Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg rett på lønn for hele vakta?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. 

Hadde egentlig en 4-timers vakt i resepsjon idag. Pga oversvømmelse i bygget der jeg jobber ble bygningen evakuert og vi måtte stenge. Jeg fikk dermed bare jobbet 1,5 timer før jeg måtte gå igjen. Da lurer jeg på følgende; Har jeg rett på å få betalt for alle de planlagte fire timene, eller har jeg bare rett på de timene jeg faktisk jobbet? 

Anonymous poster hash: c22f2...bfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 

Hadde egentlig en 4-timers vakt i resepsjon idag. Pga oversvømmelse i bygget der jeg jobber ble bygningen evakuert og vi måtte stenge. Jeg fikk dermed bare jobbet 1,5 timer før jeg måtte gå igjen. Da lurer jeg på følgende; Har jeg rett på å få betalt for alle de planlagte fire timene, eller har jeg bare rett på de timene jeg faktisk jobbet? 

Anonymous poster hash: c22f2...bfe

Ikke at jeg kan lovene, men husker i forbindelse med 22 juli og når butikkene stengte tidlig så fikk samboer ihvertfall betalt hele dagen selvom hun sluttet et par timer tidligere. Sikkert noe fler som kan svare, men skulle nå tro det.

Lenke til kommentar

Dersom du formelt sett er permittert i perioden, har du kun rett på lønn ut arbeidsgiverperioden – som normalt er ti dager, men ved permittering grunnet ulykke er det ingen arbeidsgiverperiode. Utgangspunktet er altså at du ikke har rett på lønn i perioden, men saken er ikke så enkel. Kanskje er du omfattet av tariffavtale eller arbeidsavtale der dette er nevnt spesifikt, men hvis ikke kan det likevel argumenteres med at det er sedvane med to dagers arbeidsgiverperiode – som er det som følger av HTA mellom LO og NHO.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...