Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli fratatt førerkort hos psykolog?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Tittel sier det meste.

Leser om selvmordsjåfører på NRK om dagen. Dersom man er suicidal, har førerkort og bil; kan eller vil psykolog kunne få den personen til å bli fratatt førerkort, hvis pasienten anses som en potensiell selvmordsjåfør? (Spesielt om psykolog vet om evt. Suicidplaner og innleggelse ikke er aktuelt (hvilket det ikke alltid er i suicidalsituasjoner).

Anonymous poster hash: 83a2b...4a1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan, bør og er lovpålagt til å gjøre. Vil faktisk risikere å miste lisensen dersom han ikke gjør det. Merk dog at psykologen bare kan sende en bekymringsmelding til fylkesmannen, ikke ta førerkortet fra deg selv. 

I tillegg er det selvsagt opp til psykologen å bestemme hvor seriøs risikoen er. Men som regel vil jeg tro de er svært aggressive i denne henseendet, med tanke på risikoen.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Så jo på nyhetene i går at 250? 500? noe mennesker hadde kjørt inn i lastebiler/buss for å ta livet sitt. 

(av ulykkene i fjor?) 

Greit de tar lappen, men skal de daue uansett så kjører de vel uansett..

Med mindre det er en mer impulshandling på en av 100 turer. 

Lenke , ikke bare husking fra i går 

http://www.nrk.no/nordland/hvert-tredje-dodskrasj-skyldes-selv-1.7287784

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Tviler på at å innskrenke livsutfoldelsen ytterligere ved å inndra muligheten til å kjøre lovlig er noe psykologene ser på som hensiktsmessig. Da skal det nok gå så langt at pasienten legger frem konkrete planer før det meldes fra til relevant instans. Og skal man hindre folk i å ta livet sitt med bil, er det jo bilen man må inndra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Tviler på at å innskrenke livsutfoldelsen ytterligere ved å inndra muligheten til å kjøre lovlig er noe psykologene ser på som hensiktsmessig. Da skal det nok gå så langt at pasienten legger frem konkrete planer før det meldes fra til relevant instans.

Tull, det er absolutt ikke nødvendig med konkrete planer om bilselvmord for at psykolog skal ta ifra en person førerretten. Det er mange som ikke er suisidale som går til psykolog og det er også mange som ikke er suisidale som ikke bør kjøre rundt på veien. Edit; Terskelen for at en psykolog kan ta lappen er ganske lav, men pasienten har også muligheter til å få tilbake lappen lett, uten å ta oppkjøring på nytt.

Blir samme som at man skal være edruelig, politiet kan ta lappen fra en person som er en gjenganger pga drikking for eksempel, selv om personen vanligvis venter 2 dager med å kjøre etter en fyllekule.

Hvorfor poste det spørsmålet som anonym TS?

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Angående impulshandling så kommer det vel an på pasienten. 

Jeg er bipolar og tidvis suicidal, mesteparten av tida går det greit, men i mine mest depressive perioder har jeg så smått lagt planer. Da ville det ikke hatt noe å si om jeg hadde lappen eller ikke, for et eventuelt selvmord ville vært godt planlagt. 

Men når jeg er manisk derimot, da snakker vi impulshandlinger! Har flere ganger hatt små glitcher hvor jeg gjør noe risikofylt, tar store sjanser, både i trafikken og andre situasjoner, bare i et øyeblikks galskap. Ikke med et klart mål om å dø, men definitivt med en oppfatning om at det ikke gjør noe om det skjer heller. I sånne perioder burde jeg da kanskje ikke få lov til å kjøre bil. 

Anonymous poster hash: 36af8...596
Lenke til kommentar

Tull, det er absolutt ikke nødvendig med konkrete planer om bilselvmord for at psykolog skal ta ifra en person førerretten.

Ser dere sier det. Er ikke bastant på at dere tar feil, men uten kilder har jeg litt vanskelig for å tro det. Når folk blir fratatt førerkort av helsemessige årsaker er det da heller ikke sånn at psykologen eller hvem det måtte være inndrar det personlig, det meldes fra til fylkeskommunen, som igjen underretter politiet.

Selv har jeg personlig erfaring med psykiatrisk poliklinikk, og der var det fullt av ganske plaga folk som kjørte bil til og fra hver dag. En av dem hadde sågar bilkjøring som eneste hobby, og han sleit, han. Kan umulig se for meg at ingen av dem gikk med selvmordstanker de holdt skjult for behandleren.

Og som sedsberg sier er det ofte impulshandlinger. Å ta fra folk førerretten for sikkerhets skyld fordi de har selvmordstanker tror jeg derfor vil være av lav samfunnsnytte målt opp mot følgene det kan få for de det gjelder. Jeg tror heller mentalhelsepersonell først og fremst melder fra til fylkesmannen når det er snakk om at folk ikke er trafikksikre fordi de misbruker rusmidler eller generelt er forvirret og skrale i toppen. Det er snakk om at helsemessige krav skal være oppfylt, og selvmordstanker er ikke i seg selv noe som står i veien for dette.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...