oddi Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Hei Har luftesystem av typen villavent vr 300 ecv/b. Hver vinter/høst når det blir kaldt i lufta lager dette systemet en konstant dur i veggene. Har åpnet annlegget for å skifte filter, ser at det er en rund boks i midten av anlegget med en rød reim rundt. Ved tilkobling av strøm roterer denne sakte og det kan tydelig høres at det er her lyden kommer fra. Etter litt googling har jeg kommet frem til at dette må være varmeveksleren. Er det noen som har peiling på hvilken funksjon denne har og hva som eventuelt vil skje om denne kobles fra? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Varmeveksleren tar varme fra den varme luften som blaases ut, og overfører den til den kalde luften som blaases inn.https://snl.no/varmeveksler Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Den runde greia med reim rundt er en roterende varmeveksler, denne gjenvinner 80% av varmen i lufta ventilasjonsanlegget suger ut av leiligheta og tilfører den til innlufta. Resultatet av å stoppe denne blir at du får vesentlig større fyringsutgifter i den kalde årstiden. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Vibrasjons dempende oppheng, flytte den fra veggen? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Ring til Systemair. Jeg har samme anlegg og her har de byttet selve motoren til varmeveksleren 2 ganger. Helt samme problem med murring og vibrasjon. Er en produksjonsfeil på en del av de tidlige enhetene så dette reparer de gratis under garanti for deg. 1 Lenke til kommentar
oddi Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Ring til Systemair. Jeg har samme anlegg og her har de byttet selve motoren til varmeveksleren 2 ganger. Helt samme problem med murring og vibrasjon. Er en produksjonsfeil på en del av de tidlige enhetene så dette reparer de gratis under garanti for deg. Supert! Skal gjøre dette. Takk for alle gode svar. Lenke til kommentar
oddi Skrevet 17. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2016 Bare en liten oppdatering. Montør fra Villavent har nå byttet ut motoren til varmeveksler helt gratis, ventilasjonen er nå helt lydløs. Dette var ikke et ukjent problem på min modell i følge ham. I følge montør ville det også ha vært uproblematisk å koble ut varmeveksleren, dette hadde ikke gått utover garanti eller reklamasjonsrett. 1 Lenke til kommentar
Atom_Mirny Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Helt uproblematisk er det da ikke, som andre allerede har vært inne på, det ville gått ut over din egen lommebok. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Du måtte ha varmet opp huset 80% mer, gang strømregningen med 5.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå