Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt på dette?

flink_gutt

Anbefalte innlegg

Jeg har (hurra!!) fått beskjed om at jeg har vunnet premie i en konkurranse jeg har deltatt i. Ikke helt liten premie heller. Pengene er ikke i kr, så jeg kan ikke si presis hvor mye, men omtrent som 15000 kr og mest sannsynlig bittelitt over. Det jeg nå lurer på: Skal jeg betale skatt på disse pengene?

Noen oppysninger jeg ikke vet om er viktige, men som jo kan være det:

1. Dette var en konkurranse hvor det var "den som løser oppgavene best og får høyest poengsum vinner", ikke loddtrekning av hvem som skulle vinne

2. Konkurransen var i flere omganger, og for alle omgangene var jeg 15 år da jeg deltok, det samme er jeg ennå når pengene blir betalt ut.

3. Jeg bodde i Norge da jeg deltok i alle omgangene og gjør det fremdeles. Etter jul flytter vi utenlands, slik at når jeg får pengene i januar bor vi ikke lengre i Norge.

4. Konkurransen var flere sett oppgaver. Alle disse ble løst mens jeg var i Norge og så sendt fra Norge.

5. Adressen for konkurransen var både utenfor Norge og utenfor EU/EØS.

6. Jeg har tjent så mye ellers i 2015 at jeg har brukt opp frikortet nå og jeg skal ennå ha lønn for november (som jeg får tidlig i desember).

Dersom jeg skal betale skatt, hvor mange % skatt skal jeg betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at du som bosatt i Norge er skattepliktig til Norge for all din inntekt og formue, uansett hvor den har kilde i verden. Premien overstiger 10 000 kr, som er øvre grense for skattefrie premier etter skatteloven § 5-50.

Premien skal tas til beskatning i det året du har vunnet, jfr. skatteloven § 14-2. Det vil si at du skal oppgi premien til beskatning i selvangivelsen for inntektsåret 2015.

Du vil få beregnet 27 % skatt av gevinsten. Hvis kildestaten også ilegger skatt (av en eller annen grunn) må du kreve kreditfradrag i norsk skatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at du som bosatt i Norge er skattepliktig til Norge for all din inntekt og formue, uansett hvor den har kilde i verden. Premien overstiger 10 000 kr, som er øvre grense for skattefrie premier etter skatteloven § 5-50.

Premien skal tas til beskatning i det året du har vunnet, jfr. skatteloven § 14-2. Det vil si at du skal oppgi premien til beskatning i selvangivelsen for inntektsåret 2015.

Du vil få beregnet 27 % skatt av gevinsten. Hvis kildestaten også ilegger skatt (av en eller annen grunn) må du kreve kreditfradrag i norsk skatt.

27% på hele, eller på alt over 10.000?

I førstnevnte tilfelle vil det altså i prinsippet være lønnsomt å si fra seg all premie over 10000 inntil ca 13500, og la premiegiver beholde det overskytende..?

Lenke til kommentar

10 000 kr er en terskelverdi, ikke et bunnfradrag. Det er 27 % skatt på hele beløpet, med fradrag for eventuelle kostnader knyttet til deltakelse i konkurransen (og kostnader knyttet til anskaffelse av premien).

I hvilken grad det lønner seg for deg å få 9 855 kr (13500 kr minus 27 % skatt) i stedet for 10 950 kr (15 000 kr minus 27 % skatt) vil variere. Å si fra seg premie etter at den er innvunnet påvirker ikke de skattemessige forhold.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, men nå er jeg samtidig blitt forvirrret. Fars venn fikk nemlig også spørsmålet fredag og i dag hadde han sendt far et svar og mente at skatten her var 0 %. Han begrunnet med http://www.skatteetaten.no/no/radgiver/rettskilder/uttalelser/bfu/vurdering-av-skatteplikt-for-gevinst-i-slagordkonkurranse-skatteloven--5-1-og-5-50/ som han mente ar helt relevant også for mitt tilfelle. Selv om "faget" mitt er ungdomsskoleelev, kan man vel ikke regne matematikk, fysikk, geografi osv som "eget yrkesområde" - eller?

Lenke til kommentar

Du vet at du kan få en bindende svar ved å kontakte skattekontoret? 

Det vet jeg, men det koster over 1700 kr, altså mer enn 10 % "skatt" uansett. I tillegg tar det også to-tre måneder å få en. Vi har bedt om et veiledende svar, men inntil da spør jeg altså her: 

Ingen som vet? Utfordrer særlig deg krikkert, du var jo veldig sikker i går...

Lenke til kommentar

Det vet jeg, men det koster over 1700 kr, altså mer enn 10 % "skatt" uansett. I tillegg tar det også to-tre måneder å få en. Vi har bedt om et veiledende svar, men inntil da spør jeg altså her:

Var det ikke 27% skatt da..?
Lenke til kommentar

Det vet jeg, men det koster over 1700 kr, altså mer enn 10 % "skatt" uansett. I tillegg tar det også to-tre måneder å få en. Vi har bedt om ethttp://www.skatteetaten.no/no/radgiver/rettskilder/uttalelser/bfu/vurdering-av-skatteplikt-for-gevinst-i-slagordkonkurranse-skatteloven--5-1-og-5-50/veiledende svar, men inntil da spør jeg altså her:

Var det ikke 27% skatt da..?

krikkert mente 27 % skatt, men iflg http://www.skatteetaten.no/no/radgiver/rettskilder/uttalelser/bfu/vurdering-av-skatteplikt-for-gevinst-i-slagordkonkurranse-skatteloven--5-1-og-5-50/var det snakk om enten 0 % skatt eller skatt som arbeidsinntekt, avhengig om dette er "innenfor eget yrkesområde" eller ikke. Derfor lurer jeg altså på om matematikk, geografi, historie osv er "innenfor eget yrkesområde" når man er skoleelev. "Ungomsskolen" er jo et yrke "alle" har hatt...

10 % "skatt" var "ekstraskatten" jeg får dersom betaler for et bindende svar. Siden jeg jo ikke kan gjøre fra eller til i saken uansett synes jeg det blir en del å betale for å få vite nå og ikke i vår. 

Lenke til kommentar

Det vet jeg, men det koster over 1700 kr, ...

Det koster deg vel ikke 1700 kr. å ta kontakt med skattekontoret ?

En telefonsamtale, eller en e-post er tilnærmet gratis.

Ja, men bindende forhåndsuttalelse (som er det som ble foreslått) koster penger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En oppdatering her.

Fått beskjed (muntlig) i dag fra "vårt" skattekontor om at et par personer der hadde diskutert og kommet til "ikke skattepliktig" nettopp ut fra http://www.skatteetaten.no/no/radgiver/rettskilder/uttalelser/bfu/vurdering-av-skatteplikt-for-gevinst-i-slagordkonkurranse-skatteloven--5-1-og-5-50/Det man lærte på ungdomsskolen (og vgs almennfag også) var allmenkunnskap og hadde ikke noe med "yrkesområde" å gjøre. 

Da er det vel bare å vente til skatteoppgjøret kommer før vi vet mer sikkert enn det? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...