Tmz Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Hei Opplevde nå at dpf lampa begynte å lyse uten forvarsel under normal kjøring. Forsøkte normal prosedyre med å kjøre på litt turtall i 10-15 min uten at problemet ble borte. Bilen er en 2011 mod og har fortsatt både nybil og bruktbilsgaranti. Er dette noe som skal dekkes? Har ikke småkjørt bilen heller, pendler 4 mil hver dag på motorvei, bilen har nå gått 82 000 og 14 000 av disse er det jeg som har kjørt. Lurer også på om jeg bør la bilen stå inntill jeg har fått hatt den på verksted? Merket ingen ytelsesforandring etter at lampa begynte å blinke. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Kjører du på bra med turtall til vanlig? Mange kjører, alt, alt for tungt på dieseler, som regel under 1500 ved vanlig kjøring mange. Prøver å holde meg over 2 tusen på vanlig kjøring, er nok det beste for motoren i lengden. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Vil nå si jeg kjører bra på turtall. Pleier ofte å dra den litt på girene samtidig som jeg ligger ihvertfall på 2000+ omdreininger når jeg kjører den strekningen til jobb. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 https://www.mazda.no/forms/finn-din-forhandler/ Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Kjører du på bra med turtall til vanlig? Mange kjører, alt, alt for tungt på dieseler, som regel under 1500 ved vanlig kjøring mange. Prøver å holde meg over 2 tusen på vanlig kjøring, er nok det beste for motoren i lengden. Over 2000rpm med en dieselmotor oppleves jo som direkte masete i mange tilfeller. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Bedre enn å ligge å demre på 12-1300 som mange gjør, med elendig gassrespons og dertil vibrasjoner. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Kjører du på bra med turtall til vanlig? Mange kjører, alt, alt for tungt på dieseler, som regel under 1500 ved vanlig kjøring mange. Prøver å holde meg over 2 tusen på vanlig kjøring, er nok det beste for motoren i lengden. Men man kan vel egentlig ikke bebreide folk for å følge girskift-indikatorer, manualer, eller rådene fra medias "kjøre-eksperter". Nye DSG/Automat er jo også satt opp slik at motoren holdes langt ned i ristesonen mesteparten av tiden, hvis man følger normal trafikk. Sier ikke det fordi jeg er uening i hva du skriver, men syns det er interessant om en forhandler vil hevde dette er unormal bruk i fht garanti-spørsmål. Så er spent på hva TMZ ender opp med her. 4 mil på motorvei er forøvrig enormt mye bedre enn hva snittbilen her i området blir utsatt for, og jeg håper Mazda tar ansvaret for elendigheten. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Jeg tror mange, mange dieselmotorer får vesentlige problemer frem i tid. Først og fremst tenker jeg på partikkelfilter samt dobbelmasse svinghjul. DSG og diverse andre automatkasser har også sine problemer. Ingenting av dette blir bedre av småkjøring samt veldig lavt turtall. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 28. november 2015 Forfatter Del Skrevet 28. november 2015 Nå har ikke jeg automat da, men jeg ligger stort sett 2000+- på motorveien. Ligger ihvertfall sjelden under 1500 for er rundt der motoren mister 90% av ytelsen. Snakket med forhandler jeg kjøpte av idag og de skulle ta kontakt på mandag fordi selgeren jeg kjøpte av ikke var på jobb den dagen. Ble også anbefalt å kjøre den på ett gir høyere enn normalt for å la det rense seg, men helt ærlig tror jeg ikke det hjelper. Jeg kjøer jo selvfølgelig småturer engang iblandt, og det hender jo at det er kø ol. Men ihvertfall 80% av tiden har bilen blitt kjørt på motorvei med greit turtall. Hvordan tidligere eier har kjørt den aner jeg jo ikke. Har bare gått rundt 12 000 i mitt eie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå