splashjlr Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Hei, Har to fløyer i huset. Router med wifi står helt i den ene enden av fløy 1. Ethernet er trukket til alle relevante rom i begge fløyer og funker bra. Wifi dekker kun fløy 1 og er veldig svak i ytterkant av fløy 2. Derfor skaffet jeg denne: Linksys Range Extender RE6500 Planen min var å plugge den nye extenderen i veggen i fløy 2 og på den måten utvide wifi-rangen ved hjelp at ethernet, til å dekke hele fløy 2. Men i veiledningen til den nye boksen ser jeg ingen henvisninger til denne løsningen. Den vil at jeg skal sette boksen midt mellom hoved-aksesspunkt og dårlig sone, altså wifi til wifi. Det er vanskelig (og upraktisk) å finne den perfekte punktet mellom disse, som også skal dekke behovene.Etter noen timer med testing og flytting klarer jeg ikke å få bedre wifi i fløy 2. Mitt spørsmål: Kan man ikke bruke en extender via ethernet? Routeren er en Asus Black Knight Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Det du skulle hatt var ett aksesspunkt, og ikke en range-extender (som repeterer WLAN som du beskriver) Nå kjenner jeg ikke denne boksen, men det er mulig denne kan brukes som aksesspunkt. Hvis du kan sette opp det trådløse nettverket i konfigen uten å koble den til et annet WLAN, så kan du forsøke å koble LAN i en port og se om det virker. Ellers kan også de fleste rutere brukes som aksesspunkt, bare sertt opp trådløst, slå av DHCP og koble kabelen i en LAN-port så har du et enkelt aksesspunkt. Endret 26. november 2015 av kjetilkl 1 Lenke til kommentar
splashjlr Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Takk for kjapt og nyttig svar Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hei Finnes det en enkel måte å utvide WiFi på via ethernet? Har ruter i teknisk rom. Spredenett går ut fra teknisk rom, og jeg ønsker da å koble til en "WiFi extender" i en bod, via ethernet kabel. Finnes det et plug n play produkt til dette, uten å måtte kjøpe en ekstra ruter? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Når du skal "utvide WiFi via ethernett" så er altså det du egentlig skal å sette opp ett aksesspunkt. Kan anbefale f.eks dette fra Ubiquiti; https://www.dustinhome.no/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite -Sjekk om det følger med PoE adapter når du kjøper en ig en - er ikke sikker. Da trekker du bare en kabel, kobler til LAN porten på APet og konfigurerer WLANet ditt. Lenke til kommentar
CST Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Men må du ha poe til den unifi dingsen? Eller kan man bruke strømadapter om du har en stikk vedsiden av datakontakten? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Men må du ha poe til den unifi dingsen? Eller kan man bruke strømadapter om du har en stikk vedsiden av datakontakten? Du kan bruke strømadapter ja, og det følger vanligvis med på UBQ. Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Takk for tips. Har sett på Netgear Nighthawk Extender: http://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-range-extenders/EX7000.aspx?cid=wmt_netgear_organic Stemmer det at denne også kan benyttes som ordinær ruter? Om rekkevidden er så bra som testene tilsier, så vil det trolig holde til mitt bruk (uten extender) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå