Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Realistiske driftsutgifter på denne "mopeden" (haster!)


flink_gutt

Anbefalte innlegg

Hei, har skrevet en sak tidligere på, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1696352 mennå kan denne godt kan bli uaktuell på fordi jeg har fått en nytt tips til løsning på mopedutfordringen min. Skal jeg kunne arbeide videre med tipset, må jeg jeg likevel først vite om jeg har råd , derfor trenger jeg litt hjelp fra dere som selv har erfaring med moped/lett motorsykkel til å finne ut følgende:

 

Hvor mye må jeg i gjennomsnitt realistisk regne med i driftsutgifter hver uke eller hver måned dersom jeg kjøper en moped, og vi tar de åtte forutsetningene under? (Se bort fra alt av utgifter, verditap, renter etc både når jeg kjøper og selger. Poenget nå å finne ut hvor mye jeg trenger å ha disponibelt til pr uke til driften inntil jeg selger en moped som er i best mulig stand.)

  1. Som jeg fortalte på den andre tråden skal vi flytte utenlands og mopeden er en crossmoped som ikke finnes i Norge. Den selges bare der vi skal flytte, men Kawasaki eier en del i fabrikken og "alle" tror motor, gir etc kommer derfra/er konstruert av dem pga driftssikkerhet omtrent som hos hos Kawasaki (som også selger mopeder der, men ikke crosstype) og forhandlernettet også 90 % det samme. Mopeden er større enn en norsk moped uten å være så stor som liten motorsykkel i Norge (ca 70 ccm/6,5 HK, med forbruk 19,7 liter/1000 km v/konstant 60 km/t iflg måling hos "NAF")
  2. Bensin + olje + arbeidstid på verksted koster 8-10 % mindre enn i Norge (bensinen skal være minst 96 oktan), alt annet som gjelder moped /motorsykkel koster som i Norge +/- 1-2 %.
  3. Jeg kjøper mopeden ny, har den i tre år og kjører 10000 km hvert år. Ca 30 % "typisk norsk bykjøring" i rushtid (kø), ca 30 % "typisk norsk bykjøring" utenfor rushtid, ca 25 % kjøring på gode hovedveier innenfor by med reell gjennomsnittshastighet 50-55 km/t, 5-6 % typisk crosskjøring i "stiløype" laget for dette (se bort fra evt skader her, det får i tilfelle gå på hobbybudsjettet), 4-5 % landevei med tillatt hastighet 60 km/t eller mer (har lov å kjøre 65 km/t med moped) og 4-5 % landevei av skogsbilveikvalitet.
  4. Jeg får 190 liter bensin hvert år betalt av andre (38 uker á 5 liter, kupongene er gyldige hele året).
  5. Veiskatt (=årsavgift) og forsikring i tre år med de vilkårene som er nevnt nedenfor er betalt ved kjøpet.
  6. Mopeden har service- og garantiavtale som forklart nedenfor:
  7. Serviceplanen følges nøye, jeg bruker merkeverksted/originaldeler og gjør ikke annet selv enn holde mopeden ren og pen, gjøre vanlig sjekk (peile olje, sjekke dekktrykk, smøre kjede osv) + det jeg må gjøre (f eks skifte sikringer og lyspærer eller ordne opp ved en nødstopp dersom det er nødvendig.
  8. Jeg har utgifter til vask og renhold på 20 kr/mnd.

Forsikringsavtalen:

Lovpåbudt ansvarsforsikring.

Førerulykke 30000 kr.

Brann/skred/flom/tyveri, forutsatt oppfyllelse av sikkerhetsvilkår. (Litt forenklet: Tenk før du parkerer, parker kun hjemme kl 0001-6 (tyveri) og bruk sikkerhetslås som følger med mopeden.)

Egenforskyldt skade forutsatt oppfyllelse av sikkerhetsvilkår. (Litt forenklet: Skader utenfor vei dekkes ikke. Skader der politirapport/legerapport forteller om alkohol/narkotika, åpenbar uskikkethet til å kjøre og/eller manglende bruk av hjelm/hansker/fottøy som dekker ankler/lys overdel/"noe" som beskytter øyne og ved behov demper sol dekkes ikke. Kjøring som resulterer i beslagleggelse av førerkort utover en uke/forelegg/bot/tiltalebeslutning knyttet til uansvarlig kjøring dekkes ikke. Skade på hjul/hjuloppheng dekkes kun dersom dette utgjør mindre enn 50 % av totalskade. )

Egenandel 1000 kr + minimum 50 % av nye deler relatert til hjul/hjuloppheng. Fra og med tredje egenforskylte skade egenandel 50 % av skaden, minimum 2500 kr.

 

Garantiavtalen:

24 måneder/inntil 20000 km ved materiell og produksjonsfeil. Medfører feilen sammenbrudd under kjøring som ikke ved normal aktsomhet kunne forutses ville komme om retting ble ignorert og befinner kjøretøyet seg ved sammenbruddet under 100 km kjøreavstand fra forhandler (=80-120 km kjøreavstand fra hjemme) dekkes også henting. Avtalen omfatter ikke slitedeler med gjennomsnittlig levetid under 30000 km. Avtalen opphører ved bruk av ikke-merkeversted/ikke-originaldeler.

 

Serviceavtalen:

36 måneder/inntil 30000 km. Pris for deler beregnes ihht importørprisliste med 10 % rabatt på deler som rutinemessig skal byttes ihht serviceplan og ingen beregning for olje ved bytte etter 1000 og 5000 km. Arbeidstid beregnes ikke unntatt når skade skyldes bruk i strid med instruksbok, hærverk, ignorert vedlikehold samt ved følgeskade pga noe av dette. Avtalen opphører ved bruk av ikke-merkeversted/ikke-originaldeler.

 

Noen som kan hjelpe med et svar her?

Endret av flink_gutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...