Gå til innhold

Kjøpe nytt Lydkort


Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på å skaffe meg nytt lydkort. Har ikke kikket på noe spesielt egentlig.

Lurte på om noen kunne anbefale meg et?

 

Har forøvrig innebygget Lydkort i HK

HK't er mitt er forresten et; https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

 

Prisklasse er ikke så viktig, men prøv og hold det under 2200KR.

For det integrerte kortet i HK er ikke rare greiene..... Eller? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du lage musikk? Keen på lav latency? Isåfall ville jeg ha tittet på noen av kortene ProCom Musikk selger, f.eks. dette.

Har ikke planer om å lage noe musikk. ;)

 

Passer det meg uansett? Spiller for det meste og er bare ute etter bedre lyd nå som jeg har kjøpt meg "anlegg". Kortet der virket for det meste til opptak o.l

 

Hadde også vært greit og ha noe som var THX sertifisert.

Endret av KompleX
Lenke til kommentar

1. THX = briefegreie... THX for "vanlig" konsumer elektronikk er kun et bevis på at produktet holder visse kvalitetskrav som Lucas Films THX Division har definert. Det betyr ikke at lydkvaliteten holder noen spessiel standard, det betyr ikke at produktet har spessielt bra surround lyd, og det betyr ikke at det er bedre enn noe som IKKE er "THX godkjent". THX blir VELDIG mye det samme som "Microsoft WHQL" er for drivere. En driver UTEN WHQL kan faktisk være bedre enn en med WHQL simpelthen fordi produsenten ikke GIDDER å betale Microsoft får å sjekke om den funker. THX for hjemmeutstyr og THX for kino er to helt forskjellige ting. Der THX for kino spesifiserer et visst antall høyttalere pr. kvm sal, og spessielle oppsett for plassering og akustikk og slikt, sier THX for vanlig hjemmeutstyr kun noe om at produktet ikke skal følge visse grunnleggende krav til kvalitet. Og det dreier seg om mekanisk og elektrisk kvalitet, og IKKE lydkvalitet.

 

Derimot er THX Surround EX noe litt annet. Det er en spesifikasjon for gjenngivelse av "Filmlyd", altså surround, slik at filmen skal lyde likest mulig slik den gjør på en THX kino, på hjemmekinoen (ble den setningen forståelig?).

THX Surround EX krever en surround dekoder som støtter THX EX, og 6 høyttalere og subwoofer. Høyttalerne skal være plassert på en spessiel måte, med korrekt avstand til lyttepossisjon osv, for at det hele skal være "godkjent", og skal da liksom låte så likt en kinosal som er mulig med hjemmekino. Om det blir noe bedre enn f.eks. DTS ES, DTS, Dolby Digital eller alle de andre vanligste standardene, det får være opp til hver enkelt å svare på, men jeg tror det for de fleste vil være lite merkbart.

 

2. Skal du ikke lage musikk, så vil lydkortet innebygget i MSI Neo(2) være greit nok. Du finner ting som gir vassere lyd i spill (Terratec Aureon 7.1 Space skal vist være hakket bedre enn SB Audigy leste jeg en plass) men det holder normalt lenge med integrerte lydkort, så lenge du ikke har avanserte krav. Skal du ha lav latency til midi og musikk bruk, så er integrert lite å satse på. Skal du ha de feteste 3D effektene i de nyeste spilla, så er kanskje et Sound Blaster eller noe liknende kjekt å ha. Men det man bør spørre seg er: Er det verdt prisen?

Til "vanlig" bruk, som avspilling av musikk (mp3, wma, wav osv) og spilling, så blir det ingen "WOW!" følelse av å få et nytt lydkort, i allefall ikke om det du har fra før er forholdsvis nytt. Spesifikasjoner som 24bit/192kHz har ingen effekt om lydmaterialet likevel er 16bit/44kHz (all ferdig innspilt lyd av type .mp3, .wav, .wma, .ram (real media), .voc, .riff, .smp, .ogg osv osv er normalt MAX 16bit/44kHz for å sørge for maksimal kompabilitet. I spill er 16bit/22kHz vanlig).

 

Før noen begynner å snakke om "Upsampling". Upsampling vil ha lite for seg på alle former for komprimert lyd, som .mp3 og liknende. De færreste har en stor samling med .wav (eller andre ukomprimerte formater) filer på PC'en for å høre på musikk i best mulig lyd, og da gjennstår kun komprimert lyd. Derfor vil hensikten med et lydkort som støtter upsampling være SVÆRT liten. Til proffbruk kunne det kanskje ha en viss nytte, men ikke for "mann i gata".

Lenke til kommentar
Før noen begynner å snakke om "Upsampling". Upsampling vil ha lite for seg på alle former for komprimert lyd, som .mp3 og liknende. De færreste har en stor samling med .wav (eller andre ukomprimerte formater) filer på PC'en for å høre på musikk i best mulig lyd, og da gjennstår kun komprimert lyd. Derfor vil hensikten med et lydkort som støtter upsampling være SVÆRT liten. Til proffbruk kunne det kanskje ha en viss nytte, men ikke for "mann i gata".

Er enig i at upsampling ikke har noe for seg(annet i hardware før filtre osv). Det som derimot har betydning er resampling. Alle SB kort resampler 44.1 til 48khz, som resulterer i forringelse av lydkvaliteten. Videre er det enkelte kort som har asio drivere eller støtte for kernel streaming. Begge omgår kmikseren i windows. Kmikseren gjør det samme som SB kortene, resampler til 48khz. For meg som faktisk har en stor samling tapsfritt komprimert musikk på harddisken(rippet alle cd'ene mine til ape) har dette mye og si. Bruker Revo kortet til å spille musikk og har sluttet og bruke cd spilleren min. Syntes det var bedre lyd fra pc'n. Hører godt forskjell på kvalitet når jeg bytter mellom kernel streaming og vanlig directsound.

Lenke til kommentar

Stemmer at SB korta (Live! Player og nyere) resampler alt 44.1kHz materiale til 48kHz i software. Dette gir litt dårligere lydkvalitet enn det som er ideelt ja. Men for folk flest, med "multimedia-høyttalere" så er dette av SVÆRT liten betydning. Det er klart at for folk med gode hi-fi anlegg koblet til PC'en, så er det viktig, men de ville ikke kjøpt noen av de nevnte "leke-kortene" uannsett. Og skal man opp på et slikt nivå av lyd, så bør man faktisk ha eksternt lydkort (for å unngå støy fra andre komponenter) eller separat DA konverter. Og da begynner vi å komme opp å såpass prisklasse at det er uaktuelt for den gjennomsnittlige PC-bruker :)

 

Mener foresten at jeg leste at noen Linux drivere for SB Live serien (ikke Creative som har laga dem) unngikk dette. Så linux folket har antakelig bedre SB lyd enn Windows folket... Fiffig... ;)

Lenke til kommentar

Windows resampler til 48kHz i software. SB kortene, Audigy og gamlere gjør det i hardware. Forøvrig er støyen generert fra pc lavere enn du tror. Revo kortet har SNR på 107dB på utgangen, noe som absolutt er i hifi klasse. Derfor bruker jeg dette "leke";) kortet på mitt anlegg med godt resultat. Skulle jeg hatt en cdspiller som gjør jobben bedre måtte jeg nok betale mellom 10-20k. I tillegg må jeg ha kjøpt en bedre preamp, da jeg kjører Revo kortet direkte på en klasse A effektforsterker. Og preamper med like lav forvrenging og støy som revo's utganger blir nok dyre..

Lenke til kommentar

Signal To Noise ratio er for lydkortet ditt... Det omhandler ikke den støyen andre komponenter kan påføre kortet... Setter du et SUPER hi-fi anlegg i et industrilokale, så vil det ikke låte optimalt pga. støy fra nærliggende maskineri. På samme måte er det i PC'er. Spessielt skjermkortet er ille på å avgi støy (ikke LYDstøy men radiobølger) som påvirker lydkortet ditt (og mitt, og alle andres). Dette påvirker det digitale signalet i SVÆRT liten grad, men det er etter DA konverteringa at dette blir et problem. Signal to noise ratioen for kortet er den samme, men ANDRE komponenter avgir støy på analog signalet som går ut av PC'en.

 

Var i hovedsak "billige" Creative, Terratec og M-Audio kort jeg sikta til som "leke-kort"... Stort sett alle kort til over 1500 begynner å bevege seg over i "semi-proff" klassen.

 

S/N på en "bra" (hva som er bra varierer fra person til person, men jeg snakker om sånn generelt før "lydfolk" aksepterer det) cd-spiller bør ligge på rundt 110dB...noe som er høyere enn de aller fleste normale lydkort på markedet...

Lenke til kommentar
Signal To Noise ratio er for lydkortet ditt...

SNR målingen er utført på utgangen sammen med THD. Dette i en standard pc i virkelige omgivelser. Det vil igjen si at alle støykilder(og da tenker jeg selvfølgelig ikke på lyd..) som påvirker signalet på utgangen er inkludert i målingen.

Følgelig er 107dB SNR et uttrykk for støyen til lydkortet, skjermkortet, psu osv. målt i forhold til signalet vi vil ha ut til forsterkeren.

Mener at problemet med støy produsert i en pc er overvurdert. Det er klart at det er et problem, men det umuliggjør ikke "audiofilt" lydkort.

Lenke til kommentar

Aldri sagt at det umuliggjør noe, bare at i en typisk "moderne" PC, så bør man velge komponenter med omhu. Ingen skal komme å fortelle meg at SNR på dagens lydkort er målt i en PC med 2 PSU vifter, 2 inntaksvifter, 2 utblåsningsvifter, skjermkortvifte, CPU vifte +++

Det er sannsynlig å tro at det er målt i nærmest ideelle situasjoner, slik at resultatet skal bli best mulig. Dette kalles "Markedsføring" og benyttes i alle bransjer. Bygger man en PC med passivt kjølt skjermkort og dekker det til med f.eks. bly (som er bra på å skjerme støy) og går for en ellers mest mulig viftefri løsning, så burde lyden bli meget bra.

 

Jeg mener ikke at dette er nødvendig for folk flest...eller for lydentusiaster flest... kun der folk er ute etter "EKTE hi-fi"... Altså det et godt stereo anlegg koster 100k+

Lenke til kommentar
Hm... Mange gode svar her ja.  :)

 

Noen som kan anbefale et kort over 1500KR da... Trenger god lydkvalitet.  :D

Ofte at effekter i spill o.l  forsvinner osv...  Er litt lei av det.  :shrug:

 

Og annet enn noe Creative saker. Hørt mye dårlig og lest mye å.  :mad:

Lykke til! rolleyes.gif

Hvis du skal over 1500,- fordi LunarG mener at alt under det er "leke-kort" kan det jo bli spennende å høre hva du ender med å kjøpe...

Har akkurat kjøpt et av de nevnte "leke-kortene" selv etter nøye å ha vurdert behov en god stund. Jeg leste også mange tester og brukererfaringer før jeg klarte å bestemme meg.

 

Siden du høres ut som du skal spille endel høres Creative ut som det riktige valget, men det er lenge siden jeg har hatt et selv. Allikevel tilsier alt jeg har lest at det er slik. Skal du bevege deg mye over 1500,- for et pci-kort er mitt inntrykk av at du beveger deg bort fra spill/avspilling og inn på opptak/produksjon.

 

Det er nok også endel som sterkt overvurderer egen hørsel og tror de tilhører flaggermusfamilien. Placeboeffekten skal kanskje ta sin del av æren når man kommer hjem og hører hvor mye bedre ting høres ut med et nytt produkt. :) Det er også et stort segment mellom billige pc-høyttalere/128kbps CBR Blade enkodet MP3 og DVD Audio/HiFi anlegg til 100k. Jeg har nok også mine fordommer, f.eks. ville jeg ikke ha Creative nå, men skulle jeg brukt kortet til å spille hadde det nok blitt et Audigy 2 og ikke M-Audio Revolution 7.1 som jeg endte med...

Endret av OBServer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...