Gå til innhold

duron1400 --> MP mod


DrErling

Anbefalte innlegg

Sitter her med tre stk duron1400 med grønn overflate.

 

L2 bro #1 og 4# var åpen, men er nå lukket med lim, scotchtape og clas ohlsons eminente bakrute-varmetråd-fiks.

 

Men!

 

Må jeg gå løs på noe L5 broer eller noe for å enable MP modus? Prosessorene skal smekkes i et MSI K7D Master dual hovedkort.

 

Noen som forresten vet om kortet støtter multiplier endring via BIOS?

 

 

DrErling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm, neivel da får jeg forske selv da :-(

 

worklog:

 

La hurtiglim i hullet mellom punktene på L2 området som skulle kortsluttes. Lot limet størkne 10-15min og skrapte så av overflødig lim.

 

Tok scotch tape og laget en "bane" der bakrute-stoffet skulle legges.

 

la på bakrute stoff i banen. Lot det tørke i 10-15min.

 

Satte prosessoren i cpu socket nr1 på MSI K7D Master og bootet.

 

"unknown cpu type 1600+" under boot skulle tilsi at jeg har klart å enble full L2 cache og at prosessoren nå er som en XP1600+ å regne.

 

Høyeste multiplier på MSI K7D Master er 12,5. Booter, inn i bios og endrer til 12,5. Maskinen booter som XP2000+.

 

MEN

Det står litt lengre ned at cpuen ikke er MP-enablet eller noe sånn, hvilket skulle tilsi at jeg må poste denne posten og modde litt mere....

 

BRB

Lenke til kommentar

Nå moddet jeg en annen cpu. Jeg er temmelig sikker på at modden ble perfekt (altså, at punktene er sluttet).

 

Slutter altså to broer på L2 (slik at alle L2 er sluttet) og den siste L5 (den lengst til høyre når man holder cpu slik at L5 leses rett vei)

 

dog er L5 nr 2 og 3 enda åpne. nr 1 på L5 er lukket.

 

DrErling

 

Hjelp meg gjerne hvis noen kan!

Lenke til kommentar

Jeg har gjort akkurat det du prøver på der med 2x Duron1200 og 2x XP1700+. Det er den ytterste L5-broen som må kobles sammen. Det fine her er at de skal ledes mot jord, slik at du trenger ikke å bruke lim og shiten her. Det er det du må for å få multiplier-unlocket dem.

 

Jeg tok bare litt elektrisk ledende lakk og fyllte igjen lasergropen og de to kontaktpunktene ytterst på L5. Og vips ... 2x DuronMP og 2xMP1700+. Tror det også kan være kjekt å skru av MP-sjekken i bios.

 

Videre så har jeg hatt litt problem med å kjøre dual og overklokke samtidig på det MSI-kortet som også du har. Faktisk så feiler den på MP-sjekk når jeg har en multiplier som slutter på .5, men ikke på hele tall ... 10, 11, 12 går fint, 11,5 og 12,5 funker ikke av en eller annen grunn. Jeg har dermed blitt låst til MP1900+ og skal jeg komme høyere må jeg begynne å se på FSB-frekvensen.

Lenke til kommentar
Jeg har gjort akkurat det du prøver på der med 2x Duron1200 og 2x XP1700+. Det er den ytterste L5-broen som må kobles sammen. Det fine her er at de skal ledes mot jord, slik at du trenger ikke å bruke lim og shiten her. Det er det du må for å få multiplier-unlocket dem.

ahhh.... jeg la lim i hullet jeg. Jeg gjorde en "perfekt" mod (med lim) for å si det sånn. Det var derfor jeg ble så stresset når det ikke fungerte....

 

Jeg løper sporenstreks inn og fjerner limet og legger bakrutefix i!

 

Takk for hjelpa!!!

 

:)

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
Hvorfor bruke lim? Og hva er en MP i forhold til en ikke-MP? :)

AMD Athlon MP er seritifisert og klar for å brukes i dual-prosessor systemer. AMD Athlon XP er fysisk identisk med MP, men med det unntaket at AMD har "disablet" støtten for dual-maskiner. CPUene er heller ikke sertifisert/testet at funker i dual.

 

Men det er minimalt problem å skru denne funksjonen på igjen på en Athlon XP. Det er bare å kortslutte to kontaktpunkter oppe på selve CPUen og hovedkortene vil da godta at dette er en Athlon MP som funker i dual.

 

Når AMD lager sine CPUer bruker de disse kontaktpunktene, aka broer, til å programmere CPUen og hva den skal være for noe. F.eks setter de kjernespenningen, multiplieren osv osv med disse broene. Verdiene leses av om det er kontakt mellom broene eller ikke... og utifra dette kan hovedkortet skjønne hva slags CPU det er snakk om og hvilke innstillinger som må til for å få den til funke. De broene som skal være "av" er kuttet med laser og nede i kuttet er det et kobberlag som ledes mot jord. Hvis vi nå bare fyller igjen hullet med elektrisk ledende materiale, vil spenningen over dem fremdeles være null, siden de blir ledet mot jord (0 Volt) ... og broen vil fremdeles bli avlest som "av".

 

Men hvis vi fyller litt tynt lim (kan også bruke lakk, maskeringsmiddel osv osv. Alt som er elektrisk isolerende) nede i kuttet, vil vi isolere mot jord og broen kan så bli avlest som "på" om vi kobler den sammen.

 

Det er et unntakt derimot. Den broen som styrer om CPUen er en AthlonMP eller en XP, er det meningen at broen skal ledes mot jord. Denne kan dermed trygt fylles igjen med lektrisk ledende materiale.

 

Her har du et bilde av en AthlonXP(130kB) som jeg har moddet etter at dette bildet ble tatt. Den L5-broen som skal moddes (bare for sikkerhets skyld) er den som er "øverst" på bildet sånn som du ser det nå ... Det er kun denne som skal moddes, og det må ikke være kontakt over til andre broer. Denne kan godt bare fylles med elektrisk ledende lakk ol.

Lenke til kommentar
Hei, det jeg lurer på da, er funker denne moddinga på tbred og barton oxo?

Hadde vært artig og hatt en litt fetere rigg enn det som er med i eksemplet her. :)

 

Hadde vært interessant med to barton xp2500.

 

 

Mvh

 

MajorP

Må nok gjøre det på en litt mer "avansert måte. På de nye har AMD lagt et lag med plast el.no over selve kontaktpunktene. Du må da skrape dette ned til du møter på selve kobberet. Videre ligger også evt. sammenkoblede broer litt ned i plasten ... du må dermed skjære litt ned for å få kutta broer. Men pass på å ikke kutte for dypt. ;)

 

Men layout'n skal være den samme (stort sett). Tenker da på hvor broer er plassert og hvordan de funker. Det kan være litt forskjell i hvordan ulike verdier på L1 og L2 blir tolket som multipliere. Dette pga av stadig raskere CPUer med økende behov for høyere multipliere. De med høyest multiplier bruker 12,5 som "base", mens de vanlige starter på 3. Pass da på at du ikke prøver å kjøre CPUen med f.eks 24x ;)

Lenke til kommentar
De nye duronene bruker det nye PCBet og det er ikke barnemat og modde på..

Jeg tror nok du må skrape noe "lakk.."

 

Jeg klarte å modde min druon til t-bred uten problem med blyant, uten å skrape..

 

Ambefaler å finne en MP- pinmod.

Åssen klarte du det? Trodde alle AMD'er siden Palomino ble lansert, krevde under nærmere 0 Ohm motstand pga intern pull-down. Grafitten i blyante leder ikke strømmen bra nok til dette. Gamle Thunderbird kunne man bruke blyant på, for de hadde ikke denne motstanden (holdt med < 1000 Ohm), mens de nye Palomino -> trenger noe som leder betydelig bedre. Elektrisk ledende lakk og varmetrådfix duger i massevis.

Lenke til kommentar

Det burde jo la seg gjøre. :) Er vel ikke den mest avanserte moddinga jeg har gjort i allefall. Må vel være værre og lodde på de gamle athlon's vil jeg tro. :p

Husker når jeg satt og lodda på en flunka ny Athlon 700 som kosta 3300,- for øyeblikket. Måtte seriøst ta meg en røyk før jeg testa den ja. :p

 

Har du noen linker til folk som har gjort det steg for steg Ufo?

 

Mvh

 

MajorP

Lenke til kommentar
Det burde jo la seg gjøre. :) Er vel ikke den mest avanserte moddinga jeg har gjort i allefall. Må vel være værre og lodde på de gamle athlon's vil jeg tro. :p

Husker når jeg satt og lodda på en flunka ny Athlon 700 som kosta 3300,- for øyeblikket. Måtte seriøst ta meg en røyk før jeg testa den ja. :p

 

Har du noen linker til folk som har gjort det steg for steg Ufo?

 

Mvh

 

MajorP

Sorry ... ikke noen konkrete linker. Kun fragmenter jeg har samla sammen oppe i hodet mitt herfra og derfra. Har faktisk funnet en del bra info på dette forumet blant annet. Samt også på forumet til www.2cpu.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...