Båtgutten1 Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Hei, jeg går siste året på ungdomsskolen.og vi har gjennomført 3/4 tentamener, ettersom jeg bruker Apple Watch til daglig har lærerne på skolen fått for seg at jeg ikke kan bruke denne lengere, og nå er alle elevene nektet å ha på smartklokke (også helt vanlig analog klokke) Alle foresatte fikk en mail hvor det stod at det var internetttilgang osv på klokken, noe jeg synes lærerne kunne spart seg for. De har ingen peiling på sånt. På mattetentamen så har vi del 1 uten noe som helt hjelpemidler, og del 2 med hjelpemidler, bare ikke internett. Hva synes dere om dette? Lenke til kommentar
Populært innlegg Herr Brun Skrevet 27. november 2015 Populært innlegg Del Skrevet 27. november 2015 Ser ingen problemer med det. Tvert imot ville det være hårreisende om man tillot bruk av smartklokke på eksamen, det er jo for alle praktiske formål en datamaskin. Lærerne har jo også helt rett i at det er internettilgang på smartklokken. Det er synd at man også forbyr analoge klokker, men å skille ut smartklokkene vil bli såpass tidkrevende at det nok er fornuftig. De opplyser deg jo om hvor lang tid du har med jevne mellomrom, gjør de ikke? 15 Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Ser ingen problemer med det. Tvert imot ville det være hårreisende om man tillot bruk av smartklokke på eksamen, det er jo for alle praktiske formål en datamaskin. Lærerne har jo også helt rett i at det er internettilgang på smartklokken. Det er synd at man også forbyr analoge klokker, men å skille ut smartklokkene vil bli såpass tidkrevende at det nok er fornuftig. De opplyser deg jo om hvor lang tid du har med jevne mellomrom, gjør de ikke? Enig med eksamen, men for å bruke internett på klokken så må telefonen den er tilkoblet ha internett. Telefonen må vi slå av og gi ifra oss før vi starter, så ser ikke problemet der. Vi får ingen beskjed om hvor lang tid det er gått nei, og det er heller ingen klokke i rommene vi sitter i. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Det lar seg fint gjøre å gjemme en telefon såpass nært eksamenslokalet at du har internettilgang. Om du ikke har noen måte å finne ut tiden på er det uheldig. Har du vurdert å ta opp med skoleledelsen at de bør installere klokke i alle eksamensrom, og gi eksamensvaktene beskjed om å opplyse om f. eks. hver time som er gått? 5 Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Det lar seg fint gjøre å gjemme en telefon såpass nært eksamenslokalet at du har internettilgang. Om du ikke har noen måte å finne ut tiden på er det uheldig. Har du vurdert å ta opp med skoleledelsen at de bør installere klokke i alle eksamensrom, og gi eksamensvaktene beskjed om å opplyse om f. eks. hver time som er gått? Selvfølgelig gjør det det, men målet mitt er ikke å jukse. Vil helst bruke det jeg kan fra før av. Og skolen har internett som ikke blir slått av i disse tider. Jeg skrev tilbake i mailen jeg fikk fra de at da må de installere klokke i rommene så får håpe på svar. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 (endret) Hva er den juridiske begrunnelsen for å nekte en elev å bruke en gammeldags klokke med visere? Behøver man å ha en juridisk holdbar begrunnelse? Finnes det noen prinsipper rundt det? Endret 27. november 2015 av arne22 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Ser virkelig ikke problemet med å ta av klokken? 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 (endret) Hva er problemet/ problemstillingen egentlig? Vil du ikke ta av og på deg klokka et par ganger i året? At du ikke kan sjekke klokka er jo lite viktig, du kan spørre en vakt som sitter der, det var det jeg gjorde i min tid. Edit; Glemte helt denne fantastiske vittigheten fra TS Alle foresatte fikk en mail hvor det stod at det var internetttilgang osv på klokken,noe jeg synes lærerne kunne spart seg for. De har ingen peiling på sånt. Endret 27. november 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Ser virkelig ikke problemet med å ta av klokken? Fordi jeg vil se hvor lang tid jeg har igjen? 1 Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Hva er problemet/ problemstillingen egentlig? Vil du ikke ta av og på deg klokka et par ganger i året? At du ikke kan sjekke klokka er jo lite viktig, du kan spørre en vakt som sitter der, det var det jeg gjorde i min tid. Har klokka av når jeg sover jeg, når det verken er klokke i klasserommet og når vaktene ikke sier noe. Er vanskelig å spørre vaktene når man spør ett hjelp til vanlig og de bare sitter der! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Ser virkelig ikke problemet med å ta av klokken? Fordi jeg vil se hvor lang tid jeg har igjen? Om det er dette som er problemet bør dere kreve klokke i klasserommet, dette var helt normalt når jeg var "liten" Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Problemet er ikke kun praktisk. Hvis et skolereglement i forskrifts form pålegger en elev "å møte til tiden" hvordan kan man så i form av en muntlig instruks da nekte eleven å bruke klokke? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Hva er den juridiske begrunnelsen for å nekte en elev å bruke en gammeldags klokke med visere? Behøver man å ha en juridisk holdbar begrunnelse? Finnes det noen prinsipper rundt det? Jeg vil tro utgangspunktet her er at det er skolen som bestemmer hvilke hjelpemidler som tillates. TS: Det sentrale er ikke om du har tenkt til å jukse, men om du har muligheten. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 (endret) Ville vel tro at den eleven som klager på å ikke få bruke en analog klokke har en god sak. Dette er et instrument til å holde styr på tiden og det er eleven pålagt å gjøre. Endret 27. november 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Hva er den juridiske begrunnelsen for å nekte en elev å bruke en gammeldags klokke med visere? Behøver man å ha en juridisk holdbar begrunnelse? Finnes det noen prinsipper rundt det? Jeg vil tro utgangspunktet her er at det er skolen som bestemmer hvilke hjelpemidler som tillates. TS: Det sentrale er ikke om du har tenkt til å jukse, men om du har muligheten. Har ikke mulighet til å jukse uten internett og telefon? skjønner ikke hvorfor de skal nekte oss å bruke vanlige analoge klokker. Visst det sentrale er om jeg har muligheten til å jukse så burde de jo ta inn kalkulatoren vi skal ha med oss å Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Ville vel tro at den eleven som klager på å ikke få bruke en analog klokke har en god sak.Hvorfor? Hva bygger et rettskrav på å få bruke klokke på eksamen på? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Har ikke mulighet til å jukse uten internett og telefon? skjønner ikke hvorfor de skal nekte oss å bruke vanlige analoge klokker. Visst det sentrale er om jeg har muligheten til å jukse så burde de jo ta inn kalkulatoren vi skal ha med oss å å forvente at læreren skal ha kontroll på hva som trengs til klokken for å jukse er absurd, derfor kjører de nulltoleranse. samme med type klokke, de kan umulig holde styr på alle typene som finnes. Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Ville vel tro at den eleven som klager på å ikke få bruke en analog klokke har en god sak.Hvorfor? Hva bygger et rettskrav på å få bruke klokke på eksamen på? Skolen krever at vi skal komme tidsnok, da burde vi få lov å bruke klokke. Dette er tentamen, ikke eksamen. Er strengere på eksamen enn tentamen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Ville vel tro at den eleven som klager på å ikke få bruke en analog klokke har en god sak.Hvorfor? Hva bygger et rettskrav på å få bruke klokke på eksamen på? Skolen krever at vi skal komme tidsnok, da burde vi få lov å bruke klokke. Dette er tentamen, ikke eksamen. Er strengere på eksamen enn tentamen. Du trenger ikke å ha klokken under eksamen for å komme tidsnok. 2 Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Ville vel tro at den eleven som klager på å ikke få bruke en analog klokke har en god sak.Hvorfor? Hva bygger et rettskrav på å få bruke klokke på eksamen på? Skolen krever at vi skal komme tidsnok, da burde vi få lov å bruke klokke. Dette er tentamen, ikke eksamen. Er strengere på eksamen enn tentamen. Du trenger ikke å ha klokken under eksamen for å komme tidsnok. Nei, men jeg trenger klokke for å se hvor lang tid jeg har igjen! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå