ltdata Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Kan noen fortelle meg hvorfor jeg bør bytte fra en vanlig telefon som bare kan ringe og sende sms til en smartphone? Hvilke funksjoner bruker du på smartphonen som du ville savnet hvis du gikk tilbake til den vanlige mobiltelefonene? Hva synes du er de største fordelene med smartphone vs vanlig telefon? Hvilke funksjoner/apper bruker du mest og anser som mest nyttige? 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Jeg er glad i å ta bilder, så kameraene på smartphones er som regel mye bedre. Dessuten er det ofte enklere brukergrensesnitt når man kan trykke rett på ikonet på skjermen istedet for å flytte markeringen til det programmet man vil starte. Og større skjerm gjør det enklere å lese. Det er mine fordeler. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Jeg svarer deg mens jeg sitter på toalettet nå til eksempel, praktisk med nett overalt. - All informasjon er tilgjengelig hvorenn jeg er. - Diverse kommunikasjonsapps - Kameraet er som regel bedre - Spotify for musikk - Det er jo mer eller mindre en PC, hvor man har uendelige muligheter. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 (endret) GPS-navigasjon, apper, nettleser og e-post. Jeg bruker min smarttelefon så aktivt i all slags vær at jeg valgte en vanntett toppmodell fra Sony. Ikke billigst, men best til mitt bruk. Endret 28. november 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 28. november 2015 Forfatter Del Skrevet 28. november 2015 Men er det verdt 4000-6000kr? Lenke til kommentar
Woods Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 - Bruker den til å loggføre trening, både styrke og kondisjon. - GPS er praktisk både inn og utland. På ferie i sommer ble den ofte brukt Jeg kjøpte Lumia 640 til 995,- i sommer. Den kan gjøre alt som er nevnt i denne tråden( - vanntett). Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 (endret) Men er det verdt 4000-6000kr? Trenger ike koste så mye. Du får mye bra smartelefoner til under 2000 kr. Idag er det vel fortsatt noen gode "Black Friday" tilbud. Sony Xperia Z2 Microsoft Lumia 640 LTE Motorola Moto G 8GB (3. generasjon) LG G Flex 2 16GB Disse er vel noe av det beste du kan få tak i til en rimelig penge idag. Men når det er sagt, hvis du ikke har savnet surfing, gps, kamera og slikt på telefonen din før nå, ser jeg ingen grunn til å bytte. Ditt behov er ditt behov, og dersom en vanlig tastettelefon gjør jobben bra nok for deg, så er det ingen grunn til å bytte ut den. Hva med denne : LG Easy Smart H410 Her får du begge deler. Endret 28. november 2015 av medlem-169651 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Men når det er sagt, hvis du ikke har savnet surfing, gps, kamera og slikt på telefonen din før nå, ser jeg ingen grunn til å bytte. Ditt behov er ditt behov, og dersom en vanlig tastettelefon gjør jobben bra nok for deg, så er det ingen grunn til å bytte ut den. Kjente den tidligere selgeren i meg komme frem når jeg leste dette. Først og fremst skal man selvsagt vektlegge behov, men det finnes ofte valgmuligheter og funksjoner man ikke har kjennskap som kan påvirke valget negativt. Jeg ser for eksempel at OP har interesse for trening, og isåfall kan applikasjoner som Runkeeper, Strava, MyFitnessPal osv være av interesse. I mine øyne er det applikasjonene som gjør mobilen, ikke nødvendigvis hvor godt kameraet er(om du ikke skal erstatte et skikkelig kamera med mobilen). Mitt råd til trådstarter er å kjøpe en relativt rimelig smartmobil. De dyreste toppmodellene er bedre på området som antageligvis ikke berører h*n uansett. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Jeg føler veldig lite behov for noen av funksjonene og programvaren en smarttelefon tilbyr. De gangene jeg eventuellt hadde kunne brukt den (når jeg ikke er foran en PC) så gjør jeg andre ting og det er ikke noen vits å drive å sjekke e-post for eksempel da. Trening etc er jo greit å følge med på, men folk klarte seg uten før. Loggføre alt mulig rart er ikke noe for meg. Budsjettprogrammer er noe jeg kunne tenkt meg bittelitt, men med kvitteringer og diverse regnearkprogrammer på PC så trenger jeg ikke det heller, tar ikke lengre tid å fylle inn ting fra kvitteringer til et regneark når jeg kommer hjem enn å gjøre det med en gang man står i kassa (eller samtidig som man handler). Kamera har jeg stort sett plass til i lomma (men jeg er ikke bildetypen, gode minner har man i hodet). Jeg gidder ikke smarttelefon rett og slett fordi jeg kan gjøre alt den kan når jeg kommer hjem og hvis man har slik så blir det ofte slik at man trykker på den altfor mye. Greit nok når man sitter å venter på bussen for eksempel eller elever som tar notater kanskje (?), men jeg har ikke noe vanskeligheter med å bruke de "utdaterte" metodene. PS; Jeg forstår godt alle argumenter for, det gjør meg ingenting at alle har smarttelefon og hvordan de bruker dem er ikke noe jeg har noe med. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 (endret) Når det gjelder pris så synes jeg 1.500,- er nok. Har flere smarttelefoner men holder Motorola Moto G som jeg kjøpte for 1.500,- for å være best. (Til mitt bruk.) SMS fungerer bedre synes jeg. GPS og kartfunkjson er kjempe praktisk på reise. DNB sin bank app gjør at man kan skjekke nettbanken (saldo og bevegelser) uten å logge på. Det er ganske praktisk å ha en ekstra internett forbindelse (3/4G) Man har et bra kamera for hånden Man kan skrive små notater for ting man skal huske. Man kan også gjøre lydopptak. Man kan sjekke en internettside ved behov. Man kan sjekke bussrutene ved hjelp av en "buss app". Det er mulig å installere en kalkulator av høy kvalitet. Ellers så er det kjempeviktig å ikke installere en hel haug med funksjoner som man ikke behøver og som bruker mye strøm. Hvis man har "bare det man behøver" så holder batteriet en god uke. Hvis man installerer alt mulig annet så holder det knapt en dag og det vil bli mye utslitt mye tidligere. Facebook og andre internett apper er verstinger. Internett bør være slått av unntatt når man har behov for Internett. Endret 28. november 2015 av arne22 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 28. november 2015 Forfatter Del Skrevet 28. november 2015 Jeg har sett en fordel som jeg er synes kan virke nyttig. Det er å ta bilde av f.eks bussruter, vaktlister(jobb) og diverse ting som vil være litt knotetete og skrive ned for hånd (noe jeg gjør idag) Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Bussruter har du jo tilgang på med den - bilde unødvendig Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 28. november 2015 Forfatter Del Skrevet 28. november 2015 Bussruter har du jo tilgang på med den - bilde unødvendig ok, men vaktlister på jobb eller ting man ønsker å huske av notater etc som ikke er tilgjengelig på nett så er smartphonen fin Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Men er det verdt 4000-6000kr? Det er opp til hver enkelt. Jeg bruker mobilen såpass mye at jeg synes det er verdt å bruke 6000kr på den. Selv om jeg på siden også synes det er dyrt for en slik dings. Nå ringer jeg kanskje 10min og sender 5-10 SMS hver måned, men jeg bruker telefonen flere timer om dagen, så en vanlig telefon hadde ikke fungert for min del. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 (endret) Er ikke enig i at en telefon til 6.000 nødvendigvis er bedre bruksmessig enn en telefon til 1.500,- Den billigste kan godt være den beste avhengig av behov. Da er det egentlig viktigere å lese tekniske data eller å snakke med noen som har den telefonen man tenker å kjøpe. Motorola Moto G Rev 2 har for eksempel magnetsensor (kompass) men er ikke vanntett. Moto G Rev 3 er vanntett men mangler magnetsensor. For meg så er magnetsensor langt viktigere enn "vanntett" slik at jeg valgte utgave 2. (Som er den rimeligste.) Det er nok ellers sant at når man veger en dyrere modell så har den vanligvis flere av de funksjonene man behøver. Hvis man kjøper "dyreste modell" og fyller opp med det som finnes av unødvendige funksjoner så har man redusert batteritiden til en dag uavhengig av pris. Når det gjelder bussruter så tater man jo inn den stasjonen man skal reise fra og den stasjonen man skal reise til og så kommer avgangstidene automatisk. (For de stedene i landet som har slike "apper".) Endret 28. november 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg føler veldig lite behov for noen av funksjonene og programvaren en smarttelefon tilbyr. De gangene jeg eventuellt hadde kunne brukt den (når jeg ikke er foran en PC) så gjør jeg andre ting og det er ikke noen vits å drive å sjekke e-post for eksempel da. Trening etc er jo greit å følge med på, men folk klarte seg uten før. Loggføre alt mulig rart er ikke noe for meg. Budsjettprogrammer er noe jeg kunne tenkt meg bittelitt, men med kvitteringer og diverse regnearkprogrammer på PC så trenger jeg ikke det heller, tar ikke lengre tid å fylle inn ting fra kvitteringer til et regneark når jeg kommer hjem enn å gjøre det med en gang man står i kassa (eller samtidig som man handler). Kamera har jeg stort sett plass til i lomma (men jeg er ikke bildetypen, gode minner har man i hodet). Jeg gidder ikke smarttelefon rett og slett fordi jeg kan gjøre alt den kan når jeg kommer hjem og hvis man har slik så blir det ofte slik at man trykker på den altfor mye. Greit nok når man sitter å venter på bussen for eksempel eller elever som tar notater kanskje (?), men jeg har ikke noe vanskeligheter med å bruke de "utdaterte" metodene. PS; Jeg forstår godt alle argumenter for, det gjør meg ingenting at alle har smarttelefon og hvordan de bruker dem er ikke noe jeg har noe med. Det du skriver her kan nesten oppsummere grunnen min til smarttelefon Jeg får altså mange ting og apparater samlet i en liten dings: GPS, kamera, ebok-lesebrett (eller vanlig bok), kodebrikke til banken, bærbar skjerm til bilturer, digital notatblokk, scanner (til kvitteringer), kalkulator, kalender (almanakk) og telefon. Hadde jeg skulle hatt alle disse tingene seperat hadde det blitt mye å bære på, og jeg hadde måtte ventet med flere oppgaver til jeg kom hjem. Feks. er mobilbank bedre enn nettbank etter min mening. Og jeg glemmer ikke kamera, gps eller kalkulator. Jeg slipper å ha med pcen om jeg skal bort noen dager, siden jeg kan utføre så og si alt via mobilen. Ikke minst brukes mobilen som tilgangspunkt til wifi hvis jeg har med med pc der det ikke er nettverk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå