Adrian Bergsnev Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Hei. Jeg har fått i oppgave å hente ut konfigurasjoner av forskjellige switcher med tftp server. Jeg får enkelt ut konfigurasjonen ut fra switchen ved å skrive inn kommandoen i cli vinduet. Men jeg ønsker å lage et skript hvor den henter ut automatisk backup konfigurasjonen av switchen autmatisk. Ønsker at skriptet forteller switchen at den skal hente ut config til tftp serveren på et viss tidspunkt. mvh Adrian Lenke til kommentar
Faller Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 hmm, ikke at dette er noe jeg kan noe særlig om, men kan du ikke lage et script som kjøres på faste intervaller? Lenke til kommentar
Adrian Bergsnev Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Jeg kan minimalt lite om scripting, så det blir litt vanskelig å skulle svare ordentlig på det Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Denne kan kanskje hjelpe... http://blog.skufel.net/2011/12/automating-file-transfer-via-sftp-i-ftps-using-winscp/ Lenke til kommentar
Adrian Bergsnev Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Jeg har ikke funnet en direkte kilde til hvordan man kan planlegge en kopiering av config fra switch med tftp. Et eksempel med dette er at det skal automatisk bli kopiert en config fra switchen hver kveld f.eks. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 cron / crontab (i unix-lignende operativsystemer) lar deg kjøre kommandoer og script til definerte tider. Hvordan dette gjøres / hva kommandoene heter hvis du benytter Windows som operativsystem vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Oppgaveplanlegger er det det heter i Windows.Eller Task Schedule på Storbritansk... Lenke til kommentar
process Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 (endret) Denne TFTP kopieringsjobben må initieres fra switchen, og du ønsker å instruere switchen om å gjøre denne jobben. Med cisco utsyr kan du benytte command scheduler (usikker på om det er tilsvarende på HP) til dette, da slipper du å sende commandoer via script fra utsiden. Finnes det ikke noen måte å automatisere dette på switchen så kan du, som nevnt, kjøre dette via et script. Dette blir dog litt meningsløst ettersom at når du har en automatisert remote sesjon til switchen for å kjøre script, så kan du likegodt hente ut konfigurasjonen direkte. Da har du også fordelen at du kan gjøre det kryptert via SSH. I tillegg fjerner du kompleksitet og angrepsflate ved å eliminere hele tftp serveren. Dersom det er et linux miljø kan du se på rancid. Jeg er usikker på HP støtten, det er noe der, men har ikke testet. Den gjør det du vil, og en hel del mer. Det er nok vanskeligere å sette opp rancid (og tweake til å fungere) enn å lære seg litt basic scripting dersom man er helt blank. Usikker på om dette er en skoleoppgave/test eller lignende, men viktig å huske at tftp er en svært enkel protokoll helt uten autentisering og kryptering, så pass på hva som gjelder i forhold til å inkludere switch-passord i backup og andre sikkerhetshensyn. Edit: <BR> Edit2: En hel del. Endret 27. november 2015 av process Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå