriet.

 

Det går an å måle innslaget på starteren for å finne ut mer..

 

Hvis du ikke kan nok selv kan du enten kontakte verksted eller prøve å få hjelp av noen du kjenner.

 

Hvis du bor i Oslo kan jeg anbefale Triconor.

 

Det er forresten pant også på startere, sånn så du husker å levere tilbake den gamle hvis det er der feilen ligger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hørbart klikk fra sperren til girspaken? Det høres ut som en snodig bil i tilfelle.

Jeg hører et klikk i min bil når sperren fra P kobles ut, men det er vel forskjellig fra bilmodell til bilmodell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...