darkness| Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Har bestilt ny s-max som senest skulle være klar denne uken. Nå viser det seg at produksjonen er forsinket, og selger sier at den ikke er klar før en gang før nyttår. Han satt dog opp bilen som prioritet 1. Er det noen som vet hva prioritet 1 betyr? Er det bare svada, eller kan det påvirke leveringstiden? Er avhengig av å få bilen ASAP, da det ikke er plass til alle tre barna i den bilen vi har. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Trolig noe selgerbullshit. Jeg ville forlangt å få lånebil med tilsvarende kapasitet frem til bilen leveres. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Sannsynligvis kan du med loven i hånd kansellere ordren, mer usikker på om du kan forlange lånebil, men du burde jo prøve deg. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Trolig noe selgerbullshit. Jeg ville forlangt å få lånebil med tilsvarende kapasitet frem til bilen leveres. Har man rett på det da? Vi hadde opprinnelig to biler, ene skulle selges privat, andre er den vi har nå, denne skal byttes inn. Vi har signert kontrakt på innbytte, og bilen skulle egentlig vært levert inn for to mnd siden. Selgeren mente at det ikke ville bli noe problem å gjøre det på denne måten. Om vi plutselig fikk solgt ene bilen privat så kunne de nok ordne noe til oss i mellomtiden. Fikk solgt bilen privat, og skulle levere inn innbyttebilen. De skulle da ha 7990kr i mnd for en Ford Focus-leiebil (!!!!). Endte opp med at vi heller kunne beholde bilen vi har, inntil vi får S-maxen. Selgeren nevnte noe om at de sikkert kunne ordne en bil midlertidig til oss om det skulle knipe mtp. leveringstid og ankomst av unge nr 3, men etter den leiebilfadesen tidligere i høst, så stoler jeg ikke akkurat på at det går i orden. Endret 26. november 2015 av darkness| Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Sannsynligvis kan du med loven i hånd kansellere ordren, mer usikker på om du kan forlange lånebil, men du burde jo prøve deg. Kan ikke kansellere, da får jeg jo i hvert fall aldri noe bil Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Ifølge loven skal det mer til enn en måneds forsinkelse for å få heve kjøpet da det er ekstern faktor og ikke selgeren sin feil. Det omtales i kjøpsloven som vesentlig kontraktsbrudd, og en måned er som oftest ikke vesentlig nok.. Mange uinvidde som tror noe annet uten å sjekke loven. Dette er jo uansett en brekkstang for å få krevd litt ekstra rabatt eller noe annet gode? Jeg kjøpte meg fornøyde kunder når en og annen bil ble litt forsinka, ingen som var sure av den grunn når de får gratis vinterhjul eller annet utstyr for noen titalls tusen som plaster på såret. Hva prioritet 1 betyr er det bare selger som vet, så spør ham Endret 26. november 2015 av H.A.M. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Etter forbrukerkjøpsloven:§ 19.Forbrukerens krav ved forsinkelseDersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukerena) holde kjøpesummen tilbake etter § 20b) kreve oppfyllelse etter § 21c) kreve heving etter § 23d) kreve erstatning etter § 24.Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning. Dessverre sier §24 at dersom forsinkelsen kommer fra en 3-part (leverandør / fabrikk) så trenger ikke selge erstatte tap i forbindelse med forsinkelsen. Du kan altså benytte deg av punkt a,b og c. §21 har også forbehold om for kostnader for selger slik at du ikke kan kreve å få en tilsvarende bil fra et annet fima dekket av selger - det ville vært en urimelig høy kostnad her. Du står altså med valget om å holde tilbake penger til du får bilen levert, eller heve kjøpet. Mulig det også finnes andre muligheter, men dette er det jeg kommer på i farta nå, grunngitt i forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Ifølge loven skal det mer til enn en måneds forsinkelse for å få heve kjøpet da det er ekstern faktor og ikke selgeren sin feil. Det omtales i kjøpsloven som vesentlig kontraktsbrudd, og en måned er som oftest ikke vesentlig nok.. Mange uinvidde som tror noe annet uten å sjekke loven. Dette er jo uansett en brekkstang for å få krevd litt ekstra rabatt eller noe annet gode? Jeg kjøpte meg fornøyde kunder når en og annen bil ble litt forsinka, ingen som var sure av den grunn når de får gratis vinterhjul eller annet utstyr for noen titalls tusen som plaster på såret. Hva prioritet 1 betyr er det bare selger som vet, så spør ham Slik jeg tolker TS så har han "underrettet selger om at det er viktig og å få bilen innen gitt frist". Dette er et punkt i §23 som sier at hvis dette er oppfylt kan man kreve heving umiddelbart uten å gi tileggsfrist. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Ifølge loven skal det mer til enn en måneds forsinkelse for å få heve kjøpet da det er ekstern faktor og ikke selgeren sin feil. Det omtales i kjøpsloven som vesentlig kontraktsbrudd, og en måned er som oftest ikke vesentlig nok.. Mange uinvidde som tror noe annet uten å sjekke loven. Har egentlig du sjekket loven og funnet denne fristen din? Du må skille på lovtekst og lovanvendelse. Jeg skal gjøre det enkelt og vise til riktig paragraf i riktig lov (forbrukerkjøpsloven) http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§19 Men først må man ha avtalt en leveringstid, dette omtaler §6: http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§6 §23 konkretiserer retten til heving, og dersom selger er underrettet om viktigheten av leveringstidspunkt kan det være grunnlag for heving umiddelbart dersom man skulle ønske det: http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§23 Det er når det kommer til erstatning det begynner å bli komplisert, dersom selgeren kan godtgjøre at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, og som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tattt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgende av. Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag å helt eller delvis oppfylle kjøpet er selgeren fri for ansvar bare om tredjepersonen også ville vært fritatt etter regelen i andre ledd (setningen før denne). Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd. Link til denne: http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§24 Selgeren har også i følge §25 plikt til å opplyse om forsinkelsen innen rimelig tid etter at selgeren fikk eller burdeha fått kjennskap til hindringen. Å ikke oppfylle denne plikten vil kunne føre til erstatningsplikt for tap man kunne unngått ved å få melding i tide. http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§25 §52 omtaler erstatningens omfang: http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§52 Dette er jo uansett en brekkstang for å få krevd litt ekstra rabatt eller noe annet gode? Jeg kjøpte meg fornøyde kunder når en og annen bil ble litt forsinka, ingen som var sure av den grunn når de får gratis vinterhjul eller annet utstyr for noen titalls tusen som plaster på såret. Hva prioritet 1 betyr er det bare selger som vet, så spør ham Dette er en brekkstang for å kreve erstatning for merkostnader til leiebil mm som er nødvedndig for å gjennomføre planlagt aktivitet. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Problemet med slike scenarier er at det sjelden står oppført i kontrakten at kjøper må ha bilen innen baby blir født osv = dårlig bevisbyrde og ved en rettsprosess kan kjøperen stå med dårligere kort da dette med forsinkelser etc alltid defineres ullent ("vesentlig" - hva er vesentlig?) Greit nok at en muntlig avtale er bindende for selger, men kjører kjøper hardt mot hardt så snur bildet seg fort. Og rent praktisk: "Jeg står på mitt og hever kjøpet" - flott: nå står jeg her helt uten bil... Jus vs praktisk tenkning... Prøv heller en dialog med selger og salgssjef/daglig leder dersom du står fast. Utrolig hva man kan få til dersom man snakker om noe Endret 26. november 2015 av H.A.M. Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 En kompis fikk iallefall låne en bruktbil mens han ventet på ny. Dette var hos forhandler av Volvo og Ford. Men det er vel indivduelt hvordan forhandlerne løser slike situasjoner. Ville nå gjort som H.A.M skriver og gått i dialog. Selger/daglig leder bør jo tenke på at du sikkert skal ha ny bil igjen i fremtiden også.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Hva sier kontrakten om leveringstidspunkt? Mange avtaler er vage på dette punktet, og da kan det være problematisk å kreve kompensasjon for forsinket levering med utgangspunkt i avtalen. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Leveringstid 12 -17 uker, hvor 17 uker er denne uken. Viser seg at bilen er ferdig produsert bortsett fra spoileren bak. Så selger skal sjekke om vi kan få bilen uten spoiler og få den ettermontert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 "Ferdig produsert" vil si at det kan ta mange uker før den kan leveres, spørs hvor den er produsert. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Aner ikke. Tidligere artikler sier Belgia, men det er mange år siden. Selgeren skulle ringe tilbake. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Fabrikken i Genk i Belgia er vel nedlagt, og produksjonen foregår nå i Valencia i Spania ut fra hva jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Var det sagt noke meir om leveringstida anna enn at det skulle ta 12-17 veker? Når leveringstida er oppgitt slik så har du ikkje eigentleg fått grunn til å forvente levering før det har gått nesten 17 veker. 12 veker var leveringstida som du kunne håpe på å få. I forhold til dine muligheiter vidare så er det av stor betydning kva du sa om leveringstida. Spesifiserte du nærmare når du måtte ha bilen? Gav selgaren informasjon om kva utstyrspakker som kunne føre til lenger leveringstid? Osv. Uansett så kan du nok presse selgaren litt, etter forbrukerkjøpslova § 24 om erstatning, andre ledd: Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. Sjølv om forsinkelsen skyldes tredjepart så vil ein langt på veg kunne argumentere for at den profesjonelle part måtte kunne forventast å ha oversikt over kva leveringsforsinkelser som kunne oppstå og dermed ta forbehold om dette ved å oppgi lenger leveringstid. Selger kan for eksempel ikkje love urealistisk kort leveringstid for å få gjennoført salget og samtidig avfeie eventuelle erstatningskrav med at forsinkelsen skyldes fabrikken. Problemet no er at det fortsatt er uklart kor mykje forsinka bilen blir då ein nok tekniske sett forsatt ligger innanfor den oppgitte leveringstida. Når det gjeld kva selgaren meiner med fyrsteprioritet så vil det variere alt etter kva selgaren legg i ordet. Fyrsteprioritet er ikkje definert i relevant lovverk, men den naturlige forståelsen er at selgaren velger å prioritere sin arbeidstid på å få bilen til Norge før han/ho starter på andre tidkrevande oppgåver. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Den er ikke innenfor leveringstiden. 17 uker tilsier at den skulle vært klar i går. Selgeren er fullt klar over situasjonen med at vi trengte bilen asap. Han sa at det kunne ordnes noe i mellomtiden om det ble krise. Jeg har dog følelsen av at han var mest interessert i å selge oss bilen og få signert kontrakten, for servicen har dalt betraktelig etter at vi signerte kontrakten. Da vi ringte i går, nevnte han i en bisetning "håper ikke dere har kjørt så veldig mye med Mazdaen (som skal byttes inn). Eh. Hva forventer han? Har kjørt normalt langt med den, vi har måtte bruke bilen som vanlig i ca 3 mnd pga den situasjonen han satt oss i da han først lovet at vi kunne få ordnet en grei avtale på leiebil, som senere viste seg å være en ford focus til 7990kr i mnd. Han "presset" oss til å gjøre det sånn, da han anbefalte å selge den ene bilen vår privat. Innbytteprisen på mazdaen var faktisk så dårlig at vi gikk i tap i forhold til hvor mye lån det var på den. Nå har vi betalt ned 3-4 avdrag på lånet i etterkant, men likevel er han opptatt av at vi ikke skal ha kjørt for mye med bilen.. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Bedre å få den etter nyttår fordi da er det en 2016 modell. Å registere en nybil nå er bare klønete mtp videresalg osv. Å ettermontere en spolier hadde jeg ikke gjort. Jeg stoler ikke på han som skal borre i den nye bilen min. Bedre å få det montert fra fabrikk. Jeg hadde misbrukt den leiebilen og nekta å betale. De er livredde misfornøyde kunder og kommer nok til å bøye seg. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Vi har jo ikke fått leiebil. Det er det som er problemet.. Vi har en Mazda 3 som ikke har plass til 3 barneseter. Enig i at det beste hadde vært å få den i januar, men vi må ha en bil med plass til alle. Hvordan er det egentlig med årsavgift hvis vi får den i slutten av des? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå