Atarihanso Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 (endret) Hei! Tjenestegjør langt oppi nord som vaktsoldat, noe som har vært rimelig greit de første månedene. Å sitte i bommen eller bua er helt alright. Leiren har ikke et lavt aktivitetsnivå, så det skjer egentlig aldri noe nevneverdig. Men greia er at befalet nå plutselig har fått det for seg at sikkerheten på leiren må trappes opp. De nye prosedyrene inneholder en rekke unødvendige belastninger som jeg ikke vil gå inn på. Men den brysomme for meg er at vi ikke lenger kan sitte i bomboden, men må stå uttafor rett ved den, fordi det "ser bedre ut". Må som regel stå statisk i 5 timer ute hver dag med tungt utstyr, og jeg er en person som sliter generelt med å holde varmen, så etter første time blir jeg som regel aldri varm igjen, fucker også ryggen min med tungt ekstrautstyr.. Trivselen blant soldatene har som et resultat av denne nye prosedyren sunket betraktelig. Er det vanlig praksis på mange leire rundt i landet at porten må være bemannet av stående personell i 17 timer pr døgn? Og i så fall hvor mange timer i bommen pr pers er vanlig? Jeg bare lurer på om befalet vårt har foretatt en rask beslutning uten å egentlig tenke gjennom det praktiske. Endret 28. november 2015 av Atarihanso Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Det er relativt sjeldent at befalet plutselig "får ting for seg", uten at det er fundamentert i form av et ønske eller pålegg fra overordnet myndighet. FOrmodentlig har dere en tillitsmann som skal være knutepunkt mot ledelsen, og som kan legge frem saken om det er slk at dere er misfornøyde. Det er helt vanlig med stående bomvakt rundt omkring. Hvor mange timer de står ute er avhengig av hvor mange man har til å dele på oppgaven. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Fem timer i løpet av en dag burde være gjennomførbart for de aller fleste. Når jeg jobbet som trafikkdirigent og byggevakt, så kunne vi stå sånn i 10-12 timer hver dag, gjerne i 20 minusgrader. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Fem timer i løpet av en dag burde være gjennomførbart for de aller fleste. Når jeg jobbet som trafikkdirigent og byggevakt, så kunne vi stå sånn i 10-12 timer hver dag, gjerne i 20 minusgrader. Jeg har aldri sett en trafikkdirigent stå i ro slik, de har mulighet for å gå rundt og strekke på beina, prate med bilistene og sitte på autovern. Jeg har tilogmed sett noen som satt inni bil og gikk ut når det kom biler. Å stå helt i ro i 5 timer er det få som klarer, det er mye tyngre enn å gå i fem timer. Hvis dere har sittet på mobil eller pc i vaktboden er det ikke så rart det kommer pålegg om at dere skal stå ute hvor dere må følge med på porten hele tiden. Men det burde vært en pauseordning, gjerne en gang i timen, hva gjør dere om dere må på toalettet? Endret 1. desember 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Fem timer i løpet av en dag burde være gjennomførbart for de aller fleste. Når jeg jobbet som trafikkdirigent og byggevakt, så kunne vi stå sånn i 10-12 timer hver dag, gjerne i 20 minusgrader. Jeg har aldri sett en trafikkdirigent stå i ro slik, de har mulighet for å gå rundt og strekke på beina, prate med bilistene og sitte på autovern. Jeg har tilogmed sett noen som satt inni bil og gikk ut når det kom biler. Å stå helt i ro i 5 timer er det få som klarer, det er mye tyngre enn å gå i fem timer. Hvis dere har sittet på mobil eller pc i vaktboden er det ikke så rart det kommer pålegg om at dere skal stå ute hvor dere må følge med på porten hele tiden. Men det burde vært en pauseordning, gjerne en gang i timen, hva gjør dere om dere må på toalettet? At det er mer sosialt å stå trafikkvakt er helt irrelevant. Det var uansett ingen som nektet meg i å prate med andre på en vaktpost i militæret. Man får kanskje gå litt mer som trafikkvakt, men er ikke mye. Og nei, å sitte på autovernet er like "fy fy" som å ha hendene i lommene på rekruttskolen. Poenget mitt er at fem timer om dagen er noe de fleste overlever, spesielt om man er i Forsvaret. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) At det er mer sosialt å stå trafikkvakt er helt irrelevant. Det var uansett ingen som nektet meg i å prate med andre på en vaktpost i militæret. Man får kanskje gå litt mer som trafikkvakt, men er ikke mye. Og nei, å sitte på autovernet er like "fy fy" som å ha hendene i lommene på rekruttskolen. Poenget mitt er at fem timer om dagen er noe de fleste overlever, spesielt om man er i Forsvaret. Jeg fikk inntrykk av at trådstarter mente de måtte stå helt iro ved bommen. Hvis han kan spasere frem og tilbake og strekke på beina så er ikke 5 timer noe problem. En trafikkdirigent står ikke stille på samme måten som en gardist på slottet gjør. Gardistene har vaktbytter annenhver time. Endret 1. desember 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 i Bardufoss sitter de i bom-bua. Det gjør de også på Sørreisa, og på Madla. Vet ikke hvordan det er andre steder. 1 Lenke til kommentar
E Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Har aldri opplevd å ha sett vaktsoldater måtte stå utenfor vaktbu i flere timer. Om jeg var deg trådstarter ville jeg tatt kontakt med Tv og ATV/HTV eventuelt noen høyere i systemet. Da kan man ta det videre den veien sånne saker som denne skal gå. Lenke til kommentar
suninhill Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Usikker om du mener du står 5 timer i ett strekk eller om det er flere vakter gjennom et døgn? Dersom det er i ett strekk kan det tas opp igjennom TMO og prøve å få til kortere vakter og dermed flere avløsninger, dersom det er flere som føler det er et problem. Endret 10. desember 2015 av suninhill Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 i Bardufoss sitter de i bom-bua. Det gjør de også på Sørreisa, og på Madla. Vet ikke hvordan det er andre steder. På Setermoen har jeg ihvertfall lagt merke til at de står utenfor bua når de har mye trafikk. Samme som vi gjorde på Trondenes når jeg tjenestegjorde der. Vet ikke hvor lenge de står ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå