insomeseriousproblems Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 (endret) Heisann, jeg tenkte å selge laptopen min på finn.no og da var det en som lurte på om jeg kunne sende med posten. Har aldri solgt over nettet før og lurer på hva som er vanlig praksis?1. skal jeg kreve penger på forskudd i forhold til betaling av postoppkrav?2. Skal jeg kreve hele beløpet før jeg sender ved postopprav?Jeg vil jo nødig sitte igjen med en uhentet pakke på posten og betale for både postoppkrav og for at varen skal sendes tilbake. et dumt spørsmål men: postoppkravet dekker vel leveranse og selve esken varen sendes i eller koster det ekstra for selve pakken man sender varen i? Jeg har aldri sendt en pakke før og har ingen anelse Endret 27. november 2015 av insomeseriousproblems Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 (endret) Heisann, jeg tenkte å selge laptopen min på finn.no og da var det en som lurte på om jeg kunne sende med posten. Har aldri solgt over nettet før og lurer på hva som er vanlig praksis? 1. skal jeg kreve penger på forskudd i forhold til betaling av postoppkrav? 2. Skal jeg kreve hele beløpet før jeg sender ved postopprav? Jeg vil jo nødig sitte igjen med en uhentet pakke på posten og betale for både postoppkrav og for at varen skal sendes tilbake. et dumt spørsmål men: postoppkravet dekker vel leveranse og selve esken varen sendes i eller koster det ekstra for selve pakken man sender varen i? Jeg har aldri sendt en pakke før og har ingen anelse 1. Nei, kjøper betaler når pakken hentes, og Posten sender pengene til deg. 2. Se 1. Forskuddsbetaling og postoppkrav kan selvsagt ikke kombineres. 3. Postoppkrav dekker kun frakt. Evt. emballasje og innpakning ordner du selv. Hvis du skal selge på Finn vil jeg anbefale Finn betalingsgaranti, der har både selger og kjøper en viss sikkerhet med tanke på svindel. Endret 28. november 2015 av BIGG Lenke til kommentar
insomeseriousproblems Skrevet 28. november 2015 Forfatter Del Skrevet 28. november 2015 1. Nei, kjøper betaler når pakken hentes, og Posten sender pengene til deg. Joda, men da har du jo ingen forsikring om at pakken faktisk blir hentet. Har lest mange nok historier om pakker som ikke blir hentet og selger sitter igjen med både porto og utgifter for at pakken sendes i retur. Jeg synes jo 300-400 blir et kjedelig tap om noe slikt skulle skje. Takk for svarene Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Det er veldig lurt av deg å tenke på dette, og du har helt rett. Derfor: Brukk finns betalingsgarantiløsning. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Er det en nordmann som fremstår som seriøs, så er det skjeldent et problem. Har sendt drøssevis av postoppkrav pakker til folk uten at det byr på noen problemer. Du kan jo evt kreve frakten som forskuddsbetaling. Finns betalignsgaranti er absolutt ingen garanti. Lenke til kommentar
insomeseriousproblems Skrevet 28. november 2015 Forfatter Del Skrevet 28. november 2015 Er det en nordmann som fremstår som seriøs, så er det skjeldent et problem. Har sendt drøssevis av postoppkrav pakker til folk uten at det byr på noen problemer. Du kan jo evt kreve frakten som forskuddsbetaling. Finns betalignsgaranti er absolutt ingen garanti. har vært litt forskjellige folk som har kontaktet meg, men de fleste kommer på engelsk. Ikke at det gjør noe, men tror nok jeg ville krevd at postoppkravet skal bli dekt på forhånd uansett. det gir jo en garanti for at pakken faktisk blir hentet. Synes ikke det er for mye å be om egentlig Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Burde ikke være noe problem det nei. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Hvis jeg selger ting pleier jeg å kreve frakten forskuddsbetalt. Altså frakt + oppkrav, slik av hvis kjøper ikke henter pakken lider jeg ikke noe tap, og det er en så liten sum at kjøper sjeldent er redd for at jeg stikker av med pengene. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 (endret) Finns betalignsgaranti er absolutt ingen garanti. Det er ingen garanti nei, men det er det klart beste alternativet for begge parter. Som kjøper må man være rimelig tanketom hvis man forhåndsbetaler direkte til selger, så hvis man som selger krever forhåndsbetaling kan det bli vanskelig å få solgt ting. Endret 30. november 2015 av henrikwl Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Finns betalignsgaranti er absolutt ingen garanti. Det er vesentlig tryggere enn både forhåndsbetaling, etterskuddsbetaling og postoppkrav. Hva mener du med at "absolutt" ikke er noen garanti? Lenke til kommentar
insomeseriousproblems Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Hvis jeg selger ting pleier jeg å kreve frakten forskuddsbetalt. Altså frakt + oppkrav, slik av hvis kjøper ikke henter pakken lider jeg ikke noe tap, og det er en så liten sum at kjøper sjeldent er redd for at jeg stikker av med pengene. Ja, ikkesant. Dette mener jeg burde være helt greit. Om kjøper er en seriøs aktør, så finner man det også lett ut på denne måten. Lenke til kommentar
insomeseriousproblems Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Finns betalignsgaranti er absolutt ingen garanti. Det er vesentlig tryggere enn både forhåndsbetaling, etterskuddsbetaling og postoppkrav. Hva mener du med at "absolutt" ikke er noen garanti? Er det ikke sånn at pengene fryses inntil begge parter er fornøyd? Om pengene fortsatt er fryst etter 10 dager, så blir handelen avbrutt. Kjøper har da varen i sin besittelse og kan nesten gjøre hva han vil. Finn har ikke så mye de kan gjøre på det tidspunktet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Finns betalignsgaranti er absolutt ingen garanti. Det er vesentlig tryggere enn både forhåndsbetaling, etterskuddsbetaling og postoppkrav. Hva mener du med at "absolutt" ikke er noen garanti? Er det ikke sånn at pengene fryses inntil begge parter er fornøyd? Om pengene fortsatt er fryst etter 10 dager, så blir handelen avbrutt. Kjøper har da varen i sin besittelse og kan nesten gjøre hva han vil. Finn har ikke så mye de kan gjøre på det tidspunktet. Nei. Kjøper betaler penger til finn. Selger sender varen, og kjøper får 10 dager på å klage. Hvis kjøper ikke klager, går pengene til selger etter 10 dager (eller når kjøper godkjenner). Klager kjøper, får selger 7 dager på å svare. Hvis selger ikke svarer, blir pengene låst på konto inntil partene løser dette selv. Da må man få til en avtale eller gå til forliksrådet eller forbrukertvistutvalget. Det tar for så vidt lang tid, men incentivet til å beint ut svindle er lik null fordi selger ikke får noen penger før tvisten er løst. Hvis selger har lyst til å være vanskelig så hindrer ikke finns betalingsgaranti det (men det er det ingen tilfredsstillende løsning som sikrer deg mot uten å eksponere den andre parten for svindel eller være uforholdsmessig dyr), men det sørger for at svindlere ikke får penger og at den parten som har rett faktisk får pengene (du slipper tvangsinndrivelse i tillegg til FTU/forlikrsåd). Lenke til kommentar
insomeseriousproblems Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Vel, nå har jeg fått penger av kjøper til å dekke postoppkravet og laptopen er på vei motsatt retning. Enkel og grei forhandling Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Men denne løsningen dekker ikke at kjøper pluttselig mottar en eske med makrell i tomat. Denne løsningen er fin for selger, men ikke så heldig for kjøper. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Men denne løsningen dekker ikke at kjøper pluttselig mottar en eske med makrell i tomat. Denne løsningen er fin for selger, men ikke så heldig for kjøper. Er vel uvesentlig i denne sammenhegn da det er selger som søker råd. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 De gangene jeg sender pakker i oppkrav, så krever jeg frakten betalt i forskudd som en sikkerhet på at kjøper henter ut pakka (typ 500,- for eventuell returfrakt også). For meg er det en trygghet, jeg kjenner til personer som har blitt fralurt vare og penger via Finns betalingsgaranti, ved at kjøper sier at varen ikke er som annonsert og står på dette hele veien og selger som ikke blir hørt. Aller helst foretrekker jeg de som kan komme å hente varene fysisk, men har også gode referanser via en annen nettside som lar kjøpere/selgere legge igjen erfaringer på hverandre, som jeg også kan vise til kjøperen om h*n ønsker dette. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Hvis selger "mister vare og penger" med Finns betalingsgaranti så er det fordi vedkommende ikke gidder å ta tak i ting. Finn gir ikke ut penger til noen av partene med mindre enten begge parter blir enige eller en av partene ikke gidder å svare. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå