Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Villavent bråk når det er kaldt, koble fra varmeveksler?

Anbefalte innlegg

Hei

Har luftesystem av typen villavent vr 300 ecv/b. Hver vinter/høst når det blir kaldt i lufta lager dette systemet en konstant dur i veggene. Har åpnet annlegget for å skifte filter, ser at det er en rund boks i midten av anlegget med en rød reim rundt. Ved tilkobling av strøm roterer denne sakte og det kan tydelig høres at det er her lyden kommer fra. 

Etter litt googling har jeg kommet frem til at dette må være varmeveksleren.

Er det noen som har peiling på hvilken funksjon denne har og hva som eventuelt vil skje om denne kobles fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den runde greia med reim rundt er en roterende varmeveksler, denne gjenvinner 80% av varmen i lufta ventilasjonsanlegget suger ut av leiligheta og tilfører den til innlufta.

Resultatet av å stoppe denne blir at du får vesentlig større fyringsutgifter i den kalde årstiden.

Lenke til kommentar

Ring til Systemair. Jeg har samme anlegg og her har de byttet selve motoren til varmeveksleren 2 ganger. Helt samme problem med murring og vibrasjon. Er en produksjonsfeil på en del av de tidlige enhetene så dette reparer de gratis under garanti for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ring til Systemair. Jeg har samme anlegg og her har de byttet selve motoren til varmeveksleren 2 ganger. Helt samme problem med murring og vibrasjon. Er en produksjonsfeil på en del av de tidlige enhetene så dette reparer de gratis under garanti for deg.

Supert! Skal gjøre dette. Takk for alle gode svar.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bare en liten oppdatering. Montør fra Villavent har nå byttet ut motoren til varmeveksler helt gratis, ventilasjonen er nå helt lydløs. Dette var ikke et ukjent problem på min modell i følge ham.

I følge montør ville det også ha vært uproblematisk å koble ut varmeveksleren, dette hadde ikke gått utover garanti eller reklamasjonsrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...