IntelAmdAti Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Hei, dersom en bolig selges og overtakelseprotokoll signeres uten anmerkninger - kan da kjøper komme to uker i etterkant og klage på utvasken? Det har kjøper gjort, han krever noen tusenlapper i oppreisning fordi han mener utvasken ikke var gjort godt nok. Jeg mener dette er helt tullete og kan ikke se for meg at kjøper skal få medhold på noen av klagene sine. Det er synd om han angrer på kjøpet og følte han betalte for mye i nedgangstid men det er ikke selgers feil. Har han en sak? Kan selger på noen måte hindre han i å ta kontakt på telefon og epost? Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Jeg har noen venner som var i en lignende situasjon, hvor de fant ut etter 2 dager at det helt tydelig ikke var vasket enkelte steder. Da ble selger kontaktet og vist bilder, hvor de ble enig om en liten sum for ettervask. Vet ikke hvordan loven er, men her var det klart ikke vasket på et sted som kanskje ikke var så lett å se med en gang. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Utgangspunktet etter avhendingslova § 2-2: § 2-2.Klargjering for overtaking Når kjøparen overtek bruken av eigedomen, skal romma vere rydda og reingjorte. Eigedomen skal også elles vere rydda. Brudd på regelen skal behandles etter reglene om selgers avtalebrudd i lovens kapittel 4, herunder reglene om hvordan man skal påberope seg avtalebruddet i § 4-19: § 4-19.Reklamasjon (1) Kjøparen taper retten til å gjere avtalebrotet gjeldande dersom kjøparen ikkje innan rimeleg tid etter å ha oppdaga eller burde ha oppdaga det, gir seljaren melding om at avtalebrotet vert gjort gjeldande og kva slags avtalebrot det er. (2) Reklamasjon kan likevel seinast skje 5 år etter at kjøparen har overteke bruken av eigedomen, dersom ikke seljaren ved garanti eller avtale har teke på seg ansvar for lengre tid. (3) Seljaren kan ikkje gjere gjeldande at det er reklamert for seint dersom seljaren har vore grovt aktlaus, uærleg eller for øvrig handla i strid med god tru. (4) Retten til å gjere avtalebrotet gjeldande kan også bli tapt etter reglane om forelding i foreldingslova. Det er ytterst sjelden at to ukers reklamasjonstid blir avskåret som at kjøper ikke har reklamert innen "rimeleg tid". Overtakelsesprotokoll kan påvirke spørsmålet, avhengig av hva som inngår i protokollen. Endret 26. november 2015 av krikkert Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Tusen takk for svar! I overtakelsen står det blant annet spesifikt at utvask er kontrollert og godkjent. Kjøper har mulighet til å legge til anmerkninger og holde igjen en del av kjøpesummen, f.eks. dersom det er mangler på boligen eller dårlig utvask.Men kjøper har altså underskrevet på at alt er iorden, ingen mangler eller noe. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Jeg synes det er litt snodig å reagere på det først etter to uker men det er kanskje bare meg. Dette er jo en av grunnene til at selger og kjøper går sammen ifm med overtagelsen så jeg synes det burde blitt sjekket ut tidligere. Lenke til kommentar
Chobyn Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Synes det blir litt rart om man kan klage på renholdet to uker etter det er utført, det er vel absolutt ikke unormalt at en nyvasket hus ikke varer i to uker? Da kan man jo bare klage på vasken hver 14 dag, så får man gratis vaskehjelp^^ 1 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Det er ikke utenkelig at kjøper av diverse grunner ikke har fått kikket ordentlig på sitt nye hjem disse to ukene. For eksempel kan en ferie planlagt over lengre tid kan være på trappene like etter overtaking. Å kjøpe bolig er tross alt noe som for mange pågår over lang tid, med mye usikkerhet om akkurat når budrunden man står igjen som vinner etter dukker opp. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. november 2015 Forfatter Del Skrevet 30. november 2015 Å kjøpe bolig er tross alt noe som for mange pågår over lang tid, med mye usikkerhet om akkurat når budrunden man står igjen som vinner etter dukker opp. Skjønner ikke helt hva du mener her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå