Gå til innhold

Ny skjerm eller nytt skjermkort?

Format71

Anbefalte innlegg

Jeg har et gForce2 MX kort og en LG 17" CRT skjerm. Kona er ikke fornøyd i det hele tatt, og jeg har ikke store problemer med å inrømme at bildet ikke akkurat er perfekt... Det står ikke helt stille og er tildels uklart...

Kjører på 1024x768@60Hz. Kan skru opp til 72/75, men syns bildet bare blir enda værre.

Så er spørsmålet: Holder det å kjøpe nytt skjermkort?

Tenker da på et radeon 9600 fra connect3d (passiv kjøling og billigere enn sapphire).

Eller er det ny skjerm jeg først og frems trenger?

Har da vurdert en q17s pga pris og masse skryt. Nå er ikke jeg noen spiller, men den fungerer vel bra til kontor-pc også?

Dersom jeg går for ny skjerm er jeg redd det må bli skjermkorrt også - for å få dviutgang osv...

Noen tips?

-Vegar

Endret av Format71
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt behovet for en q17s for din del. Den er overlegen alle andre i spill, men siden du ikke spiller hadde jeg valgt en annen skjerm

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...23&GrpID=4&s=pl

er meget bra (den beste på allround)

Hvis du ikke skal vente med kjøp av skjerm da, ny skjermer like om hjørnet som tar rotta på de som er ute på markedet nå.

Når det gjelder skjermkort hadde jeg nok valgt et radeon 9600 pro for din del.

Men alt kommer vel egentlig på hvor mye du skal legge i det.

Lenke til kommentar

Alle skjermkort av nyere dato skal ha pefekt bilde. Aldri hørt om noe annet iallefall, med mindre det er artifacts som lurer rundt hjørnet. Noe det ikke er i ditt tilfelle. Så da er det nok skjermen.

Og som nevnt trenger vel ikke du en fantastisk spilleksjerm når du ikke spiller? Gå heller for en middelsbra 19" eller høyere og nyt livet med en SCHVÆR, klar skjerm :)

Lenke til kommentar

er du stein rik kan du jo kjøpe en 19" LCD (regner med at du skal ha dette, da CRT snart er en gammel og glemt teknologi)

Jeg anbefaler 17" ene og alene på grunn av pris. Venter meg et prisfall på LCD skjermer i tiden som kommer, og da er det bittert å ha betalt sinnsykt mye for en skjerm du kanskje kommer til å bytte til noe nyere og bedre ;)

Regner med at du har lest denne

Lenke til kommentar

Hvor mange Hertz er den LG skjermen din spesifisert for da? Jeg vil si at 85 Hertz er et minimumskrav for å få et tilnærmet behagelig bilde på en CRT skjerm (100 Hertz er helt flimmerfritt).

Uansett så begynner skjermkortet ditt å dra på årene, og jeg tipper at skjermen din er i samme situasjon. Så hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg skiftet ut både skjermkortet og skjermen. Ta en kikk på Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO "Ultimate Edition" og Eizo FlexScan L557.

Endret av Umbra
Lenke til kommentar

Takk for hint og vink. Tolker det dit hen at ny skjerm er obligatorisk.

Ser at Eizo'n blir anbefalt fremfor q17s. Hvorfor det? Har forstått det slik at q17s har perfekt bilde - hva er bedre med Eizo'n? Den er jo yttligere 500 spenn dyrere...

Og jo - det hender en gang i blant at jeg spiller litt og da mest bilspill.

Noen sier jeg må gå for 9600 PRO, mens andre sier at 9600 alene er overkill... Hvem skal jeg tro på her? Hva mister jeg om jeg går ned til 9200? Er det bare spill-ytelsen som vil gå ned, eller vil det også være forskjell i 'desktop'-grafikk?

Hvis jeg skulle gått opp til 19", hva er da anbefalelsesverdig? Sikla på en demobrukt samsung 193T, men den kjøpte svigerinna mi... Er det noe å satse på?

-Vegar

Lenke til kommentar

q17s har nok bedre bilde enn den du sitter på, men ikke perfekt. Baklysene på q17s er ikke jevnt fordelt og den har problemer med å gjøre fargen hvit helt hvit (blir hvit som en CRT (huff huff))

Eizo L557 er mye bedre på allround bruk som kontorarbeide. Den har bedre baklys, fargen hvit blir hvit, etc

jeg kan nesten bare råde deg på skjermer, da det er flere som har mer peil på skjermkort her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...