fotokolbrann Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Hei, Finner litt forskjellige meninger om når dette er når jeg googler det. Om jeg drister meg på en konklusjon. Den gyldne timen er ca 30 min før og etter soloppgang og solnedgang. Den blå timen er fra mørk himmel til soloppgang og fra solnedgang til mørk himmel. Dette betyr at den gylne timen og den blå timen overlapper hverandre noe… Har dere en mer klar definisjon på dette? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 jeg har aldri vært borte i uttrykket "den gylne timen" men har hørt "den blå timen" ganske ofte. Det har vært litt utvidet av ditt begrep om omfattes cirka en time før soloppgang og cirka en time etter solnedgang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Det kommer veldig an på hvor bratt sola stiger. Ved ekvator skjer disse timene veldig raskt. Ved polene varer solnedgangen og soloppgangen i måneder. Steder i mellom som i Norge, skjer solnedgangene raskere på våren og høsten enn på vinteren og sommeren. I tillegg er overgangene veldig gradvis og væravhengig. Noen solnedganger er mye rødere enn andre. Med andre ord en hel rekke faktorer som spiller inn. Du kommer altså ikke til å finne noen fasit, men få en rekke synsinger basert på det folk opplever ulike steder til ulike tider etter deres smak og behag. Personlig mener jeg den blå timen betyr at sola er under horisonten men ikke så mye at det oppfattes som sort himmel. Jeg mener også at den gyldne timen betyr mye rødglød i fargene, med sola over eller under horisonten. Ordet time brukes veldig uhøytidelig. Omtrent som legetime kan bety 2 minutter. Eller det kan vare i timesvis. Midtsommers i Tromsø varer den gyldne timen fra ca kl 22 til 04 og det er ingen blå time mellom ca 15. mai og 1. august. Endret 26. november 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
vnp Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Jeg skjønner ikke poenget med å definere det. Det kommer veldig an på hvor bratt sola stiger. Ved ekvator skjer disse timene veldig raskt. Ved polene varer solnedgangen og soloppgangen i måneder. Steder i mellom som i Norge, skjer solnedgangene raskere på våren og høsten enn på vinteren og sommeren. I tillegg er overgangene veldig gradvis og væravhengig. Noen solnedganger er mye rødere enn andre. Med andre ord en hel rekke faktorer som spiller inn. Du kommer altså ikke til å finne noen fasit, men få en rekke synsinger basert på det folk opplever ulike steder til ulike tider etter deres smak og behag. Personlig mener jeg den blå timen betyr at sola er under horisonten men ikke så mye at det oppfattes som sort himmel. Jeg mener også at den gyldne timen betyr mye rødglød i fargene, med sola over eller under horisonten. Ordet time brukes veldig uhøytidelig. Omtrent som legetime kan bety 2 minutter. Eller det kan vare i timesvis. Midtsommers i Tromsø varer den gyldne timen fra ca kl 22 til 04 og det er ingen blå time mellom ca 15. mai og 1. august. Det er bare på Svalbard at himmelen er helt svart, altså om man snakker om "Norge". Ellers er himmelen altid blå, bare du har riktig lukkertid. Bare prøv om du ikke tror meg. Endret 26. november 2015 av vnp Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Den gylne fargen kommer av at solen bryter/reflekterer i urenheter i himmelen så som sandpartikler, så det er vinkelen som gjør om det blir en gylden opplevelse eller ikke. Her er en kalkulator som regner ut tidspunktene for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå