Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Medisinstudie Ungarn

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tenkt litt på å ta studiene mine i Ungarn ifht. medisin og sitter å prøver å finne ut hvor eg skal ta medisinstudie. Har landet på Ungarn (trur eg). 

University of Szeged
Semmelweis UNiversity
University of Pecs

Dette er alternativene eg kunne tenkt meg (er gjerne de eneste skulene der (?) men er vertfall disse som Bjørknes har ein "hånd" i. Tenkte først Pecs men prøvde å finne fly ned ditt. Null sjangs. Szeged. Nada.

Og nå spør eg dere som gjerne er kjent i Ungarn, evt. tar medisin studie i Ungarn eller har gjort det. Eg ønsker selv å ha muligheten til å reise til Norge i ny og ne når det skulle passe studiene. 

Må eg da ta fly til hovudstaden og så buss/taxi derifra? Og hva koster evt. hele opplegget fra Norge til Pecs, hva alternativer har man. (Kan evt. ta utgangspungt i Szeged også om du er mer kjent det, eller har peiling rundt temaet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ikke fly direkte til Pécs eller Szeged, du må reise via Budapest. I forhold til hjemreise er Semmelweis i Budapest det greieste. Pécs ligger vel 2-3 timer fra Budapest, litt usikker på Szeged. Det finnes også et universitet i Debrecen hvor man kan studere medisin.

Bjørknes Høyskole har et samarbeid med Universitetet i Pécs og UiO, som gjør at man kan gå første året i Oslo, og deretter flytter til Ungarn for de siste fem.

http://www.bjorknes.no/hoyskole/studier_i_oslo/profesjonsstudier/medisinstudier_1+5/medisin_1+5_oslo-ungarn/

I forhold til pris, mener jeg alle universitetene tar 100 000 NOK ++ i skolepenger, også får du lån til levekostnader på inntil 100 00  i året. Du får jo omgjort en del til stipend, men du bør regne med å ha rundt 600 000 i studielån når du er ferdig.

Endret av Synonymt
Lenke til kommentar

Man kan ikke fly direkte til Pécs eller Szeged, du må reise via Budapest. I forhold til hjemreise er Semmelweis i Budapest det greieste. Pécs ligger vel 2-3 timer fra Budapest, litt usikker på Szeged. Det finnes også et universitet i Debrecen hvor man kan studere medisin.

Bjørknes Høyskole har et samarbeid med Universitetet i Pécs og UiO, som gjør at man kan gå første året i Oslo, og deretter flytter til Ungarn for de siste fem.

http://www.bjorknes.no/hoyskole/studier_i_oslo/profesjonsstudier/medisinstudier_1+5/medisin_1+5_oslo-ungarn/

I forhold til pris, mener jeg alle universitetene tar 100 000 NOK ++ i skolepenger, også får du lån til levekostnader på inntil 100 00  i året. Du får jo omgjort en del til stipend, men du bør regne med å ha rundt 600 000 i studielån når du er ferdig.

Hvis det er gjennom lånekassa, er vel støtten til skolepenger et rent lån, og ingen ting av den delen gjøres om til studielån. Bør vel da i teorien bli mer enn 600 000 hvis man søker lån og stipend i tillegg? 

Lenke til kommentar

Hvis det er gjennom lånekassa, er vel støtten til skolepenger et rent lån, og ingen ting av den delen gjøres om til studielån. Bør vel da i teorien bli mer enn 600 000 hvis man søker lån og stipend i tillegg? 

Mnei, en del av støtten til skolepenger blir også omgjort til stipend.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Utland/Hvor-mye/Stotte-til-skolepenger/skolepenger-utenfor-norden/

Lenke til kommentar

Har allerede sjekket opp i lån og stipend på forhånd. Vet at lånekassen ser på legestudiene som bachlor og så master og at man går fra 50 lån - 50% stipend de første årene og 70 stipend - 30 % lån "master" delen.

Ønsker egentlig ikkje å ta noen år i Norge. Såg litt på alternativet men trur eg vil rett ut av Norge.

blir vel nødt til å ta Tog eller buss fra hovudstaden om eg ønsker å studere i ein "liten by". 
Regner med at det å ha bil ikkje lønner seg økonomisk eller tidsmessig vs eit tog?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...