Airbuzzy Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Heisann. Jeg lurer på tolkningen av et ledd i arbeidsmiljølovens paragraf om nattarbeid. § 10-11.Nattarbeid (2) Nattarbeid er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. Saken er den, at på mitt arbeidssted så skjer det jevnlig at nattevakten ender opp med overflødig arbeid fra andre avdelinger som de ikke har rukket. Dessuten har jeg på min arbeidsliste et helt utvalg av oppgaver som definitivt ikke er typisk nattevaktansvar, men er der så de på dagen skal slippe å gjøre det. Ved litt googling finner jeg utsagnet "det som KAN gjøres om dagen, SKAL gjøres om dagen". Er det en fornuftig tolkning? Hvor finner jeg kilder og referanser som underbygger dette? Eksempler fra min arbeidsliste: Rydde møterom, vaske bord etc i lobby, telle safe, koding av nøkler, tømme askebegre, pluss en hel del annet som overhodet ikke har med (brann)sikkerhet å gjøre... Nå er jeg ganske rund i kantene, og mye av dette hadde ikke plaget meg nevneverdig, men irritasjonen er stor når ledelsen klager over mangler de nettene det er mye folk, partystemning, og siste gjester legger seg 2-3 timer før jeg går av skiftet mitt. Jeg er ikke organisert, bransjen er hotell (skyt meg) og jeg vil gjerne ha noe å slå i bordet med. Takker på forhånd. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Tenker umiddelbart at eit hotell der det er gjester i fellesarealet frå tidlig morgen til sein natt så vil nok ein del av reinholds og ryddearbeidet nok kunne falle under definisjonen av arbeidets art som gjer det nødvendig å gjere dette om natta. Her står det litt om korleis arbeidstilsynet ser på saka: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151#Nattarbeid Oversikta der er ikkje uttømmande, men ditt arbeid vil falle innanfor kva som er akseptabelt nattarbeid sidan det er ein sikkerheitsfunksjon. Det som eigentleg er spørsmålet ditt er om du kan tilleggast ekstraoppgåver i tillegg til å være brannvakt(?) når du likevell er på jobb. Slike ting skal arbeidsgiver drøfte med tillitsvalgt, men sidan du ikkje er organisert så kan det være at ingen andre er det heller slik at dette ikkje er gjort. Dersom dette er noke du vil ta opp med arbeidsgiver så ville eg argumentert mest med at slike ekstraoppgåver tar tid og fokus frå dei viktige arbeidsoppgåvene (som også er årsaken til at denne jobben må gjerast om natta). Litt av hensikta med ei nattevakt er å være til stades og passe på at det ikkje skjer noke galt, då passer det seg dårlig om du ikkje får med deg dette fordi du sitter på bakrommet og pussler med diverse andre arbeidsoppgåver. Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Jeg tenker heller at konstant crunch, det å bokstavelig talt leve på kontoret sitt, sove der, spise der, eller gjøre slike ting alt for frekvent, er i brudd mot arbeidsmiljøloven Lenke til kommentar
Airbuzzy Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Takker for svar. Arbeidsbeskrivelsen er nattevakt. Slik jeg leser stillingsbeskrivelsen så er det oppfølgning av brannrutiner, evakuering, medisinske tilfeller etc som er alfa omega. Det er jeg selvsagt inneforstått med. Huset har ikke tillitsvalgte eller verneombud, elle, hadde ikke i 10 år. Bare det er et grovt brudd i seg selv, og bedriften har nå fått pålegg av Arbeidstilsynet. Hun som nylig ble "valgt" var selvsagt datteren til ei i ledelsen, så hun har ikke akkurat noe tillit hos de på gulvet. Men det var en digresjon. I tariffen til Virke heter det seg at nattevakt som påtar seg mer jobb i andre avdelinger etc, skal ha mer betalt. Tror det er ytterligere 21 kr eller noe slikt. Uansett, det får ikke jeg og er heller ikke blitt spurt. Som sagt, ja det hender at gjester er sent oppe og har fest, men min arbeidstid overlapper ca 1,5 time med renhold men er blitt lagt på meg for å spare penger. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Puslerenhold som bordtørking og tømming av askebeger (fastmonterte eller større askecontainere er noe annet og skal tas av hotellets vedlikeholdsansatte) er nok en del av jobben. Men når det kommer til nøkkelkoding og telling av safe, så skal dette gjøres av avdelingens ansvarlige, mao. avdelingssjefen din. Nøkkelkodingen går under hotellets sikkerhet, og det eneste du skal telle av penger er skiftets oppgjør. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Utgangspunktet er, som du sier, om arbeidets art gjør det nødvendig. Det vil i praksis si at man ikke kan pålegge en nattevakt å gjøre "generelt forefallende arbeid", bare nødvendig forefallende arbeid. Bestemmelsen er en videreføring av den tidligere arbeidsmiljøloven § 42 annet ledd, som hadde en kasuistisk liste over hva slags nattarbeid som var tillatt: Som nattarbeid er tillatt:a) arbeid som ikke kan drives uten at annet arbeid på arbeidsstedet avbrytes, og som på grunn av driftstida på arbeidsstedet må utføres om natten, b) vedlikeholds- og reparasjonsarbeid som av hensyn til virksomhetens jevne gang må utføres om natten. Slikt arbeid kan også av hensyn til annen virksomhets jevne gang utføres om natten når viktige grunner krever det, c) arbeid som er nødvendig for at ikke anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter skal ta skade, d) vakthold og portnerarbeid, e) tilsyn med og stell av dyr. f) fast organisert transportvirksomhet og dertil knyttet nødvendig lasting, lossing og lagring samt ekspedisjon av post,2 telegrammer og telefonsamtaler. Med transportvirksomhet er likestilt arbeid som av hensyn til transportmidlenes drift eller reisendes behov må utføres som nattarbeid, g) arbeid på to skift som legges mellom kl. 06.00 og 24.00, h) arbeid i virksomhet for syke- og pleiehjelp, samt i internat som er knyttet til internatskoler, barnehjem, barnehager3 o.l., i) arbeid i herberge- og bevertningsbedrifter når det er nødvendig for betjening av gjester, j) arbeid av politi, brannvesen, tollvesen, kriminalomsorg, kirkelig betjening, arbeid ved redningssentraler og drift av kringkasting, aviser, telegram- og nyhetsbyråer. k) arbeid ved teatre og andre forevisninger og forestillinger, l) arbeid ved utsalgssteder, m) berging og dykkerarbeid når forholdene gjør nattarbeid nødvendig, n) arbeid som av driftstekniske grunner ikke kan avbrytes. o) arbeid i jordbruk når det oppstår særlig arbeidspress. p) tilsyn med og stell av planter. q) nødvendig arbeid i forbindelse med produksjon av bakervarer. Dette kan gi deg en pekepinn på hvor lista ligger for hva som er "nødvendig" å gjøre om natten. Bestemmelsene om nattarbeid er ment å begrense hvilke arbeidsoppgaver som kan legges til en nattevakt, ikke som inngangskriterier for å ha noen på jobb om natten. Det er altså en begrensning i hva som kan pålegges nattevakten, ikke bare en begrensning i om man kan ha nattevakter. 1 Lenke til kommentar
Airbuzzy Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Supert innlegg av krikkert, jeg takker og bukker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå