Gå til innhold

Word 2010 - excel-objekter endres til statiske bilder


geir__hk

Anbefalte innlegg

Sliter med en irriterende gjenganger ved arbeid i større dokumenter.

 

Når jeg setter inn et excel-ark i et Word-dokument (.docx) kan jeg enkelt redigere innholdet. Neste gang jeg åpner samme dokumentet risikerer jeg at tabellen automagisk er omgjort til et statisk bilde - ikke redigerbart.

Når jeg åpner .docx fila i 7zip, ser jeg de andre innbundne regneark-objektene (som separate xlsx filer) som skal være inkludert i dokumentet, men ikke det regneark-objektet som jeg mangler.

Jeg finner derimot en bildefil som viser bilde av tabellen. Jeg vet derfor at dataene er tapt for evig og alltid - jeg har tross alt bildet, så etter en times manuell tasting så får jeg tabellen tilbake igjen.

 

Problemet oppstår av og til etter lagring av dokument og jeg aner ikke hvordan jeg kan fremprovosere feilen på egen hånd - det synes å være helt tilfeldig at det skjer.

 

Det jeg óg synes merkelig er at etter et kjapt søk på nettet etter "Word 2010 spread sheet object missing", synes det som at jeg er den eneste som har opplevd dette problemet.

 

Forresten jeg tror jeg har en fellesnevner. Jeg sier tror fordi problemet ikke inntreffer ofte nok til å konkludere med noe.

Når jeg går tilbake på backup av filen(e), så synes det som at feilen inntreffer i den første versjonen av dokumentet der det aktuelle regneark-objektet ble opprettet i og redigert. I denne versjonen og alle senere versjoner har det vist seg at regneark-objektet ble ødelagt (konvertert til bilde, noe som MS Word åpenbart selv har utført uten brukers inngripen eller viten - aka bug).

 

Så er det jeg lurer på:

Har noen andre vært borti tilsvarende problemstilling?

Noen idéer om hva som har gått galt og om det er noe jeg kan gjøre for å forhindre at det skjer igjen - dvs datatap som innebærer mye manuell knatring på tastaturet for å få tilbake regnearket i opprinnelig stand?

 

Om noen ønsker opplasting av dokumentet så er det ikke mulig pga det er i jobbsammenheng og ikke har noe på webben å gjøre.

 

 

På forhånd takk  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...