Gå til innhold

duron1400 --> MP mod


DrErling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tok litt bilder og sånn mens jeg holdt på, men det er med et ganske standard 3Mpixel kamera uten makrolinse og stativ, så kvaliteten er ikke 100%.

Jeg skrapte litt i hullet mellom L5 kontaktene før jeg la på bakrutetråd-fix. Har nå prøvd begge de moddede duron chipene og begge detectes som unknown cpu type 1900+.

Etter re-modifikasjon av L5 er Warning-meldinga om at de ikke støttet SMP borte, så jeg tror de er ok.

Jeg skal sette opp systemet i morgen tenkte jeg, og installere windows xp på riggen, så får vi se hva div program sier, og om duron 1400 --> MP1900+ fungerer. Så er det rett over på modding av multiplier. Må jo klare minst 2Ghz med disse chippene.

Har jo lest om folk som klarer mere også.

Spenningen er btw på 1,5v i bios når de er moddet/klokket til MP1900+.

DrErling (kommer tilbake med bilder når de er klare)
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd men for ikke til å få mine XP1900+ til MP :love: . Har et MSI K7D Master som jeg ikke får brukt. Du har vel ikke lyst til å åpne bruene for meg DrErling?

Jeg må få morgendagen til å teste. Jeg tester på samme hovedkortet som deg. Begge prosessorene detekteres nå som

 

-unknown cpu type 1900+

 

og

 

"WARNING NOT SMP-ready Processor"-meldinga forsvant etter L5 mod. Det gjenstår bare å se om de virkelig fungerer stabilt i SMP.

 

For de som lurer på hva i allverden jeg har holdt på med siden jeg ikke har gjort så mye i dag, så får jeg si at jeg har vært på jobb i 12 timer :gretten:

 

DrErling

 

Men imorgen! da blir det boller!

Lenke til kommentar
Prosessorene skal smekkes i et MSI K7D Master dual hovedkort.

 

Hvor kjøpte du det kortet og hvor mye betalte du?

 

Har lyst på et sånt.

Han jeg bygger/modder for kjøpte det på Norek/komplett. Kosta 1819,- på komplett hvertfall.

 

Prisguiden gir følgende:

MPX 1760,-. (men ikke på lager såvidt jeg kan se)

 

DrErling

Lenke til kommentar
Jeg skal sette opp systemet i morgen tenkte jeg, og installere windows xp på riggen, så får vi se hva div program sier, og om duron 1400 --> MP1900+ fungerer. Så er det rett over på modding av multiplier. Må jo klare minst 2Ghz med disse chippene.

 

Har jo lest om folk som klarer mere også.

Overklokking.no har mye fornuftig å si om akkurat triksing med multiplieren:

http://www.overklokking.no/cpu/amd_workarounds/index6.html

 

 

(Hmm .. ser ut til at det jeg skrev om multipliere tidligere i tråden ikke stemmer likevel ... jaja)

Lenke til kommentar

update:

 

Har akkkurat verifisert at waterchill settet passer som smurt på MSi K7D Master-L kortet. Dette blir stilig!

 

Lurer dog fortsatt på hvilken bro som lar meg gå fra 5-12,5 til 12,5-18 på multiplier...

 

Jeg lurer også på om Matrox Parhelia har fester for waterchill gpu-blokka. Det hadde vært snasent, da dette kortet skal stå i dual maskinen.

 

DrErling

Lenke til kommentar
Ok takk for tips Erling og ufo, skal sjekke Demovarer på Komplett daglig så dukker det nok opp noe. :yes:

 

 

Forøvrig tror jeg ikke at du kan bruke WaterChill på Parhelia; se her;

http://www.spodesabode.com/content/article/waterchill/4

Ikke at det betyr så mye, men jeg heter ikke Erling. DrErling er bare et nick :-)

 

Jeg så på THG at parhelia har en meget stor GPU, men at det fortsatt er huller for feste av evt kjøling. GPU`en er faktisk så stor ser det ut til, at det nesten må en skikkelig prosessorkjøler til for å få kontakt.

 

Det skal jeg alltids klare å fikse. Det er en del vannblokker på jobb.

http://www.tomshardware.com/graphic/200206...mages/foto6.jpg <-- parhelia.

 

Lurer fælt på hvor varmen genereres på den chippen. Hvis det går greit med størrelsen på WC GPU blokken, så ser jeg at det går ann å feste blokka hvertfall. Men det spørs om den kjøler nok... Vel vel, time will show.

 

DrErling

Lenke til kommentar
DrErling, Her er en side med god oversikt over alle "broene" og hvordam man skal endre på dem. Håper linken kommer til nytte.

Takk for eminent link! Jeg skal teste ut litt i morgen. Akkurat nå er begge prosessorene installert, har flashet til nyeste BIOS og under boot står det

"unknown cpu type 2000+ ,2CPU"

 

Kjører de nå på 1666mhz på standard spenning (1,5V)

 

Håper selvfølgelig på å åpne for høyere multipliere. Jeg har kikket på linken Simen1 gav meg, men må finlese litt mere i morgen.

 

PS: uansett om de bare går opp til MP2000+ (som de er nå) så er jo bare det genialt.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Har nå installert hovedkortet og lagt inn windowsXP. Prosessorene detekteres i sisoft sandra som MP2000+ og gir syntetiske ytelser på høyde med nettopp MP2000+.

 

Jeg overklokket også fsb fra 133 til 150 og da lå jeg i nærheten av MP2200+ i "ytelse".

 

Problemet er at jeg ser CPU-Z detekterer kun 64kb L2 cache, og jeg lurer da på om det er jeg som har slurvet med moddingen, eller CPU-Z som ikke takler en "MP Aplebread på 1666mhz", siden den egentlig ikke "finnes".

 

Sisoft sandra rapporterer også at CPU1 har 1,5V mens CPU2 har 2,5V. Jeg tror neppe CPU2 hadde vært i live etter 2,5V, så jeg tar den målingen med en klype salt. Sisoft sandra rapporterer også 64kb L2 cache. Det samme gjør AIDA32.

 

what to do now?

 

DrErling

Lenke til kommentar
Har nå installert hovedkortet og lagt inn windowsXP. Prosessorene detekteres i sisoft sandra som MP2000+ og gir syntetiske ytelser på høyde med nettopp MP2000+.

 

Jeg overklokket også fsb fra 133 til 150 og da lå jeg i nærheten av MP2200+ i "ytelse".

 

Problemet er at jeg ser CPU-Z detekterer kun 64kb L2 cache, og jeg lurer da på om det er jeg som har slurvet med moddingen, eller CPU-Z som ikke takler en "MP Aplebread på 1666mhz", siden den egentlig ikke "finnes".

 

Sisoft sandra rapporterer også at CPU1 har 1,5V mens CPU2 har 2,5V. Jeg tror neppe CPU2 hadde vært i live etter 2,5V, så jeg tar den målingen med en klype salt. Sisoft sandra rapporterer også 64kb L2 cache. Det samme gjør AIDA32.

 

what to do now?

 

DrErling

Så vidt jeg veit, så har ikke Applebred mer enn 64kB cache (som funker). Hvorfor skulle du få noe mer da?

 

Når det gjelder det med spenninger, så tror jeg du trygt kan drite i dem. Men du kan jo sjekke i hva BIOS rapporterer ...

Lenke til kommentar
Så vidt jeg veit, så har ikke Applebred mer enn 64kB cache (som funker). Hvorfor skulle du få noe mer da?

 

Når det gjelder det med spenninger, så tror jeg du trygt kan drite i dem. Men du kan jo sjekke i hva BIOS rapporterer ...

Jeg hadde som mange andre håpet at duron bare er en tbred med halve cachen dissabled, slik at det var mulig å enable denne igjen...

 

DrErling

Lenke til kommentar

Det var to åpne L2 broer og disse lukket jeg. Satte i en og en prosessor og begge ble detected som "unknown cpu 1600+", og dermed er jeg en smule usikker. Skulle det stått XP1600+ ?

 

Jeg kan ikke forstå at jeg skal ha klart å gjøre noe feil på L2 modden for jeg tok meg sinnsykt god tid, planla alt, brukte lupe etter modden og sjekket med voltmeter...

 

DrErling

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er egentlig forskjellen mellom de forskjellige MSI K7D kortene?

Master?

Master L?

Master LR?

 

 

Er forskjellen at L koteren har LAN eller er det mer? Bus-hastighet? Lyd? BIOS-versjoner?

 

 

Hva med minne? Krever alle REG minne? Eller krever noen ECC?

 

 

Edit: Hvilken RAm bør man kjøpe til disse kortene?

Holder det med 2100 eller bør man ha 2700?

Skal bruke 2 stk. Duron 1400 "Appelbread".

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...