Gå til innhold

TEST: Henry Audio DAC


Anbefalte innlegg

Det dere sier, er med andre ord, at disse DAC'ene farger lyden? Det er jo ikke bra i mine øyne (ører).

Enig her, jeg vil ha en mest mulig nøytral lyd. Mye enklere å justere nøytral lyd til ønsket lyd enn "farget" lyd til ønsket.

 

Det kan da ikke være vanskelig å måle om det analoge signalet stemmer med den digitale kilden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det dere sier, er med andre ord, at disse DAC'ene farger lyden? Det er jo ikke bra i mine øyne (ører).

 

Hvem er "dere" her? Folk har sagt forskjellige ting i denne tråden.

 

AtW

 

Jeg mener de som forsvarer lydforskjellene i DAC'er. :)

 

Jeg mener, hvis det er forskjeller, så ville jeg sagt det er en uting, da det ikke er noe man kontrollere lengre. Bedre om man har nøytral og transparent lyd, så kan man heller bruke EQ for å fintune det, da har man i allefall kontroll. :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er morsomt å lese kommentarene her. Kanskje endel av dere skulle prøvd å mikse, og ikke minst mastere, lyd før dere uttaler dere?

 

Nøytral lyd? Hørt noe slikt tull. Nøytral lyd finnes ikke i en miks. Flinke folk som driver med mastering hører sporene i studioet sitt, i bilen sin, med headsettet sitt etc etc. Det finnes ikke en nøytral master, det finnes en master som er laget for et spesifikt behov. Man lager forskjellige mastere hvis det skal brukes til hjemmeanlegget enn de man lager til å spilles på en mobiltelefon.

 

Nøytral? Nøytral betyr ørene til den som gjør masteringen. Tror dere det er objektivt?

 

Og ikke start meg på forskjellen på å mastere til plate og CD ;) Det vil bare smerte hjertet til plate elskerne blant dere å høre alle endringene man må gjøre på lyden for å kunne lage sporene på en plate.

 

Så hva er poenget mitt? Det er ingenting som tilsier at en DAC skal være nøytral med lyden. Ja, det er et poeng hvis du har musikk som er masteret for å brukes på hjemmeanlegget ditt til 100k+, der alle komponenter, og rom, er laget for å gjengi lyden slik den som lagde den ønsker den. Men selv der kan det jo være du er uenig i lydbildet fra den som lagde det. Når du kjøper en DAC ønsker du en som tar lyden du har og gir deg best mulig lyd på det utstyret du skal bruke det til. Hvis det betyr å endre på lydbildet, so what?

 

Lyd er subjektivt. Ikke tro nøytral er objektvt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er som å si at beats er gode headsett fordi de blåser opp bass og diskant.

Og hvordan skal man kunne mastre til noen som helst når alle sammen bruker utstyr som har sin egne unike EQ. Hva er poenget med å mastre i første omgang da? Når lyden ikke blir slik mikseren tenkte seg uansett.

 

Edit: Nøytral lyd er at det blir gjengitt slik mikseren mente det som. Dette burde ikke være vanskelig å tenke seg?

Endret av Taake89
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å bare kjøpe en for å få avklart hvilken kvaliteter denne Dac `en har. Alternativt kan den vel denne diskusjonen pågå til evig tid. Det er jo selvfølgelig mulig å returnere om den ikke skulle innfri. Jeg har kjøpt og kommer i hvert fall ikke til å returnere den :)

Lenke til kommentar

Det som er vanskelig med lyd er at den er umulig å sammenligne med på et annet anlegg eller hodetelefon. Man kan rett og slett bare lytte til et produkt av gangen mens man kan kikke på to skjermer samtidig og se en forskjell.

Selvsagt finnes det oppfinnelser som kan måle dette for oss? Slik at vi kan unngå hele den psykologiske biten om at forventinger kan påvirke oppfattelsen osv?

Lenke til kommentar

Innerfidility har blindtestet 2 DACer. En ES9018 DAC og en R2R DAC. Begge over 2000$. 

Resultatet ble vel at det er såpass små forskjeller at det egentlig ikke er verdt bryet. 

Men på billigere DACer er det ofte mye dårlige USB implementeringer osv. 

DACer som ikke har galvanisk skille så det kan bli støy osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Nøytral lyd er at det blir gjengitt slik mikseren mente det som. Dette burde ikke være vanskelig å tenke seg?

 

Miksing og mastering er to forskjellige ting. For kort innføring: https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_mastering

 

Legg f eks merke til punkt 4:

Process or "sweeten" audio to maximize the sound quality for the intended medium (e.g. applying specific EQ for vinyl).

 

Mikseren lager et lydbilde du han vil ha, masteren lager et lydbilde for mediet som lyden skal på, og hvor det skal spilles av. Normalt sett har vi vært begrenset til plate (vinyl) før, og CD i de senere år. Med internett har det blitt mer vanlig med å kunne slippe disse begrensningene, men da kom det nye med utstyret (les mobiler) som skal kunne spille det av.

 

Nøytral lyd finnes ikke, kun lyd som mikser og masterer har tilpasset publikum og mediet de tror skal bruke den. Skal du ha tilnærmet nøytral lyd må du be den som gjør masteringen om å si hvilket utstyr han bruker for å høre på lyden, og kopiere rommet hans - og be han lage en master for akkurat det, for det er neppe den masteringen han har lagt ut på spotify.

 

Er det viktig å ha lydbildet akkurat slik de som gjør masteringen vil ha det? Tolker du dikt på samme måte som den som skriver dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, i motsetning til audio-bransjen så har jo feks film standarderer for både lyd og bilde, som i mye større grad sikrer sammenheng mellom det brukeren ser og det de som gjør arbeidet ville at brukeren skulle se, ganske latterlig at man ikke klarer å få til dette innen audio.

 

Men selv om man kjøper din "masteringen har ikke noe å si"-logikk, hvorfor i alle dager farge lyden med en DAC og ikke et filter?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men selv om man kjøper din "masteringen har ikke noe å si"-logikk, hvorfor i alle dager farge lyden med en DAC og ikke et filter?

 

Jeg sier ikke at masteringen ikke har noe å si. Masteringen har veldig mye å si. Men å tro den er nøytral er feil. Nøytral er ikke det vi ønsker. Vi ønsker det beste lydbildet for alle som lytter, og da må man ta i betrakning alle elementene som brukes for å spille av lyden.

 

Selv om det f eks er fy-fy å skru opp en EQ i profesjonell setting, så vil dette være naturlig å gjøre på mye utstyr som folk har.

 

Hvorfor farge lyden med en DAC? Nei, i utgangspunktet ikke nødvendig, eller lurt, men med det utstyret menigmannen har kan det ofte gi god effekt. Eller vil du at de skal kjøpe filtre i tillegg?

 

Det er nok ikke så enkelt på film heller. Du kan ha så mye standarder du vil, men så lenge fargen på veggen folk har i stua betyr mye for hvordan du ser fargene på skjermen, så vil de aller fleste se feil farger selv med riktig innstilt TV. Er ikke uten grunn at programmer som Photoshop har egne visningsmodus med spesifikk bakgrunnsfarge for at du skal kunne se fargene passe korrekt. Hvorfor ser noen en gullkjole og noen andre en blå?

Lenke til kommentar

 

Men selv om man kjøper din "masteringen har ikke noe å si"-logikk, hvorfor i alle dager farge lyden med en DAC og ikke et filter?

Jeg sier ikke at masteringen ikke har noe å si. Masteringen har veldig mye å si. Men å tro den er nøytral er feil. Nøytral er ikke det vi ønsker. Vi ønsker det beste lydbildet for alle som lytter, og da må man ta i betrakning alle elementene som brukes for å spille av lyden.

 

Selv om det f eks er fy-fy å skru opp en EQ i profesjonell setting, så vil dette være naturlig å gjøre på mye utstyr som folk har.

 

Hvorfor farge lyden med en DAC? Nei, i utgangspunktet ikke nødvendig, eller lurt, men med det utstyret menigmannen har kan det ofte gi god effekt. Eller vil du at de skal kjøpe filtre i tillegg?

 

Det er nok ikke så enkelt på film heller. Du kan ha så mye standarder du vil, men så lenge fargen på veggen folk har i stua betyr mye for hvordan du ser fargene på skjermen, så vil de aller fleste se feil farger selv med riktig innstilt TV. Er ikke uten grunn at programmer som Photoshop har egne visningsmodus med spesifikk bakgrunnsfarge for at du skal kunne se fargene passe korrekt. Hvorfor ser noen en gullkjole og noen andre en blå?

 

 

Det er ikke 100% på film, men de har en standard som man kan sikte seg inn mot på hjemmefronten, både på lyd og bilde, som er mer enn man kan si om det kaotiske rotet som er tilfellet på mastering av musikk. Og ja, jeg mener meningmann skal bruke filtre, det er masse gratis filtre, og det er tusen ganger mer presist enn en dac som farger lyden randomly, og på samme måte på hver plate, uansett hvordan det er mastret. Sistnevnte er en særdeles dårlig måte å gjøre det på.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Men selv om man kjøper din "masteringen har ikke noe å si"-logikk, hvorfor i alle dager farge lyden med en DAC og ikke et filter?

Jeg sier ikke at masteringen ikke har noe å si. Masteringen har veldig mye å si. Men å tro den er nøytral er feil. Nøytral er ikke det vi ønsker. Vi ønsker det beste lydbildet for alle som lytter, og da må man ta i betrakning alle elementene som brukes for å spille av lyden.

 

Selv om det f eks er fy-fy å skru opp en EQ i profesjonell setting, så vil dette være naturlig å gjøre på mye utstyr som folk har.

 

Hvorfor farge lyden med en DAC? Nei, i utgangspunktet ikke nødvendig, eller lurt, men med det utstyret menigmannen har kan det ofte gi god effekt. Eller vil du at de skal kjøpe filtre i tillegg?

 

Det er nok ikke så enkelt på film heller. Du kan ha så mye standarder du vil, men så lenge fargen på veggen folk har i stua betyr mye for hvordan du ser fargene på skjermen, så vil de aller fleste se feil farger selv med riktig innstilt TV. Er ikke uten grunn at programmer som Photoshop har egne visningsmodus med spesifikk bakgrunnsfarge for at du skal kunne se fargene passe korrekt. Hvorfor ser noen en gullkjole og noen andre en blå?

 

Vi må vel kunne være enige at jo færre variabler jo bedre? Det holder med en variabel på mastering og en på utstyr, om vi ikke skal legge til en til ved hvert eneste ledd.

Lenke til kommentar

Nøytral? Nøytral betyr ørene til den som gjør masteringen. Tror dere det er objektivt?

Nøytral lyd fra en DAC betyr at det analoge signalet som kommer ut er det samme som de digitale dataene som fores inn. Selvsagt er det objekt hvor like de to signalene er. Det har egentlig ikke noe med mastering eller miksing å gjøre. Det kan måles på tilfeldig støy om det er ønskelig.

 

Om dette skal være et mål eller ikke blir en smakssak, jeg mener skal det skal være mest mulig likt. Man kan endre på lyden i software før signalet når DACen dersom man ønsker den endret.

 

Artikkelen:

Losslesslyden og høykvalitetslyden jeg hører på sparer jeg til lyttestunder hjemme.

Det er ikke noen vits i å teste lydutstyr på Spotify "lav kvalitet". Man får mye mer heving av lyden ved å slå på høy kvalitet enn å oppgradere til anlegget til en million. "Lav kvalitet" er så håpløst dårlig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis en kan oppnå et lydbilde etter egen smak og ønske med en ikke-nøytral forsterker og fargende DAC, hvorfor ta seg bryet (og kostnaden) med en nøytral forsterker, nøytral DAC og EQ/filtre?

 

Det er uansett høyttalerne som er viktigst for å oppnå god lyd, og de er aldri nøytrale, uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...