Martiniinus Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men flytt det om det ikke passer her. Det har nå kommet en app som heter "Jodel" Grunnen til at jeg lager et innlegg om dette er fordi jeg selv har blitt utsatt for nettmobbing, og tidligere mistet en god venn som valgte å ta livet sitt etter å ha vært offer for nettmobbing. Jeg hørte om denne appen gjennom venner som sa det er nå kommet en ny app hvor det var blitt lagt ut mange ydmykende rykter om deres venner, og mange følte seg krenket etter å ha lest rykter om seg selv der inne. Jeg lastet den ned for å se hva den gikk ut på. Du er anonym og poster hva du vil. Den blir mest brukt av de unge, og mange utnytter denne appen til å skrive rykter og skjelle ut andre. Som å skrive hvem som har vært til sengs med hvem, hvem som har gjort det og det. I situasjoner hvor dette blir missbrukt kan politiet gripe inn, men allikevell tar mange screenshots og dette blir lagret. Jeg ser ingen grunn til at denne appen skal være til. Om det er noe du vil dele med andre kan du benytte deg av andre sosiale medier som facebook, instagram, twitter + Håper virkelig dette blir lagt ned! Dette er latterlig. Endret 26. november 2015 av Martiniinus Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Nå og nå, den har da vært ute siden i fjor, men ja, det er et "fantastisk" sted å henge ut folk på. Ser at alle blir hengt ut på den lokale VGS-en her. Likevel liker jeg Jodel, i alle fall så lenge jeg kommer meg bort fra bygda og inn til en by. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Det blir litt rart å skulle fjerne alt som kan missbrukast. Og sjølv om det nok foregår noke mobbing via Jodel så er det betre enn alternativa. Jodel har tross alt eit samarbeid med politiet slik at ein kan spore opp mobberane, i tillegg til at dei har muligheita til å deaktivere appen i bestemte områder dersom dei oppdager misbruk. Alternativet er jo ofte annonym mobbing gjennom kanalar der det er langt vanskeligare å finne fram til kven som står bak. Nå har eg ikkje brukt denne appen sjølv, men av det eg har fått med meg så dekker denne appen eit behov som dei andre sosiale nettverka ikkje kan dekke. Nemmelig at ein kan kommunisere med alle app-brukerane i eit bestemt område utan å måtte være innlogga. Så i motsettning til facebook, twitter og instagram der du må være innlogga å ha oppretta kontakt med dei andre personane på forhånd så fungerer Jodel som ei elektronisk informasjonstavle der informasjonen når ut til alle i området, ikkje berre dine venner. Det vil også kunne være tilfeller der annonymiteten er av betydning for å kunne spre eit kunnskap. Jodel vil antageligvis være vellegna dersom nokon på skulen f.eks. vil danne ei lokal gruppe for homofile og lesbiske. Det er nok ikkje alle elevane som er komfortable med å ta slike iniativ på f.eks. Facebook. Eller Jodel kan brukast til å varsle om kritikkverdige forhold der ein er redd for represalier dersom den det gjelder finner ut kven som har varsla. Det er bruken ein må til livs, ikkje appen. 1 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Så hvem som helst kan poste der? Helt anonymt ovenfor andre? Isåfall ser jeg ikke problemet. Bare å fylle "markedet" med falske rykter og så vil alle slutte å ta det seriøst. Evt bare si at det ikke stemmer. Hvem skal liksom si noe annet. Endret 26. november 2015 av Lakus Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Anonymt ovenfor hverandre i alle fall. Så vidt jeg har forstått, kan adminsa til Jodel sjekke hvem som står bak drittslenginga hvis det er (alvorlig) mobbing. Satt halvveis bakfull i Trondhjem med den for et par uker siden, og så en date bli til. Var ganske fint. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 I Trondheim er jodel nærmest paradis på jord. Det har trolig sammenheng med det sterke og svært toneangivende studentmiljøet. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Hadde aldri hørt om jodel, men folk virker hyggelige her å. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 I Trondheim er jodel nærmest paradis på jord. Det har trolig sammenheng med det sterke og svært toneangivende studentmiljøet. Jepp, men du skal ikke dra langt før paradiset forsvinner. Merker det i Skaun og i Orkdal. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Virker svært sivilisert på jodel her i Tromsø. Ihvertfall det lille jeg har sett. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Jodling? Er heilt sikker på at det er det som er opphavet til app-navnet ja. Jodling er ein teknikk for å kommunisere over lengre avstandar til alle som er innanfor rekkevidde til å høyre. Traisjonelt så var den vanlige kommunikasjonen at ein brukte jodling til å identifisere seg sjølv, noke som var nyttig for å melde frå til landsbyen at ein hadde nådd fjelltoppen, eller at ein no var på veg tilbake til landsbyen, osv. Jodel appen ser ut til å fungere nesten heilt identisk berre at det er lettare å tillegge budskapet meir informasjon enn kun lokalitet åleine. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Jepp, og den er jo til og med utviklet av tyskere, så … Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå